Politikerne i Samferdsleutvalet i Møre og Romsdal gikk i mandagens møte inn for å lyse ut nye anbud for hurtigbåtrutene Ålesund-Langevåg og Hareid-Ålesund, med og uten anløp til Valderøya.
Rutene skal gjelde i perioden fra 2027 til 2040, og ettersom det er kort tid fram til oppstart, blir det åpnet for bruk av overgangsfartøy.
En sentral vurdering har vært hvilke krav som skal stilles til utslipp.
Bare Anders Lindbeck (SV) gikk inn for at det ble stilt krav om nullutslipp på hurtigbåtene. Resten av utvalget fulgte rådet fra fylkeskommunedirektøren, som ikke vil stille krav om nullutslipp - og foreslår at miljø vektes 30 prosent.
Saka blir endelig avgjort av fylkestinget.
Mener fylket bør gripe muligheten
På bordet til utvalgspolitikerne lå også et brev fra Cyan Energy. Selskapet stiller seg undrende til at det planlegges å sende ut anbud på hurtigbåtruter uten krav om overgang fra diesel- til batterielektrisk drift.
I dialog med samferdselsavdelingen i fylket har de signalisert at det er «en glimrende mulighet til å starte en elektrifiseringsprosess».
Selskapet mener utgangspunktet er best for batteridrevne båter mellom Ålesund og Langevåg, Hamsund og Valderøy, men at det også ligger godt til rette på Hareid-Ålesund-ruta.
Vil overlate valget til operatørene
I saksutgreiinga blir det påpekt at fylkeskommunen har et mål om å bli klimanøytrale innen 2030.
Når det likevel ikke blir anbefalt å gå for nullutslipp for de nye hurtigbåtrutene – blir det vist til utfordringer med tilgang på strøm til kaiene.
Samtidig blir det vist til at det er utfordrende at Staten ikke har gitt klare signal om hvordan de vil bidra til å dekke økte kostnader.
Fylkeskommunedirektøren mener derfor at operatørene selv kan velge de mest rasjonelle løsningene ut fra kostnadene. Flertallet i utvalget sa seg enig.
Utfordringer ved flere kaier
En rapport fra Sweco som ble levert i fjor høst, konkluderer med at det er mulig å ta i bruk hurtigbåter med batterielektrisk drift med et kostnadsnivå som i dag pluss/minus ti prosent.
I sakspapira blir det samtidig vist til en utfordringer ved de ulike hurtigbåtkaiene.
Det er venta betydelige kostnader for ny kai ved rutebilstasjonen i Ålesund, og på Langevåg-kaia er det behov for utbedringer. Samtidig er Hareid-kaia ifølge rapporten lite eigna for å etablere ladestruktur.
Publisert: 12.11.2024 08:49
Sist oppdatert: 12.11.2024 08:04