Synspunkt
Derfor bør GIEK/Eksportkreditt flyttes til Ålesund
Å slå sammen de to statlige finansieringsinstitusjonene GIEK og Eksportkreditt vil kunne øke effektiviteten og gjøre det enklere for næringslivet. Men det er også av betydning hvor de er lokalisert, skriver Svein Leon Aure og Njål Sævik i dette innlegget.
Fakta: Næringslivet i Møre og Romsdal er den suverent største brukeren av tjenestene til både GIEK og Eksportkreditt. Av det Eksportkreditt lånte ut i 2019, var 50 % produsert i Møre og Romsdal. Av GIEKs garantier i 2019, var nærmere halvparten av prosjektene i Møre og Romsdal. 40 % av norsk eksport (minus olje og gass) kommer fra de tre vestlandsfylkene.
Bekymring: Eksporten fra Norge er kraftig redusert de siste årene. Vi er det landet i OECD som har tapt størst markedsandeler i eksportvolum de siste 20 årene.
Muligheter: Potensialet for vekst i eksport i havnæringene er stort. SINTEF Ocean mener at Norge kan øke verdiskapingen fra havnæringene med 40 % fram til 2050. Skal Norge igjen øke sin eksport, er næringsutvikling i havnæringene avgjørende
Når nå de to statlige kredittinstitusjonene GIEK og Eksportkreditt slås sammen 1. juli, må disse fakta, bekymringer og muligheter være en del av grunnlaget for lokalisering.
Vurderinger vedrørende kreditt og økonomi i GIEK og Eksportkreditt må selvsagt gjøres av kvalifiserte folk. Og det er ikke som Deloitte påstår uten dokumentasjon, at den rette kompetansen bare finnes i Oslo. Det samme argumentet ble brukt mot flyttingen av Sjøfartsdirektoratet og Kystverket til henholdsvis Haugesund og Ålesund i sin tid. I dag mener alle at begge etatene fungerer svært så godt.
I Ålesund er det en verdensledende havklynge. Maritim, havbruk og fiskeri næringene har sammen med NTNU fremragende kompetansemiljøer som både kan spille på lag med og rekruttere til nye GIEK og Eksportkreditt. I tillegg må vi påpeke at kostnadene for ett kontor er mye lavere i Ålesund enn Oslo.
Professor og tidligere statsråd Victor Normann har i en fersk NOU tatt til orde for å desentralisere flere enheter i statlige virksomheter. Han fremhever betydningen av den lokale kompetansen om egne forhold og behov.
Maritimt Forum Nordvest og Midt-Norsk Rederiforening mener at GIEK og Eksportkreditt må flytte sitt hovedkontor til Ålesund. Dette fordi de da vil:
Alle er påvirket av det miljøet man sitter i og de personene man omgås. Sitter man i ett miljø med gründere, innovatører, eksportører og teknologer på kysten ser verden annerledes ut om man sitter i et Oslo-miljø uten denne kompetansen.
Hvor nye GIEK og Eksportkreditt skal lokaliseres, må bli en politisk avgjørelse. Flere politiske parti har allerede engasjert seg sterkt i debatten. At næringsministeren vil overlate en slik avgjørelse til det nye styret for GIEK og Eksportkreditt, oppleves som en ansvarsfraskrivelse i utakt med egen politikk.
Bekymring: Eksporten fra Norge er kraftig redusert de siste årene. Vi er det landet i OECD som har tapt størst markedsandeler i eksportvolum de siste 20 årene.
Muligheter: Potensialet for vekst i eksport i havnæringene er stort. SINTEF Ocean mener at Norge kan øke verdiskapingen fra havnæringene med 40 % fram til 2050. Skal Norge igjen øke sin eksport, er næringsutvikling i havnæringene avgjørende
Når nå de to statlige kredittinstitusjonene GIEK og Eksportkreditt slås sammen 1. juli, må disse fakta, bekymringer og muligheter være en del av grunnlaget for lokalisering.
Vurderinger vedrørende kreditt og økonomi i GIEK og Eksportkreditt må selvsagt gjøres av kvalifiserte folk. Og det er ikke som Deloitte påstår uten dokumentasjon, at den rette kompetansen bare finnes i Oslo. Det samme argumentet ble brukt mot flyttingen av Sjøfartsdirektoratet og Kystverket til henholdsvis Haugesund og Ålesund i sin tid. I dag mener alle at begge etatene fungerer svært så godt.
I Ålesund er det en verdensledende havklynge. Maritim, havbruk og fiskeri næringene har sammen med NTNU fremragende kompetansemiljøer som både kan spille på lag med og rekruttere til nye GIEK og Eksportkreditt. I tillegg må vi påpeke at kostnadene for ett kontor er mye lavere i Ålesund enn Oslo.
Professor og tidligere statsråd Victor Normann har i en fersk NOU tatt til orde for å desentralisere flere enheter i statlige virksomheter. Han fremhever betydningen av den lokale kompetansen om egne forhold og behov.
Maritimt Forum Nordvest og Midt-Norsk Rederiforening mener at GIEK og Eksportkreditt må flytte sitt hovedkontor til Ålesund. Dette fordi de da vil:
- Få en bredere oversikt og innsikt i de eksportrettede havnæringene.
- Komme tettere på den næringsfaglige kompetansen og innovasjonskraften.
- Få bedre kontakt med og forståelse for sine kunder.
- Få distanse til departement og andre deler av statsadministrasjonen.
Alle er påvirket av det miljøet man sitter i og de personene man omgås. Sitter man i ett miljø med gründere, innovatører, eksportører og teknologer på kysten ser verden annerledes ut om man sitter i et Oslo-miljø uten denne kompetansen.
Hvor nye GIEK og Eksportkreditt skal lokaliseres, må bli en politisk avgjørelse. Flere politiske parti har allerede engasjert seg sterkt i debatten. At næringsministeren vil overlate en slik avgjørelse til det nye styret for GIEK og Eksportkreditt, oppleves som en ansvarsfraskrivelse i utakt med egen politikk.
Publisert: 13.01.2021 10:57
Sist oppdatert: 11.02.2021 08:43