- Vi blir en strategisk kjerne for Kongsberg Gruppen. Det var vi ikke i Rolls-Royce sier Knut Hovland, som er leder for forretningsvirksomhet styremaskiner, kraner og vinsjer.
Etter å ha arbeidet i Rolls-Royce siden 2007 gikk han sammen med noen investorer for å kjøpe styremaskinfabrikken i Brattvåg, sent på høsten 2017.
Men like etter ble salget avlyst fordi Rolls-Royce heller ville selge hele marinedivisjonen.
De siste seks månedene har Hovland vært ansatt i Kongsberg Gruppen, og arbeidet spesielt med å forberede innlemmingen av Rolls-Royce Marine og resten av marinedivisjonen til Rolls-Royce i Kongsberggruppen.
Virksomheten har anlegg i Brattvåg, Ålesund, Hagavik, Rauma (Finland), Gnew (Polen) og i Sør-Korea og Vietnam, med tilsammen rundt 500 ansatte.
Utfyllende produkter og lite overlapping gjør at Hovland har stor tro på sammenslåingen.
Røsvik skal lede skipsdesign også etter at marinedivisjonen i Rolls-Royce nå er overtatt av Kongsberg Gruppen.
Røsviks vurdering er at skipsdesignvirksomheten er den virksomheten som kanskje har mest å hente på eierskiftet.
Mye av skipsdesignvirksomheten består i å sette sammen utstyrspakker. Med Kongsberg som eier får skipsdesignerne tilgang til mer utstyr og systemløsinger fra eget konsern, og det øker slagkraften i markedet, mener han.
Etter å ha arbeidet i Rolls-Royce siden 2007 gikk han sammen med noen investorer for å kjøpe styremaskinfabrikken i Brattvåg, sent på høsten 2017.
Men like etter ble salget avlyst fordi Rolls-Royce heller ville selge hele marinedivisjonen.
Kom tilbake
Nå er Hovland tilbake, som en i ledergruppen i Kongsberg Maritime.De siste seks månedene har Hovland vært ansatt i Kongsberg Gruppen, og arbeidet spesielt med å forberede innlemmingen av Rolls-Royce Marine og resten av marinedivisjonen til Rolls-Royce i Kongsberggruppen.
Virksomheten har anlegg i Brattvåg, Ålesund, Hagavik, Rauma (Finland), Gnew (Polen) og i Sør-Korea og Vietnam, med tilsammen rundt 500 ansatte.
Utfyllende produkter og lite overlapping gjør at Hovland har stor tro på sammenslåingen.
Mye å hente
Knut Eilert Røsvik har arbeidet i Rolls-Royce Marine i ti år, de siste som leder for skipsdesignvirksomheten. Den virksomheten har 120 ansatte i Norge, fordelt på Hjørungavåg og Ålesund - og like mange i Kroatia.Røsvik skal lede skipsdesign også etter at marinedivisjonen i Rolls-Royce nå er overtatt av Kongsberg Gruppen.
Røsviks vurdering er at skipsdesignvirksomheten er den virksomheten som kanskje har mest å hente på eierskiftet.
Mye av skipsdesignvirksomheten består i å sette sammen utstyrspakker. Med Kongsberg som eier får skipsdesignerne tilgang til mer utstyr og systemløsinger fra eget konsern, og det øker slagkraften i markedet, mener han.
Publisert: 02.04.2019 15:35
Sist oppdatert: 10.02.2021 14:33