E39 montasje Molde Ålesund kart prosjektleder Harald Inge Johnsen 11
MOLDE-ÅLESUND: Statens vegvesen og prosjektleder Harald Inge Johnsen har valgt en kontraktsstrategi for E39 Ålesund-Molde som passer for store og små entreprenører og underleverandører. Foto: Statens vegvesen
Nytt

Deler opp E39-utbygging

Gir større muligheter for mindre entreprenører.

Marius Rosbach
11.06.2021

Utbygginga av E39 Ålesund-Molde blir delt opp i flere mindre, og noen store, kontrakter, opplyser Statens vegvesen i ei pressemelding fredag.

Det skal gjøre vegprosjektet attraktivt også for mindre vegentreprenører, og underleverandører.

Kan stå klar i 2030
Vegvesenet er godt i gang med planleggingen av E39-prosjektet, som skal gi ferjefri kryssing av Romsdalsfjorden.

Bygginga skal etter planen starte opp i 2023. Dette er imidlertid avhengig av vedtak i kommuner, fylke og Stortinget, i tillegg til årlige bevillinger.

– Med tilstrekkelig årlige bevilgninger kan den nye europavegen åpne i 2030, heter det i pressemeldinga.

21. juni blir entreprenører, underleverandører og rådgiverbransjen invitert til leverandørmøte, hvor de får vite mer om kjempeprosjektet

Slik skal Ålesund-Molde bygges - les mer om prosjektet

På selve fjordkryssinga Vik-Julbøen legges det opp til bygging av 4-felts veg som så langt som mulig er dimensjonert for 110 km/t. Kryssingen av Romsdalsfjorden fra Vik i Vestnes til Nautneset på Otrøya skal utføres med en dobbeltløpet tunnel. Julsundet mellom Otrøya og fastlandet på Julbøen krysses med hengebru.

På øvrige strekninger planlegges det for 4-felts veg med dimensjonerende hastighet 110 km/t. samtidig skal reguleringsplanene legge til rette for en trinnvis utbygging med 2/3 felts veg med enkle tunnelløp i trinn 1.

Hovedelement Vik-Julbøen:

  • Undersjøisk tunnel ca. 14,5 km med to løp.
  • Hengebru 2010 meter lang. Hovedspenn 1625 meter.
  • Dagsoner med planfrie kryss med tilhørende konstruksjoner på Vik, Nautneset (Otrøya) og Julbøen.

Hovedelement Julbøen-Molde:

  • Julakslatunnelen, lengde ca. 1,4 km.
  • Kringstadnakktunnelen, lengde ca. 8,5 km.
  • Dagsone mellom tunnelene i Mordalen, ca. 800 meter.
  • Kryssområdet på Fuglset hvor ny E39 kobles sammen med eksisterende E39.

Hovedelement Ørskogfjellet-Vik:

  • Vikakslatunnelen, lengde ca. 6 km.
  • Dagsone på ca. 3 km på Ørskogfjellet med et «halvkryss» for å knytte ny E39 sammen med eksisterende E39.
  • Kort dagsone-strekning på Vik.

Hovedelement Kjerringsund-forbindelsen:

  • Bru over Kjerringsundet. Brulengde ca. 800 meter med hovedspenn 540 meter. Utføres som hengebru eller skråstagsbru.
  • Bru over Bollholmsundet. Brulengde ca. 610 meter. Hovedspenn ca. 250 meter. Er planlagt utført som «fritt frembygg».
  • Store sjøfyllinger på tre resterende sund.
  • Vegbygging fra krysset med E39 på Nautneset til Gossen.

Les mer om prosjektet på

Fra titalls millioner til 3-4 mrd.
Prosjektleder Harald Inge Johnsen i Statens vegvesen, E39 Ålesund-Molde, tror på god respons fra aktører som vil være med på utbygginga.

– Vegvesenet har jobbet fram gode løsninger for bru, tunneler og resten av vegen. Nå ser vi fram til å starte dialogen med bransjen. Sammen skal vi bygge Møre og Romsdal, sammen, uttaler Johnsen i meldinga.

Vegvesenet har lagt opp til en kontraktstrategi med stort spenn i størrelsen på kontraktene. De minste blir på noen titalls millioner kroner på forberedende entrepriser.

Romsdalsfjordtunnelen og Julsundbrua blir de største kontraktene i området tre-fire milliarder, skriver vegvesenet.

Prosjektet er delt inn i fem delstrekninger:

  • Breivika/Ålesund-Digernes
  • Digernes-Ørskogfjellet
  • Ørskogfjellet-Vik
  • Vik-Julbøen
  • Julbøen-Bolsønes/Molde

På strekninga Digernes – Ørskogfjellet starter reguleringsplanarbeidet i juni i år. Det er foreslått flere ulike veglinjer på strekningen, som alle inkluderer en eller to tunneler.

På strekninga Breivika-Digernes er det venta at planarbeider starter ved årsskiftet 21/22. Det foreligger skisser både på utbygging langs eksisterende trase og flere nye traseer delvis i tunnel.

Publisert: 11.06.2021 10:21

Sist oppdatert: 11.06.2021 10:41

Mer om