Usikkerheten for 2020 er størrelsen på underskuddet
I år planla Aafk for 20 prosent inntektsvekst, og overskudd. Nå er spørsmålet hvor stort underskuddet blir.
- Det blir eit tøft år uansett. Det skal godt gjøres å komme gjennom dette året uten et betydelig underskudd, sier daglig leder Geir Steinar Vik i Aafk-selskapene og Aalesunds fotballklubb.
Før konronaepidemien og tiltakene mot den kom var Vik optimistisk for 2020, både sportslig og økonomisk, og godt fornøyd med to år på rad i pluss, samtidig som klubben hadde satset hardt på å komme opp i eliteserien igjen. (Se tabell for resultatene i Aafk-selskapene og klubben. På mobil finner du tabellen nederst på siden)
Koronaepidemien og tiltakene mot den, som regjeringen varslet om ettermiddagen 12.mars, snudde opp ned på alt. Nå har eliteserien kommet i gang, men situasjonen er langt unna normalen. Fotballen er bare delvis åpnet igjen.
- j, sier Vik.
Mangler folk på tribunene
I dag er det bare lov å slippe inn 200 tilskuerer på kampene.
Normalt har Aafk mer enn dobbelt så mange bare i Vip-avdelingen, der klubbens sponsorer og støttespillere samles. Vik mener det er mulig å slippe inn inntil 2500 på stadium, uten å bryte de generelle smittevernreglene.
At kampene blir sendt på TV er ingen trøst, men utgjør fare for at folk lærer seg av med å gå på stadion.
- Vi frykter at det kan gi varige negative konsekvensen for norsk toppfotball, sier Vik.
Publikum på stadion er viktig både på grunn av billettinntektene og som et argument når det skal selges sponsor- og reklameavtale.
Blir med videre
Med nesten ikke publikum på tribunene innfrir ikke Aafk vilkårene i mange av sponsor-/reklameavtalene. De som betaler for på viser frem firmaet sitt får ikke vist seg frem til så mange som forutsatt.
Vik sier Aafk er i samtaler med hver enkelt sponsor, med forespørsel om å likevel stå ved avtalen i bytte mot justeringer som likevel øker synligheten, som for eksempel å flytte reklameeksponeringen til den siden av stadion som vises på TV.
- Det aller fleste samarbeidspartnerne gjør det, sier Vik om viljen til å stå ved avtalene.
Venter på avklaring
Om Aafk-systemet tåler underskuddet som oppstår i år kommer an på hvor stort det blir, sier Vik. Når venter han på avklaring på to spørsmål, som begge avgjør hvordan 2020-sesongen endre økonomisk:
Hvordan blir den offentlige støttepakken til toppfotballen for menn og kvinnner?
Får klubbene lov å slippe flere inn på tribunene, og i så fall fra når?
Fire deler
Aafk-systemet består av fire deler, Aalesunds Fotballklubb og aksjeselskapene Ålesund Fotballstadion as, Aafk Sponsorservice as og Ålesund Fotball as.
Det offentliggjøres ikke konsernregnskap, men samlet hadde Aafk-systemet omlag 56 millioner kroner i driftsinntekter i 2019 og budsjetterte med 68 millioner i år.
Aalesund Fotballklubb er største aksjonær 37,5 prosent i Ålesund Fotball as. Ålesund Fotball forvalter de kommersielle rettighetene til Aalesunds Fotballklubb og betaler til gjengjeld for driften av senior- og juniorlagene i klubben. Andre og tredje største eier er Olav Nils Sunde (24,9 prosent) og Sparebanken Møre (14,9 prosent).
Aafk Sponsorservice er et heleid datterselskap av Ålesund Fotball. Jobben til selskapet er å skaffe sponsorinntekter, og praktisk talt hele overskuddet blir overført til Ålesund Fotball as.
Klubben eier også eiendomsselskapet Ålesund Fotballstadion., som eier og driver plastgressmatten og lysanlegget.
Selv stadionbygget er ikke en del av Aafk-systemet. Det eies av Ålesund Stadion KS der Color Group er hovedeier med 39,6 prosent. Nest største eier er Sparebanken Møre med 16,5 prosent. Olav Nils Sunde eier i tillegg 7,8 prosent direkte.
Les også: Tomtesal gav pluss for Ålesund Stadion
Color Group, Sparebanken Møre og Olav Nils Sunde er også de største eierne av Ålesund Stadion AS, som eier 10 prosent av Ålesund Stadion KS. I tillegg er en rekke bedrifter i Ålesund og regionen rundt medeiere i selskapet Ålesund Stadion KS.
Vi har åpnet alle kostnadene våre, men er nedstengt fra inntektene
Publisert: 07.07.2020 06:00
Sist oppdatert: 08.07.2022 10:14