Jakob & Johan Dypvik på Fiskarstrand i Sula kommune har gått fra å være en tradisjonell klippfiskeksportør til å rendyrke satsingen på klippfisk i forbrukerpakninger for det norske markedet.
Det er Sindre, Jakob Andre og Jan Petter Dybvik, som eier Jakob & Johan Dybvik.
Styret skiver i årsmeldinga at de er tilfreds med drifta i 2015 og at de også har hatt en tilfredsstillende start på driftsåret 2016.
Innpass i flere butikker kombinert med økende etterspørsel ligger bak veksten i salget siste årene.
- Det er en videreføring av det vi har holdt på med som ligger bak veksten, sa Sindre Dybvik til NETT NO i fjor.
Les også:
Samarbeidspartneren har satset tungt på videreforedling av fisk og eget varemerke. Inspirasjonen er blant annet hentet fra kyllingindustrien som har løftet salget takket være forbrukerpakket kylling som er lett å tilberede.
I 2014 vant de prisen "Årets matfunn" for en posepakket klippfisk for ovnsretter. Du legger fisken til utvanning om morgenen, så er den klar til matlaging når du kommer fra jobben.
Konsekvensen av satsingen på å pakke og presentere klippfisken på nye og mer forseggjorte måter, er at Dybvik i dag selger rundt 90 prosent av klippfisken sin i det norske markedet.
Selskapet skiper fortsatt klippfisk i tradisjonell form ut til kunder i utlandet, men det er inntjeningen fra salget i norske butikker som sørger for at hjulene går rundt.
Også Inger Marie Sperre i Brødrene Sperre-konsernet satser på forbrukerpakninger, men ikke som konkurrent i det norske markedet.
Les også:
Hun satser i Brasil, der myndighetene har begynt å håndheve kravet om at klippfisken skal være emballert, samtidig som færre kunder ønsker å kjøpe hele fisken, slik det tidligere har vært tradisjon for.
Les også:
Det er Sindre, Jakob Andre og Jan Petter Dybvik, som eier Jakob & Johan Dybvik.
Lykkes hjemme
I fjor økte Jakob & Johan Dybvik driftsinntektene med seks prosent til 31,7 millioner kroner (se tabell). Resultat før skatt ble 1 million kroner, det er en liten nedgang i forhold til tidligere.Styret skiver i årsmeldinga at de er tilfreds med drifta i 2015 og at de også har hatt en tilfredsstillende start på driftsåret 2016.
Innpass i flere butikker kombinert med økende etterspørsel ligger bak veksten i salget siste årene.
- Det er en videreføring av det vi har holdt på med som ligger bak veksten, sa Sindre Dybvik til NETT NO i fjor.
Les også:
Samarbeid
I fjor sommer ble det også kjent at de allierer seg med større sjømatselskap. Sammen skal Dybvik og sjømatselskapet utvikle en ferdig utvannet klippfisk som kundene kan plukke med seg fra kjøledisken og legge rett i gryten når de kommer hjem.Samarbeidspartneren har satset tungt på videreforedling av fisk og eget varemerke. Inspirasjonen er blant annet hentet fra kyllingindustrien som har løftet salget takket være forbrukerpakket kylling som er lett å tilberede.
Gryteklar klippfisk
I 1997 lanserte brødene Jakob, Sindre og Jan Petter Dybviks gryteklare klippfisk, utvannede og fryste klippfiskstykker - pakket i egen eske med logo på forsiden og oppskrift på baksiden. Siden har de lansert flere produkter, der fellesnevneren er forbrukervennlig pakket klippfisk.I 2014 vant de prisen "Årets matfunn" for en posepakket klippfisk for ovnsretter. Du legger fisken til utvanning om morgenen, så er den klar til matlaging når du kommer fra jobben.
Konsekvensen av satsingen på å pakke og presentere klippfisken på nye og mer forseggjorte måter, er at Dybvik i dag selger rundt 90 prosent av klippfisken sin i det norske markedet.
Selskapet skiper fortsatt klippfisk i tradisjonell form ut til kunder i utlandet, men det er inntjeningen fra salget i norske butikker som sørger for at hjulene går rundt.
Forbrukerpakker populært
Forbrukerpakket klippfisk er i vinden. Bacalofabrikken i Barstadvika i Ørsta har tidligere lansert sin ferdig utvannede klippfisk for kjøledisken og venter en salgsøkning på 20-30 prosent i år.Også Inger Marie Sperre i Brødrene Sperre-konsernet satser på forbrukerpakninger, men ikke som konkurrent i det norske markedet.
Les også:
Hun satser i Brasil, der myndighetene har begynt å håndheve kravet om at klippfisken skal være emballert, samtidig som færre kunder ønsker å kjøpe hele fisken, slik det tidligere har vært tradisjon for.
Les også:
Publisert: 22.07.2016 15:33
Sist oppdatert: 10.02.2021 13:58