Klubblederen er permittert men ikke arbeidsledig
HÅPER Å KOMME I GANG: – Dette er jo levebrødet vårt, så vi håper at vi snart kan komme i gang skikkelig, sier klubbleder Magne Melsæter ved Scandic Parken-hotellet i Ålesund. Fortsatt er både han og de fleste av kollegene permittert.
Nytt

Klubblederen er permittert – men ikke arbeidsledig

Som tillitsvalgt er Magne Melsæter både hobbypsykolog og informasjonsmedarbeider for kollegene sine ved Scandic Parken-hotellet.

Marius Rosbach
12.06.2020

NETT NO vil i en serie artikler møte tillitsvalgte ved ulike bedrifter for å høre hvordan de opplever koronakrisa. Har du tips til hvem vi bør møte? Send e-post til redaksjon@nett.no

Magne Melsæter er klubbleder for de ansatte ved Scandic Parken-hotellet i Ålesund som er organisert i Fellesforbundet. I likhet med de fleste av kollegene, er han permittert – men han har likevel nok å gjøre. Informasjonsbehovet har vært stort og mange er usikre på om de har en jobb å gå til når hotellmarkedet vender tilbake til normalen.

– Jeg fikk beskjed av ungene mine at det ikke virket som jeg var permittert, men at jeg hadde hjemmekontor, sier han og koster på seg en latter.

Veteranen som til vanlig jobber i konferanseavdelinga ved Parken-hotellet, har ikke mistet humøret. Men han legger ikke skjul på at usikkerheten tærer på. Det tyngste er å oppleve kolleger som sliter med å få endene til å møtes.

– Det klart at det er en vanskelig situasjon for folk som for eksempel er aleneforsørgere og blir fratatt inntekta, sier han.

Bare jobb til rundt én av fem
Klubblederen er bekymra over hvor lang tid det vil ta å få opp etterspørselen i bransjen, spesielt blant hotellene som retter seg mot konferansemarkedet.

Frisører og andre som ikke fikk lov til å holde åpent de første ukene med strenge smitteverntiltak, hadde umiddelbart kunder på døra da de åpnet opp igjen. Slik er det ikke for et byhotell som Parken. Selv om hotellet åpnet igjen i slutten av mai, er det ikke nok arbeid til mer enn rundt 20 prosent av de ansatte.

Hotellet får mye av inntektene sine fra store konferanser. Selv myndighetene har gitt klarsignal til å samles opptil 50 personer, så merker de stor usikkerhet blant kundene rundt hva som er ok å arrangere.

– Jeg tror vi er heldige om vi er kommet skikkelig i gang i løpet av september, sier Melsæter.

Forlengelse av permisjonstida viktigst
Klubblederen mener det er én ting som er viktigere enn alt annet for å gi større trygghet i bransjen.

– Det viktigste for oss nå, er at vi får forlenga permisjonstida til 52 uker. Det kan gi folk en viss forutsigbarhet. Det sies at vi skal holde hjula i gang, men om du er usikker på om du får beholde jobben din, så strammer folk selvfølgelig kraftig inn på hvor mye poenger de bruker, påpeker han.

I utgangspunkter er permisjonstida nå på 26 uker, men i tidligere kriser er den blitt utvidet til 52 uker.

Foreløpig har regjeringa gitt bedrifter mulighet til å permittere ansatte som følge av «koronasvikt» til 31. oktober. Om det ikke kommer en forlengelse av perioden til da – kan det bety at mange ansatte blir sagt opp.

Mange arrangement flyttet til neste år
Melsæter advarer mot det han kaller «premature oppsigelser» for å kutte kostnader og overleve.

– 2021 ser tross alt bra ut for vår del. Folk har vært så greie at de har flytta arrangementene sine, og det er vi takknemlige for, sier han.

Parken-hotellet er blant dem som har fått mest i såkalt kontantstøtte blant bedriftene i Møre og Romsdal, men tapene er likevel langt større. Melsæter tror også det foreslåtte lønnstilskuddet, kan være et godt tiltak for å holde hjulene i gang i reiselivsbransjen.

– Akkurat nå føles det som at vi driver en liksombutikk, legger han til.

Les også: Fleire hotell opnar att

Haagensen-hotellene får 1,7 mill. i koronastøtte

NHO Reiseliv: – Ligger nede med brukket rygg

– Det svinger veldig
45 av de ansatte på hotellet er organisert, noe som gjør dem til den største hotellklubben i Ålesund. Hoteller har langt flere ansatte, men mange jobber i mindre deltidsstillinger eller som ekstrahjelper. Totalt har bedriften nærmere 60 årsverk, og mange er fortsatt permittert.

Per i dag er det noe drift i kafeen og restauranten, i tillegg til rengjøring og resepsjonen. Men det er ikke nok til å gi arbeid til mer enn rundt en femdel av de ansatte.

– Det svinger veldig. Plutselig kan vi få inn et møte med 20 stykker, som gjør at det trengs noen folk – men så kan det være null å gjøre andre dager, forteller han.

Melsæter forteller at han så langt bare har fått én henvendelse fra ett av sine medlemmer, som vil vurdere å skifte jobb. Samtidig er det langt mellom de ledige stillingene.

Fra rekordmåned til full stopp
Klubblederen forteller hvordan de opplevde at det «rant ut bestillinger» dag for dag, allerede uka før regjeringen bestemte å stenge ned store deler av samfunnet 12. mars.

Samtidig hadde mange spørsmål om smittesituasjonen på hotellet. Melsæter forteller at de håpte at avbestillingene skulle stoppe, men det bare raste på.

– Det gikk fra at vi lå an til å ha en rekordmåned, til å få helt stopp, forteller han.

Én uke etter de ansatte var samlet til første informasjonsmøte, var hotellet stengt. En fattig trøst er at klubblederen er glad han ikke har hotelldirektørens jobb.

– Det er dramatisk og måtte permittere alle ansatte, inkludert seg sjøl – slukke, låse og gå hjem, sier han.

Les også: Ålesund-hotell med hell i uhell

To hotell har fått mest kontantstøtte i nordvest

Hotelldirektøren ved Parken: – Som regel ordner ting seg bedre enn mange frykter

– Kom overraskende
Melsæter berømmer sin egen ledelse og styret ved hotellet for måten de har håndtert den vanskelige situasjonen på. Samtidig ser han at det var flere ting man kunne vært bedre forberedt på.

– I ettertid lurer en på hvorfor vi ikke var litt mer på og ikke hadde sondert mer rundt hvordan dette kunne treffe oss. Det kom overraskende at det hadde så stor inngripen – og at omsetninga svikta så totalt, forteller han.

Klubblederen er ikke ute etter å kritisere ledelsen, og peker på at fagforeningene også ble tatt på senga.

– Det var en helt ny situasjon, påpeker han.

De ansatte og ledelsen var likevel uenige innledningsvis, om hvor mange dager bedriften hadde likt til å varsle de ansatte på forhånd. Arbeidsgiverne, med Virke og NHO i spissen, mente det dreide seg om «force majoure» - det vil si en uforutsett hendelse bedriften ikke kunne planlegge for – og at to dagers varsel var greit. LO og andre arbeidstakerorganisasjoner holdt på at det burde være to uker.

– Der var jeg og hotelldirektøren uenige, men den ballen er lagt død for vår del, og spilt videre til Fellesforbundet sentralt, sier han.

Les også: Ber bedrifter følge spelereglane

Var forberedt på streik
En annen ting spilte inn når krisa først oppstod. Melsæter forteller at de var forberedt på at lønnsoppgjøret i vår ville ende med streik. Derfor var kontaktinformasjon som e-postadresser og telefonnummer oppdatert. Det gjorde det praktisk arbeidet med å få ut informasjon til medlemmene enklere.

– Vi var forberedt på å ha en streik, så fikk vi dette isteden, sier han – og rister på hodet.

Han legger ikke skjul på at det var tøffe uker, men samtidig hadde han telefoner, sms-er og e-poster fra medlemmene å ta seg av. Noe av det første han gjorde var å sende ut hvordan søknader og papirer til det offentlige skulle leveres.

Også ikke-organiserte får fordelene
I likhet med Handel og Kontor, har også hotellarbeiderne merket at flere vil organisere seg. Melsæter ser helt klart fordelen ved å være en relativt stor klubb og ha et godt samarbeid med ledelsen.

Klubblederen mener hans viktigste bidrag er å sørge for å gjøre en god jobb som tillitsvalgt.

– Om folk opplever at de får god informasjon og hjelp, så tror jeg flere vil se at det lønner seg å være med, mener han.

Han påpeker at også NHO-sjefen har vært ute og sagt at han håper andelen av de som organiserer seg øker.

– Trepartssamarbeidet i den norske modellen, er kjempegod og viktig. Også de som ikke er organiserte, nyter godt av det man kommer fram til gjennom den, påpeker Melsæter.

Analyse: På tide å tenke nytt – i saman

NETT NO vil i en serie artikler møte tillitsvalgte ved ulike bedrifter for å høre hvordan de opplever koronakrisa. Har du tips til hvem vi bør møte? Send e-post til redaksjon@nett.no

Les tidligere intervjuer:

Nyvalgt leder i Handel og kontor forteller flere er redd bedrifter vil utnytte krisa

Klubbleiar ved Vard Søviknes håpar fellesskapet blir større


Om folk opplever at de får god informasjon og hjelp, så tror jeg flere vil se at det lønner seg å være med

Publisert: 12.06.2020 10:59

Sist oppdatert: 04.06.2021 00:50