110 omkom i trafikken i 2019, dette er to flere enn i fjor. I desember mistet 14 personer livet i trafikken som er mer enn en dobling fra desember i fjor hvor 6 personer omkom.
Antallet omkomne for de tre siste årene ligger på samme nivå og viser stabilitet på mellom 106 og 110 omkomne, opplyser Trygg Trafikk i ei pressemelding.
- Før desember hadde vi et lite håp om at 2019 kunne bli et år med færrest omkomne i trafikken noensinne. Dessverre ble desember en langt dystrere måned i trafikken enn forventet og vi er fortsatt langt unna nullvisjonen om at ingen skal omkomme eller bli hardt skadet i trafikken. Vi må derfor styrke innsatsen betydelig innen trafikksikkerhetsarbeid i årene som kommer. Det er langt igjen før vi er der vi skal være, sier direktør i Trygg Trafikk Jan Johansen.
2019 er likevel spesielt gledelig på en måte. Det er første gang ingen barn under 16 år har mistet livet i trafikken siden Trygg Trafikk ble opprettet i 1956.
- At ingen barn har omkommet i trafikken dette året, er fantastisk. Barn er sårbare og utsatt i trafikken og tidligere omkom svært mange barn både langs veien og i bilen. Nå sikrer vi barna våre bedre i bil og de er tryggere langs skoleveien. Det gjøres også et stort og viktig arbeid i skoler og barnehager for å lære barn hvordan de bør oppføre seg i trafikken, sier Johansen.
I nesten hver tredje dødsulykke i 2019 er tunge kjøretøy involvert. Det betyr at tunge kjøretøy har vært involverte i 36 av dødsulykkene i fjor. Dette er det høyeste antallet de siste fem årene. Tallene viser også at flesteparten av ulykkene med tunge kjøretøy skjer i på starten og slutten av året.
- Det er mange tunge kjøretøy på veiene og dette kommer bare til å øke i tiden framover. Ulykkesanalysene viser at det ofte ikke er sjåføren i det tunge kjøretøyet som har skyld i ulykken, og derfor må vi bilister være ekstra oppmerksomme. Skulle du havne over i motsatt kjørefelt, har du ingen ting å stille opp med hvis du møter et vogntog, sier Johansen.
Godstransporten skal fram over hele landet uavhengig av veistandarden. Vinterhalvåret er ofte preget av vanskelige kjøreforhold. Manglende brøyting og generelt vanskelig føre gjør det utfordrende å ferdes på veiene. Godt vedlikehold på vinterstid er viktig for å forebygge ulykker med tunge kjøretøy.
-Store deler av det norske veinettet består av smale og svingete veier uten midtdeler. Personbiler i dag er ikke konstruert for å kunne stå imot en frontkollisjon med et tungt kjøretøy. Legg alltid inn ekstra gode marginer og unngå å ta risiko. Hold farten nede og ha god avstand til bilen foran deg, sier Johansen.
Så mange som 16 personer har mistet livet i trafikken i Nordland i 2019. Det er voldsom økning fra 2018 da fem personer omkom.
Antallet omkomne for de tre siste årene ligger på samme nivå og viser stabilitet på mellom 106 og 110 omkomne, opplyser Trygg Trafikk i ei pressemelding.
- Før desember hadde vi et lite håp om at 2019 kunne bli et år med færrest omkomne i trafikken noensinne. Dessverre ble desember en langt dystrere måned i trafikken enn forventet og vi er fortsatt langt unna nullvisjonen om at ingen skal omkomme eller bli hardt skadet i trafikken. Vi må derfor styrke innsatsen betydelig innen trafikksikkerhetsarbeid i årene som kommer. Det er langt igjen før vi er der vi skal være, sier direktør i Trygg Trafikk Jan Johansen.
2019 er likevel spesielt gledelig på en måte. Det er første gang ingen barn under 16 år har mistet livet i trafikken siden Trygg Trafikk ble opprettet i 1956.
- At ingen barn har omkommet i trafikken dette året, er fantastisk. Barn er sårbare og utsatt i trafikken og tidligere omkom svært mange barn både langs veien og i bilen. Nå sikrer vi barna våre bedre i bil og de er tryggere langs skoleveien. Det gjøres også et stort og viktig arbeid i skoler og barnehager for å lære barn hvordan de bør oppføre seg i trafikken, sier Johansen.
I nesten hver tredje dødsulykke i 2019 er tunge kjøretøy involvert. Det betyr at tunge kjøretøy har vært involverte i 36 av dødsulykkene i fjor. Dette er det høyeste antallet de siste fem årene. Tallene viser også at flesteparten av ulykkene med tunge kjøretøy skjer i på starten og slutten av året.
- Det er mange tunge kjøretøy på veiene og dette kommer bare til å øke i tiden framover. Ulykkesanalysene viser at det ofte ikke er sjåføren i det tunge kjøretøyet som har skyld i ulykken, og derfor må vi bilister være ekstra oppmerksomme. Skulle du havne over i motsatt kjørefelt, har du ingen ting å stille opp med hvis du møter et vogntog, sier Johansen.
Godstransporten skal fram over hele landet uavhengig av veistandarden. Vinterhalvåret er ofte preget av vanskelige kjøreforhold. Manglende brøyting og generelt vanskelig føre gjør det utfordrende å ferdes på veiene. Godt vedlikehold på vinterstid er viktig for å forebygge ulykker med tunge kjøretøy.
-Store deler av det norske veinettet består av smale og svingete veier uten midtdeler. Personbiler i dag er ikke konstruert for å kunne stå imot en frontkollisjon med et tungt kjøretøy. Legg alltid inn ekstra gode marginer og unngå å ta risiko. Hold farten nede og ha god avstand til bilen foran deg, sier Johansen.
Så mange som 16 personer har mistet livet i trafikken i Nordland i 2019. Det er voldsom økning fra 2018 da fem personer omkom.
Publisert: 02.01.2020 07:58
Sist oppdatert: 10.02.2021 15:31





