Et svar til Gunnar Stavrum i Nettavisen
Jeg registrerer at misforståelser fortsatt preger debatten om Stad skipstunnel. Kostnadsrammen var 5,1 milliarder i 2021-kroner.
At den nå ser ut til å passere 8 milliarder er alvorlig, men tallet 2,3 milliarder som trekkes frem, som startpunkt, er misvisende, da kunne du like godt brukt kr 250.000,- og spolet tilbake til 1883, ved førstegangs beskrivelse . Det er et gammelt anslag, ikke gjeldende ramme. Om det så skulle ende opp på 9 milliard, så vil ikke det tilsvare mer enn 3 km med jernbanen til Moss, uten sammenligning for øvrig.
For oss som lever ved kysten er realiteten enkel: vi har fortsatt mange dager i året der Stad ikke kan krysses. Da står både passasjerer og gods fast, og vi mister inntektsdager som vi aldri får tilbake.
For Oslofjordens skrivebordseksperter kan dette virke abstrakt – for oss er det hverdagen.
Stad skipstunnel vil være et sikkerhets- og beredskapstiltak som gir forutsigbar logistikk. I dag må vi planlegge med flere dagers værvinduer. Med tunnelen kan vi garantere leveransetid til forbrukeren, og utnytte fartøyene bedre både nord og sør for Stad.
Trafikktall viser at det i dag er ca. 12.500 passeringer av nytte- og passasjerskip forbi Stad hvert år, som kan benytte skipstunnelen (i tillegg kommer fritidsbåtflåten). For dem vil tunnelen gi en tryggere og mer effektiv kysttransport.
Det er et politisk mål å flytte mer gods over på sjø, men sjøtransporten får bare under 3 prosent av samferdselsbudsjettet gjennom Nasjonal transportplan, til tross for at ca. 90 prosent av godsvolumene til og fra Norge, og 46 prosent av all innenrikstransport går sjøveien.
Kom med en samfunnsanalyse som går på godstransport ut i evigheten, den ønsker jeg å se.
Stad skipstunnel vil styrke kysten som nasjonal transportåre – kystens «Riksvei 1». Når ikke dagens regjering vil bygge veier, så må vi finne andre løsninger. Dette er en liten innsats for å ta bort et stort hinder på kysten.
Kritikken om samfunnsøkonomi bommer på poenget: Infrastruktur av denne typen varer i generasjoner. Klimaendringer gjør været villere og mer uforutsigbart, og behovet for trygg kysttransport vil bare øke.
Jeg håper Nettavisen og Stavrum forholder seg til fakta. Stad skipstunnel er ikke et luksusprosjekt, men et nødvendig løft for sikkerhet, beredskap og verdiskaping langs norskekysten.
Av Kåre G. Molvær, daglig leder i Cruise Service
Publisert: 25.08.2025 16:22
Sist oppdatert: 25.08.2025 16:23