- Jeg har vært i samtale med Huon Aqua i cirka 20 år, der vi har diskutert løsninger på AGD-utfordringen i Tasmania. Vi har utviklet en teknologi som gjør at vi kan bruke det samme ferskvannet til flere behandlinger, sier Sølvtrans-drektør Roger Halsebakk i en pressemelding.
Dette er en helt ny løsning som gjør behandlingen både rimeligere, mer effektiv og mer skånsom for fisken enn de løsningene som er tilgjengelig i markedet i dag, forteller Halsebakk.
"Ronja Huon" er fartøy nr. 14. i Sølvtrans-flåten og den aller første brønnbåten som er utviklet for behandling av AGD (amøbegjellesykdom).
Brønnbåten blir også den første som skal operere på det australske kontinentet, der den skal ut i en åtte års-kontrakt med det tasmanske oppdrettsselskapet Huon Aquaculture.
- I tillegg til å være av en ny generasjon brønnbåter med teknologi utviklet positivt for dyrevern og miljøvennlighet, er "Ronja Huon" også utrustet med et nyutviklet system for behandling av AGD i ferskvann.
- Denne brønnbåten er vårt hittil mest avanserte bygg når det kommer til teknologi og miljøvennlige løsninger, sier Halsebakk.
–Vi har aldri vært redde for å ta på oss nye utfordringer. Helt siden vi startet å frakte smolt i Skottland på slutten av 80-tallet har Sølvtrans vært kjent for å gå inn i nye markeder.
- Nå ønsker vi å ta med oss de erfaringene og den kompetansen vi har bygd opp, tilbake til Norge.
- Aktørene i næringen må ta ansvar. Her kan vi bidra med ny brønnbåtteknologi som ikke bare imøtekommer kravene fra myndighetene, men også bidrar til innovasjon og nyskaping i oppdrettsnæringen.
- Vi vil i løpet av kort tid kontrahere flere nyvinnende brønnbåter for bruk i Norge, forteller Roger Halsebakk.
"Ronja Huon" ble døpt ved byggeverftet i spanske San Sebastian sist fredag.
Mannskapet på den nye båten består av 12 personer fordelt på to skift på 6 mann.
– Vi bruker et erfarent og dyktig mannskap med lang fartstid i selskapet for å kjøre i gang den nye brønnbåten,sier Roger Halsebakk i pressemeldingen.
Dette er en helt ny løsning som gjør behandlingen både rimeligere, mer effektiv og mer skånsom for fisken enn de løsningene som er tilgjengelig i markedet i dag, forteller Halsebakk.
"Ronja Huon" er fartøy nr. 14. i Sølvtrans-flåten og den aller første brønnbåten som er utviklet for behandling av AGD (amøbegjellesykdom).
Brønnbåten blir også den første som skal operere på det australske kontinentet, der den skal ut i en åtte års-kontrakt med det tasmanske oppdrettsselskapet Huon Aquaculture.
Mest avanserte hittil
Halsebakk beskriver brønnbåten i pressemeldingen som «en godt utrustet båt med fantastiske muligheter».- I tillegg til å være av en ny generasjon brønnbåter med teknologi utviklet positivt for dyrevern og miljøvennlighet, er "Ronja Huon" også utrustet med et nyutviklet system for behandling av AGD i ferskvann.
- Denne brønnbåten er vårt hittil mest avanserte bygg når det kommer til teknologi og miljøvennlige løsninger, sier Halsebakk.
Vil bygge flere fartøy
Halsebakk sier at selskapet er klare til å bygge flere nye fartøy etter at man fikk en solid eier i ryggen.–Vi har aldri vært redde for å ta på oss nye utfordringer. Helt siden vi startet å frakte smolt i Skottland på slutten av 80-tallet har Sølvtrans vært kjent for å gå inn i nye markeder.
- Nå ønsker vi å ta med oss de erfaringene og den kompetansen vi har bygd opp, tilbake til Norge.
Må ta ansvar
Han viser til at norsk oppdrettsnæring møter nye og flere utfordringer, noe som gir behov for økt fokus på miljøvennlighet og fiskehelse.- Aktørene i næringen må ta ansvar. Her kan vi bidra med ny brønnbåtteknologi som ikke bare imøtekommer kravene fra myndighetene, men også bidrar til innovasjon og nyskaping i oppdrettsnæringen.
- Vi vil i løpet av kort tid kontrahere flere nyvinnende brønnbåter for bruk i Norge, forteller Roger Halsebakk.
"Ronja Huon" ble døpt ved byggeverftet i spanske San Sebastian sist fredag.
Mannskapet på den nye båten består av 12 personer fordelt på to skift på 6 mann.
– Vi bruker et erfarent og dyktig mannskap med lang fartstid i selskapet for å kjøre i gang den nye brønnbåten,sier Roger Halsebakk i pressemeldingen.
Aktørene i næringen må ta ansvar
Publisert: 15.09.2014 22:12
Sist oppdatert: 10.02.2021 13:37