Nytt
Rask vekst for kommunikasjonselskap
Doxacom rendyrket satsingen på sjømat- og andre havnæringer og har doblet inntektene på to år.
08.09.2020
Doxacom startet som et enmannsforetak etter at Øyvind Michael Olsen startet selskapet i 2011. Da hadde han jobbet med kommunikasjon i Ulstein Group, Odim og Fuglefjellet.
I dag er selskapet blitt syv ansatte i Doxacom og fire i Ocean Visioneering, et nystartet selskap som er spunnet ut av Doxacom. De skal bli flere i begge selskapene, sier daglig leder og medeier Vibeke Hanssen.
Doxacom gir råd om og utfører investorpresentasjoner, salgs- og finanseringsprosesses myndighetskontakt, mediehåndtering, og merkevare- og omdømmebygging. I 2019 nådde selskapet 9,5 millioner kroner i driftsinntekter, en økning på 2,1 millioner, og resultatet før skatt ble 1,8 millioner kroner.
For eksempel kan potensiell kunder i Asia ta på seg brillene og besøke et skip i Norge - og der møte lederne for det norske selskapet som har leverte innredningen til skipet.
I neste omgang er det naturlig å se på etablering utenfor Ålesund, sier Hanssen. Da står Oslo sentralt.
- Finansmarkedet sitter hovudsaklig i Oslo. Det har et sug etter kunnskap om havbaserte næringer, sier Hanssen.
Havbaserte næringer utgjør 99 prosent av driftsinntektene.
Spesialisering er viktig for å lykkes, mener Hanssen.
-Vi skal bli best på det vi holder på med, sier hun.
De tre Doxacom-eierne er også medeiere i Ocean Visioneering, i tillegg til at Doxacom eier 10 prosent.
I dag er selskapet blitt syv ansatte i Doxacom og fire i Ocean Visioneering, et nystartet selskap som er spunnet ut av Doxacom. De skal bli flere i begge selskapene, sier daglig leder og medeier Vibeke Hanssen.
Doxacom gir råd om og utfører investorpresentasjoner, salgs- og finanseringsprosesses myndighetskontakt, mediehåndtering, og merkevare- og omdømmebygging. I 2019 nådde selskapet 9,5 millioner kroner i driftsinntekter, en økning på 2,1 millioner, og resultatet før skatt ble 1,8 millioner kroner.
Virtuell kommunikasjon
Ocean Visioneering skal bygge opp en annen type kompetansen enn Doxacom og utvikler løsninger som gjør det råd å møtes, besøke eller se på produkter gjennom virtuelle briller.For eksempel kan potensiell kunder i Asia ta på seg brillene og besøke et skip i Norge - og der møte lederne for det norske selskapet som har leverte innredningen til skipet.
I neste omgang er det naturlig å se på etablering utenfor Ålesund, sier Hanssen. Da står Oslo sentralt.
- Finansmarkedet sitter hovudsaklig i Oslo. Det har et sug etter kunnskap om havbaserte næringer, sier Hanssen.
Rendyrket satsing
Doxacom har rendyrket satsingen inn mot havbaserte næringer, først og fremst sjømatselskap både i fiskeri- og oppdrett, men også maritim industri, shipping og fornybar energiproduksjon til havs.Havbaserte næringer utgjør 99 prosent av driftsinntektene.
Spesialisering er viktig for å lykkes, mener Hanssen.
-Vi skal bli best på det vi holder på med, sier hun.
Tre aksjonærer
Doxacom har tre aksjonærer: Doxa Holding - som er eid 50/50 av Unni Grebstad og Øyvind Michael Olsen - eier 60 prosent. 4Hjerter - som er eid 50/50 av Vibeke Hanssen og Ivar Morten Normark - eier 30 prosent. Gerd Alise Steinsbu eier 10 prosent.De tre Doxacom-eierne er også medeiere i Ocean Visioneering, i tillegg til at Doxacom eier 10 prosent.
Publisert: 08.09.2020 15:12
Sist oppdatert: 10.02.2021 15:02