Reagerer på Fjord1-bygging i Tyrkia
– Det er klart at fire slike skip skulle vært bygget i Norge.
Tirsdag ble det kjent at Fjord1 bygger fire nye ferjer ved Tersan-verftet i Tyrkia, som skal inn i sambandet Lavik-Oppedal på Sognefjorden.
Det skaper reaksjoner i de norske verftene sin bransjeorganisasjon Norske Skipsverft.
– Elendig av begge parter, horribelt og trasig. Det er klart at fire slike skip skulle vært bygget i Norge, der de skal driftes, sier styreleder Hugo Strand til nettavisa Kystens.no.
Strand sikter både til rederiet sitt valg og tiltakene fra norske myndigheter for å sørge for mer skipsbygging her til lands.
Fjord1-sjef Dagfinn Neteland fortalte til NETT NO at både pris og manglende kapasitet var avgjørende for valget. At de fire nullutslippsferjene skal være klare til drift fra september 2026, gjorde at byggeprosessen må skjer raskt.
Hugo Strand kjøper ikke forklaringen om at norske verft ikke har kapasitet, og stiller spørsmål ved hvem som er spurt.
Han stiller seg også tvilende til om Fjord1 sparer mye på å bygge ved Tersan, framfor et verft i Norge. Han viser til at kostnadene i tyrkisk skipsbygging har økt de siste årene, samtidig som svak krone gjør at norske skipsverft har fått økt sin konkurransekraft.
Publisert: 28.02.2024 09:40
Sist oppdatert: 28.02.2024 09:44