Richard With
MYKLEBUST: Richard With har fått batteripakke og blitt oppgradert ved Myklebust Verft. Nå vil Hurtigruten Norge bygge rene nullutslipsskip. Foto: Hurtigruten
Nytt

Ber om statleg hjelp til å utvikle nullutslippsskip

Hurtigruten Norge har med seg Vard og Brunvoll som partnere, men etterlyser mer støtte fra staten.

05.10.2022

Når Hurtigruten Norge skal utvikle nullutslippsskip for kysten sammen med en rekke norske partnere, ber de regjering og Storting om å støtte grønn skipsfart.

- Grønn skipsteknologi kan bli en viktig eksportvare for Norge, sier Hedda Felin, administrerende direktør i Hurtigruten Norge, i en pressemelding.

Selskapet har startet prosjektet "Sea Zero" sammen med en rekke norske aktører, med mål om å ha det første nulluttslippsfrie skipet klart i 2030.

Blant partnerne er Vard, Brunvoll, Corvus Energy og Sintef.

Koster å utvikle
Felin peker på at det koster å gå foran for å utvikle nye løsninger. Hun mener norske myndigheter må sikre forutsigbar støtte til grønn skipsfart, blant annet gjennom å etablere et CO2-fond for utvikling av grønn skipsteknologi i Norge, og bedre rammevilkår for norske verft.

- Vi kunne ha ventet på at andre utvikler de neste klimaløsningene, men da går Norge glipp av en unik mulighet. Det er avgjørende at norske myndigheter stiller opp med finansiering for at norsk maritim næring kan tilby den beste nullutslippsteknologien, og dermed gi Norge nye inntekter.

Felin viser til at kun 1 prosent av norskeide fartøy har nullutslippsteknologi i dag, hovedsakelig små ferger og fjordcruise-fartøy. Internasjonalt har kun 0,1 prosent av alle fartøy nullutslipp.

Moderne batterier
I august lanserte prosjektet en mulighetsstudie som så på drivstoffvalg. Den peker på moderne batterier som et interessant valg for mer miljøvennlige hurtigruteskip, men også at å redusere energibehovet er like viktig som valget av energikilde. Det blir også vist til at en vil se på rotorseil og andre løsninger.

Hurtigruten sier at en viktig del av Sea Zero-prosjektet har vært å bruke mest mulig norsk kompetanse når nye nullutslippsskip skal lages, og bidra til å drive frem produktutvikling og verdiskaping hos norsk leverandørindustri. I tillegg vil prosjektet være viktig for utviklingen av havneinfrastrukturen langs kysten, spesielt når det gjelder ladestasjoner for større fartøy. En rekke partnere med ledende kompetanse innen de sentrale teknologiområdene har nå blitt med på laget.

- Vard er stolte av å være en del av Sea Zero-prosjektet i jakten på det optimale utslippsfrie kystruteskipet. Vi vil bygge videre på mange års erfaring med å designe og bygge toppmoderne skip som kan operere under de mest krevende forhold. Å lykkes med slike banebrytende prosjekter er helt nødvendig dersom vi skal bygge den kompetansen som trengs for å skape nye grønne arbeidsplasser i Norge, sier Håvard Lien Vollset, Vice President Research & Innovation i Vard.

Publisert: 05.10.2022 12:07

Sist oppdatert: 05.10.2022 12:07

Mer om