De følger dermed ikke etter DNB som her i nordvest skal legge ned kontoret på Nordfjordeid. For ei tid tilbake ble det kjent at DNB på landsbasis skal legge ned 59 kontorer spredt i hele Norge og si opp 600 ansatte. Også Sparebanken Vest sier opp 100 ansatte og legger ned flere kontorer, de fleste i Hordaland.
Les også:
Sparebanken Møre har i dag 30 kontor rundt i fylket. Nordea har 12 kontor tilsammen i Møre og Romsdal og Nordfjord. Det er dermed disse to bankene som har det største kontornettet i regionen.
-Vi er den største banken her i fylket, og har fulgt diskusjonen rundt nedleggelse av bankkontor i Norge med stor interesse. For vår del vil bankkontorene fortsatt være en sentral møteplass mellom oss og kundene våre. Det er er viktig for oss å ha kontornettet, og det er strategien vi har lagt for de kommende årene, sier banksjef i Sparebanken Møre Ålesund, Merete Wiig.
- De bankene som ikke henger med i den digitale utviklinga, er heller ikke konkurransedyktige. Men for oss handler det ikke om enten eller - men både og, sier hun.
Hun mener at den menneskelige kontakten er viktig.
- Teknologien skal skal ikke konkurrere med menneskelig kontrakt. Den bidrar til løsninger som et viktig supplement. Vi skal være tilgjengelige for kundene våre - uavhengig av de er på nett eller ikke. Det er viktig at kundene har et valg, sier hun.
- Da kjenner vi kunden, og kunden opplever tilit til oss. Vi vil drive god rådgivning, og kontorene lokalt er selve hjertet til Sparebanken Møre. Det er her vi bygger kunnskap og relasjoner til både mennesker, samfunn og næringsliv, og som vi vil miste om vi ikke var fysisk til stede, sier Wiig.
Ifølge Wiig, er også kontorene lønnsomme for banken.
- Vi har ingen umiddelbare planer om endringer i bankens kontorstruktur, og vår strategi er å fortsett være fysisk til stede med kontor der det er behov for det, sier han.
Ifølge Sperre har de heller ingen planer om å kutte antall ansatte i Nordea.
-Bruk av nettbank og mobile tjenester gjør at kontorfunksjonene i stadig større grad vil gå over til å bli rådgivningskontor, og innenfor et bredt spekter av rådgivningstjenester, sier Sperre.
Samtidig flytter de flere ressurser inn i kundeservicesenter.
Banken har forøvrig også kundeservicesenter i Oslo og Kristiansand.
Les også:
Sparebanken Møre har i dag 30 kontor rundt i fylket. Nordea har 12 kontor tilsammen i Møre og Romsdal og Nordfjord. Det er dermed disse to bankene som har det største kontornettet i regionen.
-Vi er den største banken her i fylket, og har fulgt diskusjonen rundt nedleggelse av bankkontor i Norge med stor interesse. For vår del vil bankkontorene fortsatt være en sentral møteplass mellom oss og kundene våre. Det er er viktig for oss å ha kontornettet, og det er strategien vi har lagt for de kommende årene, sier banksjef i Sparebanken Møre Ålesund, Merete Wiig.
- Kundene må ha et valg
Ifølge Wiig, er det ikke tvil om at banken også må tilpasse seg både kundenes behov og samfunnsutviklinga forøvrig. Banken utvikler digitale løsninger med fullt driv, og mange av kundene er også positive til å ta i bruk nye og selvbetjente løsninger.- De bankene som ikke henger med i den digitale utviklinga, er heller ikke konkurransedyktige. Men for oss handler det ikke om enten eller - men både og, sier hun.
Hun mener at den menneskelige kontakten er viktig.
- Teknologien skal skal ikke konkurrere med menneskelig kontrakt. Den bidrar til løsninger som et viktig supplement. Vi skal være tilgjengelige for kundene våre - uavhengig av de er på nett eller ikke. Det er viktig at kundene har et valg, sier hun.
Nærhet til kunden
For banken er det også viktig å være nær kunden.- Da kjenner vi kunden, og kunden opplever tilit til oss. Vi vil drive god rådgivning, og kontorene lokalt er selve hjertet til Sparebanken Møre. Det er her vi bygger kunnskap og relasjoner til både mennesker, samfunn og næringsliv, og som vi vil miste om vi ikke var fysisk til stede, sier Wiig.
Ifølge Wiig, er også kontorene lønnsomme for banken.
Nordea planlegger ikke kontorkutt
Gunnar Sperre er områdebanksjef i Nordea, og har ansvar for personmarkedet til Nordea på nordvestlandet.- Vi har ingen umiddelbare planer om endringer i bankens kontorstruktur, og vår strategi er å fortsett være fysisk til stede med kontor der det er behov for det, sier han.
Ifølge Sperre har de heller ingen planer om å kutte antall ansatte i Nordea.
- Blir mer rådgivningskontor
Imidlertid endrer behovet i tjenestetilbudet seg, og der det er mindre behov for å møte fysisk på kontor for å blant annet få utført dagligbanktjenester.-Bruk av nettbank og mobile tjenester gjør at kontorfunksjonene i stadig større grad vil gå over til å bli rådgivningskontor, og innenfor et bredt spekter av rådgivningstjenester, sier Sperre.
Samtidig flytter de flere ressurser inn i kundeservicesenter.
Kundeservice
- Blant annet er det nå 90 medarbeidere som sitter i Ålesund og betjener kunder døgnet rundt 365 dager i året. Der får de som ønsker det, gjennomført tjenester som transaksjoner, søke om lån og rådgivning om sparing etc, sier han.Banken har forøvrig også kundeservicesenter i Oslo og Kristiansand.
Publisert: 18.02.2016 06:00
Sist oppdatert: 10.02.2021 13:53