E39 skodjevika oversiktsbilde fra valle illustrasjon statens vegvesen 11
VURDERERE FYLLING: Slik kan vegen se ut fra Valle. Illustrasjon: Statens vegvesen
Kort fortalt

Ser på E39-løsning i Skodjevika

Vegvesenet vil unngå lang tunnel.

Marius Rosbach
17.09.2021

Statens vegvesen vurderer ny veg for E136/ E39 i ein trasé 400-600 meter ute i Skodjevika på strekningen Digernes - Dragsundet.

Det opplyser Statens Vegvesen i ei pressemelding.

-Slik kan vi unngå tunnel på 3,1 kilometer inne på land gjennom Valle, sier prosjektleder Harald Inge Johnsen i Statens vegvesen, E136/39 Ålesund - Molde.

Vegplanleggerne i Statens vegvesen er i dialog med Ålesund kommune for å finne gode løsninger for ny europaveg i kommunen. På strekningen Digernes – Dragsundet er det mest aktuelle forslaget å la ny veg stort sett følge dagens veg.

Det er også vurdert en løsning med to tunneler på henholdsvis 280 og 600 meter vest for Valle. For å unngå større støytiltak ved boligområdet på Valle ser Vegvesenet også på en løsning med en lengre tunnel på om lag tre og en halv kilometer.

Vegvesenet et skeptisk til en lang tunnel og viser til at det er tre-fire ganger dyrere, gir mer anleggsarbeid og dårligere klimaregnskap.

– Derfor ønsker vi ikke å bygge mer tunnel enn nødvendig på E136/39 Ålesund -Molde, sier prosjektlederen.

Samtidig forstår Vegvesenet meget godt at en løsning med kort tunnel ikke er ønskelig for dem som blir boende i nærheten av tunnelmunningene.

- Vi vurderer derfor også en løsning hvor vi legger ny veg 400-500 meter fra land på en sjøfylling langt unna mye av bebyggelsen. Fyllingen blir bygd opp med overskuddsmasser fra andre deler av anlegget, sier Johnsen.

Publisert: 17.09.2021 12:09

Sist oppdatert: 17.09.2021 12:17

Mer om