Synspunkt
Bedring for norske verft og maritim industri
Det er en imponerende omstilling i maritim industri med flere ordrer innen cruise og fiskeri, men fortsatt presset lønnsomhet i en omstillingsfase, skriver Snorre Hammerø Moen, Senior Analytiker Kreditt i Sparebank 1 SMN. Artikkelen er basert på bankens ferske bransjevurdering utarbeidet av bankens analyseavdeling og bransjeansvarlige.
04.01.2019
Fra toppårene i 2006 til 2008 ser vi en betydelig redusert ordrebok for norske verft både i antall og verdi.
Ved inngangen til 2009 hadde norske verft en rekordhøy ordrereserve på rundt 60 milliarder kroner, men da med en betydelig andel innen offshore - opp mot 80 prosent av samlet ordrebok.
Norske skipsverft rapporterer om en ordrebok på 34 milliarder kroner ved inngangen til 2018, opp fra 28 milliarder ved inngangen til 2017. Ordreboken er nå nært gjennomsnittet for perioden 1995 og fram til i dag.
Innenfor fiskeri utgjør ordreboken rundt åtte prosent av flåten tilknyttet Norden og Atlanteren. Innen fiskeri forventes god kontraheringstakt fremover gitt fortsatt god lønnsomhet innen fiskeri. Brønnbåtsegmentet ser derimot mer balansert ut og kontraheringstakten forventes derfor å avta noe. Samtidig ser vi tilvekst av et nytt marked innen havbaserte installasjoner mot oppdrett.
Det er fortsatt noe kanselleringsrisiko innen offshore, men det meste er nå avklart for norske verft. Andre segmenter en mindre aktuell. I sum ser etterspørselsbildet helt greit ut.
Ikke alle har lyktes med omstillingen like godt. Enkelte større selskap og leverandørene av dekksutstyr har hatt svært svak utvikling, og kan synes ikke å ha gjennomført tilstrekkelig markedstilpasning. Andre aktører er mindre påvirket og gjør det betydelig bedre, som for eksempel de som leverer inn mot marin sektor.
Bransjen har positive utsikter, men lønnsomheten vil fortsatt være presset i en periode fremover. Økning av kontraktsummer og kompleksiteten på enkeltprosjekt vurderes å være den største risikoen på kort sikt.
Ved inngangen til 2009 hadde norske verft en rekordhøy ordrereserve på rundt 60 milliarder kroner, men da med en betydelig andel innen offshore - opp mot 80 prosent av samlet ordrebok.
Norske skipsverft rapporterer om en ordrebok på 34 milliarder kroner ved inngangen til 2018, opp fra 28 milliarder ved inngangen til 2017. Ordreboken er nå nært gjennomsnittet for perioden 1995 og fram til i dag.
Flere små og større store fartøy
Vi ser stillstand i ordrer fra offshore service og økning i antall ordrer på fiskerfartøy og passasjerskip. Det bygges flere mindre fartøy samtidig som enkelte ordrer også er betydelig større i verdi. De mellomstore verftene møter større konkurranse fra de store verftsgrupperingene på mindre fartøy, som også vil presse lønnsomheten der. Samtidig gir økning av kontraktsummer på enkeltordrer større risiko for de store verftene gjennom økt kapitalbehov og mer komplekse prosjekt.Satser på cruise og fiskeri
For ferger og småcruise med mindre enn 1500 passasjerer i Europa utgjør ordreboken kun rundt 4,5 prosent. Ser vi derimot på småcruise isolert utgjør ordreboken 23 prosent av eksisterende flåte, som er relativt høyt. Videre vekst på småcruise er mer usikkert og vil kun drives frem av eventuell ny etterspørsel og ved at norske verft er markedsledende på produktet. Konkurransen for bygging av bilferger er hard. Her møter vi særlig konkurranse fra tyrkiske verft.Innenfor fiskeri utgjør ordreboken rundt åtte prosent av flåten tilknyttet Norden og Atlanteren. Innen fiskeri forventes god kontraheringstakt fremover gitt fortsatt god lønnsomhet innen fiskeri. Brønnbåtsegmentet ser derimot mer balansert ut og kontraheringstakten forventes derfor å avta noe. Samtidig ser vi tilvekst av et nytt marked innen havbaserte installasjoner mot oppdrett.
Det er fortsatt noe kanselleringsrisiko innen offshore, men det meste er nå avklart for norske verft. Andre segmenter en mindre aktuell. I sum ser etterspørselsbildet helt greit ut.
Evnen til omstilling
Konkurransesituasjonen for både for verft og maritim industri påvirkes i stor grad av kunder i sykliske bransjer, og har størst betydning for utviklingen av lønnsomheten for bransjen fremover. Konkurransen om nye kontrakter er tøff, men med god omstillingsevne og konkurransekraft blant de norske verftene og selskapene tilknyttet maritim industri. Nærhet til design vurderes å være en fordel. Omstillingen gir dog økt risiko knyttet til nytt design og nye markeder.Ikke alle har lyktes med omstillingen like godt. Enkelte større selskap og leverandørene av dekksutstyr har hatt svært svak utvikling, og kan synes ikke å ha gjennomført tilstrekkelig markedstilpasning. Andre aktører er mindre påvirket og gjør det betydelig bedre, som for eksempel de som leverer inn mot marin sektor.
Bransjen har positive utsikter, men lønnsomheten vil fortsatt være presset i en periode fremover. Økning av kontraktsummer og kompleksiteten på enkeltprosjekt vurderes å være den største risikoen på kort sikt.
Publisert: 04.01.2019 09:15
Sist oppdatert: 11.02.2021 08:41