– Vi opplever vekst i omsetning for alle våre hoteller, og spesielt fra internasjonale gjester som besøker våre produkter, sier markedsføringsdirektør Ann Kristin Ytrevik i 62° Nord til Nett No.
2024 var et år med rekordomsetning for alle hotellene i selskapets portefølje.
Regnskapet for fjoråret er ennå ikke klart. I regnskapene for 2023 viste det seg at selskapets tre hoteller – Storfjord, Union Øye og Brosundet – til sammen hadde en omsetning på 190 millioner kroner.
Dette var en økning på rundt 44 prosent sammenlignet med 2022 - og ny rekord til da. Samtidig som inntektene økte, ble 2023 også et år med underskudd for alle hotellene.
– USA, Europa og Norge er i god vekst
Også var 2024 et tøft år med rammevilkår som utfordrer bransjen til å jobbe enda hardere for å kunne skape lønnsomme markeder.
– Våre viktigste markeder som USA, Europa og Norge er i god vekst. Vi opplever at Norge med våre hoteller er et attraktivt reisemål for våre målgrupper. Reiselivet er i vekst og en bransje som byr på spennende arbeidsplasser. Likevel har rekruttering av fagpersoner vært utfordrende, og vi har jobbet mye sammen med bransjen for å vise hvor mange spennende yrker reiselivet består av, sier Ytrevik.
Året som gikk, kunne by på flere høydepunkter for selskapet:
– Brosundet har tatt en posisjon som «hjertet i Ålesund» hvor vi fyller husene med liv hele uken. Storfjord er vårt mest anerkjente produkt internasjonalt, og vi er stolte av å fylle hotellet med internasjonale gjester i viktige sesonger som jul og nyttår. Hotellet har tatt en helt spesiell posisjon i det internasjonale «high end»-markedet og er i den grad særegent.
E26/S2 Korleis kan reiselivet skape enda større verdiar?
Bedre enn noen gang på Øye
Også Union Øye har hatt det Ytrevik beskriver som to fantastiske år etter at det ble renovert og uvidet. En investering på nærmere 300 millioner kroner.
– Hotellet får eventyrlige tilbakemeldinger fra våre mest kresne gjester. Vi har hatt en veldig god utvikling i snittpris per rom, og ser at våren 2025 på Union Øye ligger an til å bli bedre enn noen gang.
Hotellet får eventyrlige tilbakemeldinger fra våre mest kresne gjester
62° Nord startet 2025 med rekordmange bookinger i månedene februar til mai, september og desember:
– Dette i tillegg til sommersesongen som så langt leverer bedre enn noen gang. Dette er en utvikling som bekrefter at vårt strategiske arbeid gir resultater og at vi bidrar positivt til å utvikle Sunnmøre som helårsdestinasjon. Vi ser positivt på året som ligger foran oss og ser frem til det som vi tror vil bli et enda bedre år enn 2024.

Luksus
– Vi har fra starten jobbet for å ta en tydelig posisjon i det internasjonale «high end»-markedet, og det er gledelig at vi stadig utvider høysesongen gjennom året, forteller Ytrevik.
– Hva mener dere med «high end»-markedet?
– For oss er luksus autentiske og personlige opplevelser; det som ikke kan oppleves andre steder og som er den unike kombinasjonen av spektakulære naturopplevelser og hotell med høy kvalitet og god service. Vi ønsker å inspirere til å bruke naturen, ikke bare for kropp og sinn, men også for å bli glad i den og inspirere til å ta godt vare på den.
– Vi er stolte av at gjester hos 62° Nord besøker oss i gjennomsnitt fire til syv dager og tar seg tid til å oppleve Sunnmøre som destinasjon. For det er gjester som ønsker å oppleve noe ekte, som er tilrettelagt og av høy kvalitet vi definerer som high-end markedet – et bærekraftig marked for reiselivsnæringen som gir positive ringvirkninger til lokale bedrifter, som skaper attraktive arbeidsplasser, er lønnsomme og som bidrar positivt til lokalbefolkningen, legger hun til.
Utvidet høysesong
I porteføljen har selskapet Norges eneste Relais & Chateaux-hoteller – Storfjord Hotell og Hotel Union Øye.
– Like viktig for dette høythengende medlemskapet, er kvaliteten på restaurantene og mat og drikke-opplevelsene, som er en viktig del av oppholdet på våre hoteller. Det samme gjelder vertskapet som er selve hjertet i alt vi gjør. High end er ikke standardisert, men personlig, bærekraftig og sømløst, forklarer hun.
Høysesongen for reiselivsselskapet er nå fra mai til september - og i desember. Tidligere har høysesongen gått fra juni til august.
Publisert: 13.03.2025 11:58
Sist oppdatert: 13.03.2025 11:58