Sushi slår an i Ålesund
Trass økt konkurranse tyder lite på at ålesunderne er mettet på rå fisk. Nye Sabrura på Moa er allerede blant topp tre i den raskt voksende kjeden og i sentrum har Zuuma hatt et nytt rekordår.
Sushi er for alvor kommet på matkartet i Ålesund-området de siste årene. Sentrumsrestauranten Zuuma var de første til å satse fullt og helt på de japanskinspirerte fiskerettene og har vokst siden starten. 2018 ble et nytt rekordår med omsetning på drøyt 22 millioner og en driftsmargin på godt over ti prosent.
– Det er virkelig mye mat i de tallene og mer enn vi hadde turt å håpe på da vi startet opp i 2015, forteller Andreas Ottosen til NETT NO.
Han er én av tre eiere i grill- og sushirestauranten som nå har 26 personer på lønningslista. At de har fått mer konkurranse med nykommeren Sabrura på Amfi Moa, ser ikke ut til å slå negativt ut. Så langt ser 2019 også bra ut.
– Vi har veldig mange gjester og stadig noen som kommer innom for første gang. Selv om det er vanskelig å skulle si noe sikkert, så virker det på meg som at Sabrura har klart å skape et nytt marked. Samtidig tenker jeg at de som klarer å generere penger i restaurantbransjen uansett fortjener en klapp på skulda, legger han til.
Også Fisketorget Delikatesse som hadde sitt første hele driftsår på sushi-avdelingen Vest Sushi på Moa, opplevde god vekst og overskudd i fjor.
Les også: Rekordår for Zuuma
Øker omsetningen for fjerde året på rad
Allerede blant topp tre
Sabrura Sticks & Sushi Moa åpnet i den nye delen av kjøpesenteret i november i fjor. 2018-regnskapet viser at de på den korte perioden omsatte for 3,8 millioner og fikk en driftsmargin på nøyaktig ti prosent.
– Moa har vært et lite eventyr for oss og allerede før det første driftsåret er omme, er omsetningen blant topp tre i kjeden, forteller Preben Oosterhof til NETT NO.
Han er sjef for den Trondheims-baserte kjeden med navnet Sabrura Sticks & Sushi. Så langt er det åpnet 11 restauranter – og de har planer om å etablere seg på nasjonalt nivå.
Oosterhof peker på plasseringen i den nye delen på Moa-senteret som en avgjørende suksessfaktor.
– Det er veldig viktig å treffe på beliggenhet, og plasseringen vår på Moa er fantastisk. Samtidig har kjøpesenteret generelt et veldig godt besøk, forteller han.
Les også: Moa godt over fjoråret tross store ombygginger
Solgte som olja lyn etter Moa-åpning
Tjener på volum
Enkelt, familievennlig og stort volum er stikkord som beskriver Sabrura-suksessen. Gjestene kan velge fra den vanlige menyen eller buffé, men mange velger også å ta med maten hjem. Å plukke biter fra bufféen til å ta med hjem har blitt en «kjempehit», ifølge Oosterhof.
– Buffé-konseptet gjør det enkelt for folk å velge hva de skal spise, og samtidig ha oversikt over hva måltidet koster. Vi forsøker å være folkelige og lett tilgjengelige for å få volum. Godt og jevnt besøk hver dag er motoren som gjør at vi klarer å holde prisene lave, fordi vi har såpass marginer å gå på, forklarer Oosterhof.
Maten kan bestilles via hjemmesida deres og de jobber med å utvikle en løsning med mobil-app. Take away-andelen ligger på rundt 20 prosent.
Selv om Sabrura ikke satser på å tilfredsstille de mest kresne feinschmeckerne, påpeker kjedesjefen at kvalitet og smak er viktig. For å sikre seg ferskest mulig råvarer, samarbeider de med Lerøy-konsernet om levering av fisk lokalt.
– Samtidig har vi asiatiske kyllingsticks og crossover-mat på menyen, som er alternativ for dem som ikke vil ha sushi, legger han til.
Trenger flere folk
I dag har Sabrura-avdelingen på Moa 12-13 ansatte og de vil gjerne ha flere med på laget.
– Vi har plass til flere og jobber i nærmiljøet for å finne fagfolk til å jobbe for oss. Nå for tida koker det på restauranten og vi er på utkikk etter dyktige kokker og restaurantarbeidere, sier kjedesjefen.
Selv startet Oosterhof opp Dromedar kaffebar på Bakklandet i Trondheim for over 20 år siden. I etterkant er den omtalt som den første moderne kaffebaren i byen, og etter hvert åpnet de flere kaffebarer blant annet i Oslo, Bergen – og Ålesund.
– Jeg solgte meg ut og fortsatte først som daglig leder. Da sjansen til å jobbe med Bitastad-konsernet dukket opp, anså jeg det som en fantastisk mulighet, sier han.
Konsernet som Sabrura-kjeden er en del av, omsatte for mer enn 700 millioner i fjor og driver også serveringskjedene Jordbærpikene, Big Bite og Sot.
Større utvalg i sentrum
Vesentlige forskjeller mellom konseptene til Zuuma og Sabrura kan trolig også forklare noe av grunnen til at konkurransen ikke er mer merkbar.
Andreas Ottosen og kompanjongene på Zuuma tilbyr mer enn 50 ulike sushialternativ, i tillegg til grillretter som oksefilet, laks, andebryst og grillspyd – og småretter. Men selv om jevn høy kvalitet er et mantra for sentrumsrestauranten, sikter de mot et bredt publikum.
– Vi vil heller ha folk innom for å spise hverdagsmat til vanlige priser, i stedet for å være en restaurant folk kommer til bare en gang i året, forteller Ottosen.
Take away er utgjør også en vesentlig andel av omsetningen med rundt 20 prosent, så helt ulike er de heller ikke.
Les også: Zuuma traff blink midt i oljeprisfallet
«Superenkelt» om sommeren
En rekke konkurser de siste årene er et tegn på at flere spisesteder i byen har hatt utfordringer med å få lønnsomhet. Ottosen forteller at det er «superenkelt» å drive spisested i Ålesund i sommerperioden når folk «renner inn dørene». Det er resten av året som stiller størst krav til god drift.
– Når alt kommer til alt, er det heller ikke det å tjene penger som har vært hovedmålet. Men vi jobber mye med tall og effektivitet for å holde kostnadene nede, samtidig som vi leverer kvalitet sju dager i uka, påpeker han.
Les også: Stjernekokk selger norsk fisk til britene
Nå for tida koker det på restauranten og vi er på utkikk etter dyktige kokker og restaurantarbeidere
Publisert: 27.07.2019 05:55
Sist oppdatert: 09.01.2023 10:35