Det særegne hotellet, som blant annet har hatt Bill Gates og mange andre kjente personer på kundelista, har hatt sterk vekst siste tre-fire årene. Storfjord Hotel er et av hotellene til Flakk Gruppen.
Fra en omsetning på 2 millioner kroner i 2012, har omsetningen økt til 15 millioner kroner i fjor.
Hoteldirektør Benthe Langeland sier at de har hatt en sunn og god vekst siste årene, og med en fornuftig beleggsprosent også sett over hele året.
- Vi håper at vi kan runde 20 millioner kroner i omsetning i 2017. På grunn av veksten og et godt belegg, investerer vi nå også i et nytt gjestehus med 10 flotte suiter, alle med gasspeiser blant annet, samt en ny personalavdeling tilpasset veksten i antall ansatte, sier Langeland.
Bygget vil står ferdig til juni neste år. De vil også bygge en liten velværeavdeling. Flakk Gruppen har gjennom flere år investert betydelige beløp i hotellet og utearalene.
- Da vi ble spurt om vi ville være med i kjeden, tok vi et strategisk valg og sa ja. Det innebærer også at hotellet og servicen blir grundig evaluert. Vi ble godkjent, men for å fortsatt sikre vekst i framtida, vil vi nå satse på å kunne gi enda bedre og profesjonell service framover, sier hun.
Small Luxury Hotels-kjeden har et stort salgs- og markedsføringsapparat som Storfjord Hotel nå tar del i - i tillegg til eget markedsarbeid.
- Derfor forteller vi ikke hvilke gjester vi har besøk av, dette skal være et sted de kan nyte i fred og ro. Dette er også som å være på et hyttehjem med vertskap. Vi gir gjestene god og personlig service og skreddersyr lokale opplevelser, og der vi vil at opplevelsene skal være autentiske og ærlige. Vi har også en matfilosofi om at vi serverer mat basert på lokale tradisjoner og med de beste råvarene.
Det er mange steder gjestene ønsker å reise til i området. Fritidsaktiviteter er det også nok å velge av.
- Det har vært gjort et langt og godt markedsarbeid gjennom 62 Nord. Hotellet er blitt markedsført i de rette tidsskriftene og foraene internasjonalt, og vi har nå overvekt av utenlandske besøkende. Norge som reisemål har blitt enda mer populært, blant annet på grunn av svak krone og at det er et trygt land å være i. Dette gjør det også mulig å utvide høysesongen fra april/mai til september, sier Langeland.
Hotellet markedsfører seg nasjonalt og internasjonalt mot individuelle reisende på ferie-/fritidsreiser, men de er også et konferansehotell for næringslivet året rundt.
Ifølge Langeland, er fornøyde gjester den beste markedsføringen. Hotellet ligger da også helt i toppen når det gjelder score fra gjester både på Tripadvisor og Booking.com.
- Vi er avhengig av konferanser og gjester som ønsker å komme hit og feire runde dager, bryllup og andre markeringer. Det er også mulig å leie hele hotellet til slike arrangement. Ønsker man å bare komme å spise middag, er det også mulig dersom man ringer og bestiller på forhånd. Vi ønsker flest mulig velkommen, sier Langeland.
I år skal hotellet ha åpent hele jule- og nyttårshelgen for første gang.
- Vi har fullbooket på nyttårsaften, det blir flott utsyn til fyrverkeriet, og vi har gjester hele jula. Neste helg begynner også juleselskapene, vi har fortsatt god plass i midtukeene, men helgene er snart fullbooket, sier Langeland.
Hotellet har nå 15-16 ansatte.
Fra en omsetning på 2 millioner kroner i 2012, har omsetningen økt til 15 millioner kroner i fjor.
Hoteldirektør Benthe Langeland sier at de har hatt en sunn og god vekst siste årene, og med en fornuftig beleggsprosent også sett over hele året.
Investerer mer
Hotellet har før utbyggingen 23 rom og flere konferanserom.- Vi håper at vi kan runde 20 millioner kroner i omsetning i 2017. På grunn av veksten og et godt belegg, investerer vi nå også i et nytt gjestehus med 10 flotte suiter, alle med gasspeiser blant annet, samt en ny personalavdeling tilpasset veksten i antall ansatte, sier Langeland.
Bygget vil står ferdig til juni neste år. De vil også bygge en liten velværeavdeling. Flakk Gruppen har gjennom flere år investert betydelige beløp i hotellet og utearalene.
Small Luxury Hotels
Storfjord Hotel har i år også blitt med i den verdensdekkende kjeden Small Luxury Hotels, som det eneste i Norge. 500 små, privateide hoteller med høy standard verden over står på denne lista.- Da vi ble spurt om vi ville være med i kjeden, tok vi et strategisk valg og sa ja. Det innebærer også at hotellet og servicen blir grundig evaluert. Vi ble godkjent, men for å fortsatt sikre vekst i framtida, vil vi nå satse på å kunne gi enda bedre og profesjonell service framover, sier hun.
Small Luxury Hotels-kjeden har et stort salgs- og markedsføringsapparat som Storfjord Hotel nå tar del i - i tillegg til eget markedsarbeid.
Autentiske og ærlige opplevelser
Bil Gates-besøket for noen år siden var god PR, men ifølge Langeland er det viktig at kjente og prominente gjester kan få være der i ro og fred.- Derfor forteller vi ikke hvilke gjester vi har besøk av, dette skal være et sted de kan nyte i fred og ro. Dette er også som å være på et hyttehjem med vertskap. Vi gir gjestene god og personlig service og skreddersyr lokale opplevelser, og der vi vil at opplevelsene skal være autentiske og ærlige. Vi har også en matfilosofi om at vi serverer mat basert på lokale tradisjoner og med de beste råvarene.
Det er mange steder gjestene ønsker å reise til i området. Fritidsaktiviteter er det også nok å velge av.
Langsiktig markedsarbeid bærer frukter
Forhåndsbookingen til neste sommer ser veldig positiv ut.- Det har vært gjort et langt og godt markedsarbeid gjennom 62 Nord. Hotellet er blitt markedsført i de rette tidsskriftene og foraene internasjonalt, og vi har nå overvekt av utenlandske besøkende. Norge som reisemål har blitt enda mer populært, blant annet på grunn av svak krone og at det er et trygt land å være i. Dette gjør det også mulig å utvide høysesongen fra april/mai til september, sier Langeland.
Hotellet markedsfører seg nasjonalt og internasjonalt mot individuelle reisende på ferie-/fritidsreiser, men de er også et konferansehotell for næringslivet året rundt.
Ifølge Langeland, er fornøyde gjester den beste markedsføringen. Hotellet ligger da også helt i toppen når det gjelder score fra gjester både på Tripadvisor og Booking.com.
Konferanser og jubileum
Men hotellet er avhengig av god drift hele året, også utenom høysesongen. Derfor har de lagt seg på et prisnivå som er konkurransedyktig med byhotellene i lavsesongene.- Vi er avhengig av konferanser og gjester som ønsker å komme hit og feire runde dager, bryllup og andre markeringer. Det er også mulig å leie hele hotellet til slike arrangement. Ønsker man å bare komme å spise middag, er det også mulig dersom man ringer og bestiller på forhånd. Vi ønsker flest mulig velkommen, sier Langeland.
I år skal hotellet ha åpent hele jule- og nyttårshelgen for første gang.
- Vi har fullbooket på nyttårsaften, det blir flott utsyn til fyrverkeriet, og vi har gjester hele jula. Neste helg begynner også juleselskapene, vi har fortsatt god plass i midtukeene, men helgene er snart fullbooket, sier Langeland.
Hotellet har nå 15-16 ansatte.
Vi er avhengig av konferanser og gjester som ønsker å komme hit og feire runde dager, bryllup og andre markeringer
Publisert: 31.10.2016 06:01
Sist oppdatert: 10.02.2021 14:02