Aalesund Oljeklede driver design, utvikling, produksjon/import og salg av regnklær og arbeidsklær. I fjor kjøpte de også opp Bergens-selskapet Bylillebøe og som lager regnklær - citycoats - til kvinner. Dermed dekker Aalesund Oljeklede både markedet for profesjonelle brukere av arbeidsklær og regnklær og nå også fritidsmarkedet mot kvinner gjennom kolleksjonen Blæst.
Peter Harald Aakre kjøpte først tradisjonsrike Aalesund Oljeklede 2004, Stranda-selskapet Strakofa to år senere og Bylillebøe i fjor. Nå er alt samlet på Vatne, og med ca. 20 ansatte. Produksjonen foregår i Baltikum og Østen.
- Kjøpet av Bylillebøe var en strategisk beslutning for å også komme inn på fritidsmarkedet. Blæst er et veldig bra merke, med to årlige kolleksjoner og med 70 prosent eksportandel, blant annet til Europa. Dermed får vi også flere bein å stå på, sier Aakre.
Omsetningen i dette selskapet har ligget i størrelsesorden 12 millioner kroner. Nå skal de begynne med salget av Blæst-kolleksjonene mot Norge og Europa.
- Det har vært veldig god respons på messer, og det er utrolig fine plagg, sier Aakre.
- Vi vektlegger svært høy leveringspresisjon og god kvalitet på klærne og vil være dyktige på det vi gjør. Derfor ligger vi også med høye lager, og dersom vi får en ordre før kl 12, kan vi levere denne samme dag. På dette området når mange oss ikke opp på leggene engang, flirer Aakre.
Selskapet er relativt upåvirket av nedgangskonjunkturer, og er heller ikke eksponert mye mot olje/offshore-sektoren etter at de trappet ned dette segmentet for tre år siden.
- Vi regner med forsatt økt omsetning og bedring av resultatene. Jeg anslår at vi vil komme opp i 90 millioner kroner i omsetning i år. Vi ønsker å fortsette å vokse, men vi ønsker en kontrollert vekst og slik at det ikke går ut over kvaliteten i leveranser eller på klærne på noen måte.
Mesteparten av omsetningen vil også i år komme fra salg av arbeidsklær og regntøy til det profesjonelle markedet.
Selskapet er framoverlent og offensive. De tenker langsiktig, også når det gjelder miljø og kvalitet og varighet på plaggene.
- Dermed blir det mer fornøyde kunder og også mindre import og transport ut. Det er også store krav til sertifisering i denne bransjen, sier Aakre.
Selskapet ble forøvrig også nylig ISO 9001-sertifisert.
Han er imidlertid klar på at ting gjerne går i bølger.
- Men med en kontrollert vekst, vil det likevel gå framover. Stadig mer netthandel i dagens samfunn skaper også mer effektivitet, sier han.
- Vi kan ikke sitte på gjerdet altfor lenge når det gjelder netthandel, men vi tar det steg for steg. Først ut vil være netthandel av Blæst-plaggene, og som vil kunne komme ganske raskt. I vårt langstrakte land kan det være mye å hente på netthandel, sier Aakre.
Les også:
Les også:
- Vi skal ha standard reoler på lager til enhver tid og vi har derfor en svært høy leveringsgrad. Folk kan også tegne sine egne reoler. Vi ligger også langt framme på netthandel, sier Aakre.
Selskapet importerer varer og påvirkes dermed negativt av svak kronekurs.
- Svak krone har gitt oss mindre marginer enn tidligere. Vi holder nå på å gjøre en del strategiske valg og gjør en del grovarbeid for å øke omsetning og resultat framover, sier Aakre.
Peter Harald Aakre kjøpte først tradisjonsrike Aalesund Oljeklede 2004, Stranda-selskapet Strakofa to år senere og Bylillebøe i fjor. Nå er alt samlet på Vatne, og med ca. 20 ansatte. Produksjonen foregår i Baltikum og Østen.
- Kjøpet av Bylillebøe var en strategisk beslutning for å også komme inn på fritidsmarkedet. Blæst er et veldig bra merke, med to årlige kolleksjoner og med 70 prosent eksportandel, blant annet til Europa. Dermed får vi også flere bein å stå på, sier Aakre.
Omsetningen i dette selskapet har ligget i størrelsesorden 12 millioner kroner. Nå skal de begynne med salget av Blæst-kolleksjonene mot Norge og Europa.
- Det har vært veldig god respons på messer, og det er utrolig fine plagg, sier Aakre.
Vekst og gode resultat i mange år
Aalesund Oljeklede kan vise til god vekst og gode resultater gjennom mange år. Selskapet selger arbeidsklær og regntøy til det profesjonelle markedet, som fiskeri, bygg/anlegg og energiselskap blant annet - alle som har behov for arbeidsklær/regntøy.- Vi vektlegger svært høy leveringspresisjon og god kvalitet på klærne og vil være dyktige på det vi gjør. Derfor ligger vi også med høye lager, og dersom vi får en ordre før kl 12, kan vi levere denne samme dag. På dette området når mange oss ikke opp på leggene engang, flirer Aakre.
Selskapet er relativt upåvirket av nedgangskonjunkturer, og er heller ikke eksponert mye mot olje/offshore-sektoren etter at de trappet ned dette segmentet for tre år siden.
- Vi regner med forsatt økt omsetning og bedring av resultatene. Jeg anslår at vi vil komme opp i 90 millioner kroner i omsetning i år. Vi ønsker å fortsette å vokse, men vi ønsker en kontrollert vekst og slik at det ikke går ut over kvaliteten i leveranser eller på klærne på noen måte.
Mesteparten av omsetningen vil også i år komme fra salg av arbeidsklær og regntøy til det profesjonelle markedet.
Skal fungere 100 prosent i alle ledd
I fjor fikk Aalesund Oljeklede en omsetning på 73 millioner kroner og et resultat før skatt på 14 millioner kroner. Det er omtrent på nivå med året før (se tabell). Siste par årene har selskapet blitt påvirket negativt av ei svak krone siden de har høy importandel og der de også selger mesteparten innenlands.Selskapet er framoverlent og offensive. De tenker langsiktig, også når det gjelder miljø og kvalitet og varighet på plaggene.
- Dermed blir det mer fornøyde kunder og også mindre import og transport ut. Det er også store krav til sertifisering i denne bransjen, sier Aakre.
Selskapet ble forøvrig også nylig ISO 9001-sertifisert.
Bare å brette opp ermene
- Vi er aldri fornøyd med resultatene, men vi jobber på for å vokse, det er strategien. Etter oppkjøpet av Bylillebøe har vi flyttet alt til Vatne, og vi har brukt dette året til å snu om på selskapet, noe som vi har klart. Det er bare å brette opp ermene og det er viktig å tenke positivt rundt alt vi gjør. Det viktigste er å tro på at det fungerer 100 prosent i alle ledd, og at ikke noe går på bekostning av kvalitet, sier Aakre.Han er imidlertid klar på at ting gjerne går i bølger.
- Men med en kontrollert vekst, vil det likevel gå framover. Stadig mer netthandel i dagens samfunn skaper også mer effektivitet, sier han.
Netthandel
Dette er noe som også vil komme mer av i Aalesund Oljeklede etterhvert.- Vi kan ikke sitte på gjerdet altfor lenge når det gjelder netthandel, men vi tar det steg for steg. Først ut vil være netthandel av Blæst-plaggene, og som vil kunne komme ganske raskt. I vårt langstrakte land kan det være mye å hente på netthandel, sier Aakre.
Les også:
Les også:
Rydd Reolsystem
Aakre deler jobben som daglig leder i Aalesund Oljeklede og Rydd Reolsystem 50/50. Rydd Reolsystem er det andre selskapet som Aakre driver og som leverer reoler og lagerinnredning over hele landet - alt fra småvarer til paller. Selskapet med fem ansatte har 2.000 kvadratmeter lager og kontor i Borgundfjordveien i Ålesund. Rydd Reolsystem omsatte i fjor for 25 millioner kroner og fikk et resultat før skatt 2,2 millioner.- Vi skal ha standard reoler på lager til enhver tid og vi har derfor en svært høy leveringsgrad. Folk kan også tegne sine egne reoler. Vi ligger også langt framme på netthandel, sier Aakre.
Selskapet importerer varer og påvirkes dermed negativt av svak kronekurs.
- Svak krone har gitt oss mindre marginer enn tidligere. Vi holder nå på å gjøre en del strategiske valg og gjør en del grovarbeid for å øke omsetning og resultat framover, sier Aakre.
Vi er aldri fornøyd med resultatene, men vi jobber på for å vokse, det er strategien
Publisert: 07.09.2016 06:00
Sist oppdatert: 10.02.2021 14:00