Det kjempestore børsnoterte, britiske konsernet med 23 milliarder i omsetning etablerte seg i Norge, Sverige, Finland, Polen, Frankrike og Tyskland i 2010 da de vant en global facility management-kontrakt med Rolls-Royce. Fra før hadde de et langt forhold gjennom Rolls-Royce sin virksomhet i Storbritannia.
- I 2011 ble hovedkontoret for Norden etablert i Oslo, da hadde Mitie også gjort oppkjøp av det fusjonerte selskapet OpakDalkia, som også drev innen eiendomsforvaltning. Samtidig vant vi vår første kontrakt utenfor Rolls-Royce og Norsk Maritimt Kompetansesenter (NMK), sier John Wuya, Sales and business Development Director for Mitie i Norden.
De kan bistå byggherrer i alt fra prosjektering av bygg og utforming av løsninger, til støttefunksjoner som tjenester innen teknisk, vaktmester, vedlikehold, renhold, resepsjon, restaurant/kantine/cafedrift, helpdesk, dokumenthåndtering, kurs og konferanser etc. – kort sagt alt som har med drift av bygg å gjøre.
- Vi jobber tett med kundene og finner kundetilpassede løsninger, noe vi har hatt kjempesuksess med, sier Wuya.
Facility management er enda ikke blitt så vanlig i Norge, både Sverige og mange andre land ligger mye lenger fremme når det gjelder å benytte seg av slike tjenester, ifølge Wuya.
- Vi har også gått inn og investert ca. 6 millioner kroner i NMK, der vi nå er nest største leietaker. Vi leier atriumet i 3 etasje der personalrestauranten er, samt coffeeshopen i første etasje, som vi drifter kommersielt. Vi har nettopp inngått avtale om å også leie alle møterommene, slik at vi fremover kommer til å satse på salg av dag-, kurs- og konferansepakker, sier Wuya.
De har rundt 30 ansatte på NMK, innen renhold, kjøkken/kokker, vedlikehold/vaktmestere, resepsjonister og annen infrastruktur.
I nordvest har de også avtaler med mindre aktører, som SolstadFarstad, Pareto Securities/Nordea-bygget i Ålesund og Tesla blant annet.
Mitie hadde 220 millioner kroner i omsetning i Norge i 2017 og over 200 ansatte fordelt på ni kontorer.
- Vi har nettopp skrevet en landsdekkende avtale med Ahlsell til en verdi på 100 millioner kroner de neste fem årene. Da skal vi ha driften av samtlige butikker/eiendommer i Norge og med en rekke tilhørende driftstjenester. Vi går inn som en såkalt trusted advisor, dvs. en strategisk partner.
Ahlsell har flere butikker i nordvest, blant annet i Ålesund, Ulsteinvik, Molde, Kristiansund og Førde.
Som kjent har Rolls-Royce varslet at de kan komme til å selge Rolls-Royce Marine.
- Vi har langsiktige forhold og avtaler med våre kunder, Rolls-Royce inkludert, så det er naturlig at vi er med videre ved et eventuelt salg og gjennom en endringsprosess. Uansett er vi vant med å tilpasse oss kundene, enten det gjelder vekst eller nedskalering. Dette er ikke noe problem for oss, sier Wuya.
De er ikke opptatt av å knive i konkurransen med aktører bare på mindre tjenesteområder.
- Vi vil helst ha hele driftsansvaret på byggene og infrastrukturen der. Da kan vi gjøre en bedre jobb. Vi har selvfølgelig også vekstambisjoner og planer for hvor vi skal være i Norden om 3-5 år, både når det gjelder marked og teknologi.
- Vi bruker moderne teknologi for effektivisering og kostnadsbesparelser, blant annet gjennom måling og benchmarking. Teknologi gir store muligheter, og kundene har virkelig omfavnet vår tilnærming til teknologi.
Med teknologi kan man oppnå miljø- og energieffektivisering og få varsel når det er tomt på alt fra kaffe til papir – blant annet.
- Også renholderne våre bruker moderne teknologi, der de med digitale renholdsplaner vet eksakt hvor de skal rengjøre og når, blant annet ved bruk av GPS. Dette er helt unikt.
Se også youtube-video om Clean pilot med blant annet intervju av Kaj B. Westre.
Ifølge Wuya, investerer de i ansatte, gir de vekstmuligheter og tilbyr også finansiering av videreutdannelse i en del tilfeller.
- Vi er medlem i NHO, og forholder oss til lover, tariffer og regler som gjelder innen de tjenesteområdene vi jobber innen, understreker han.
- I 2011 ble hovedkontoret for Norden etablert i Oslo, da hadde Mitie også gjort oppkjøp av det fusjonerte selskapet OpakDalkia, som også drev innen eiendomsforvaltning. Samtidig vant vi vår første kontrakt utenfor Rolls-Royce og Norsk Maritimt Kompetansesenter (NMK), sier John Wuya, Sales and business Development Director for Mitie i Norden.
Om facility management
Mitie driver innen såkalt facility management, som blant annet dreier seg om drift, teknisk og økonomisk forvaltning av eiendommer.De kan bistå byggherrer i alt fra prosjektering av bygg og utforming av løsninger, til støttefunksjoner som tjenester innen teknisk, vaktmester, vedlikehold, renhold, resepsjon, restaurant/kantine/cafedrift, helpdesk, dokumenthåndtering, kurs og konferanser etc. – kort sagt alt som har med drift av bygg å gjøre.
- Vi jobber tett med kundene og finner kundetilpassede løsninger, noe vi har hatt kjempesuksess med, sier Wuya.
Facility management er enda ikke blitt så vanlig i Norge, både Sverige og mange andre land ligger mye lenger fremme når det gjelder å benytte seg av slike tjenester, ifølge Wuya.
Drifter og investerer i NMK
Mitie har vært sentral i utformingen av NMK, der de bistod med prosjektering og utforming av løsninger i byggingen av av både NMK 1 og NMK 2. De har nå også hele driftsansvaret for bygget.- Vi har også gått inn og investert ca. 6 millioner kroner i NMK, der vi nå er nest største leietaker. Vi leier atriumet i 3 etasje der personalrestauranten er, samt coffeeshopen i første etasje, som vi drifter kommersielt. Vi har nettopp inngått avtale om å også leie alle møterommene, slik at vi fremover kommer til å satse på salg av dag-, kurs- og konferansepakker, sier Wuya.
De har rundt 30 ansatte på NMK, innen renhold, kjøkken/kokker, vedlikehold/vaktmestere, resepsjonister og annen infrastruktur.
I nordvest har de også avtaler med mindre aktører, som SolstadFarstad, Pareto Securities/Nordea-bygget i Ålesund og Tesla blant annet.
Mitie hadde 220 millioner kroner i omsetning i Norge i 2017 og over 200 ansatte fordelt på ni kontorer.
Landsdekkende avtaler
Tesla-avtalen er en del av en landsdekkende avtale, som gjør at Mitie naturlig nok ekspanderer i takt med sine kunder etter hvert som de etablerer flere butikker/eiendommer nasjonalt.- Vi har nettopp skrevet en landsdekkende avtale med Ahlsell til en verdi på 100 millioner kroner de neste fem årene. Da skal vi ha driften av samtlige butikker/eiendommer i Norge og med en rekke tilhørende driftstjenester. Vi går inn som en såkalt trusted advisor, dvs. en strategisk partner.
Ahlsell har flere butikker i nordvest, blant annet i Ålesund, Ulsteinvik, Molde, Kristiansund og Førde.
Kunder kan fokusere på kjernevirksomheten
- Facility management er outsourcing av tjenester på sitt beste, der kundene våre velger å fokusere på sin kjernevirksomhet og lar oss ta oss av eiendommene, som er vår kjernevirksomhet. Vi har erfaring med både besparelsesprosesser og investeringsprosesser, og er med kundene både i oppgang og nedgangstider, sier han.Som kjent har Rolls-Royce varslet at de kan komme til å selge Rolls-Royce Marine.
- Vi har langsiktige forhold og avtaler med våre kunder, Rolls-Royce inkludert, så det er naturlig at vi er med videre ved et eventuelt salg og gjennom en endringsprosess. Uansett er vi vant med å tilpasse oss kundene, enten det gjelder vekst eller nedskalering. Dette er ikke noe problem for oss, sier Wuya.
De er ikke opptatt av å knive i konkurransen med aktører bare på mindre tjenesteområder.
- Vi vil helst ha hele driftsansvaret på byggene og infrastrukturen der. Da kan vi gjøre en bedre jobb. Vi har selvfølgelig også vekstambisjoner og planer for hvor vi skal være i Norden om 3-5 år, både når det gjelder marked og teknologi.
Utstrakt bruk av teknologi
Innovasjon står høyt på agendaen og de ligger langt framme innen teknologi, som bruk av Internet of Things, sensorteknologi, digitalisering, analyse og peak-kontroll i sine tjenester.- Vi bruker moderne teknologi for effektivisering og kostnadsbesparelser, blant annet gjennom måling og benchmarking. Teknologi gir store muligheter, og kundene har virkelig omfavnet vår tilnærming til teknologi.
Med teknologi kan man oppnå miljø- og energieffektivisering og få varsel når det er tomt på alt fra kaffe til papir – blant annet.
- Også renholderne våre bruker moderne teknologi, der de med digitale renholdsplaner vet eksakt hvor de skal rengjøre og når, blant annet ved bruk av GPS. Dette er helt unikt.
Se også youtube-video om Clean pilot med blant annet intervju av Kaj B. Westre.
Ifølge Wuya, investerer de i ansatte, gir de vekstmuligheter og tilbyr også finansiering av videreutdannelse i en del tilfeller.
- Vi er medlem i NHO, og forholder oss til lover, tariffer og regler som gjelder innen de tjenesteområdene vi jobber innen, understreker han.
Facility management er outsourcing av tjenester på sitt beste, der kundene våre velger å fokusere på sin kjernevirksomhet
Publisert: 10.03.2018 06:00
Sist oppdatert: 10.02.2021 14:18