Espen Digernes Cake Foto Ogne
GLOBALT POTENSIALE: - Et skandinavisk brand, med et globalt potensiale, sier Espen Digernes om Cake. Han kjøpte boet i den svenske elmoped og elmotorsykkelprodusenten tidligere i år. Foto: Ogne Øyehaug
Nytt

Bilforhandler satser på tohjulinger

Espen Digernes i Ålesund kjøpte svensk konkursbo.

17.04.2024

Svenske Cake håvet inn designpriser for sine elektriske mopeder og motorsykler, hadde Sveriges tredje største pensjonsfond som stor eier, og hentet så sent som 2021 inn over 600 millioner kroner i ny kapital.

Likevel ble det aldri nok fart til å holde balansen.

Bilforhandler Espen Digernes plan var å bli forhandler av de batteridrevne kjøretøyene, og selge dem som en del av tilbudet i en kjede av elsykkelbutikker han skal bygge opp.

Avtalen var nesten i boks, men så gikk Cake overende.

«Kassan är tom, personalen har inte fått lön och försöket att snabbt få in 80 miljoner kronor har gått i stöpet»., skrev den svenske næringslivsavisen Dagens Industri i februar i år.

Solgte med gevinst
Espen Digernes er eier av Brages Holding, et konsern som eier Toyota- og Lexus-forhandleren Brages Bil på Digernesskiftet, er 90,099 prosents eier Toyota-forhandler Toyota Sunnmøre i Ørsta og eier 51 prosent i Toyota-forhandleren Autoservice i Kristiansund.

I 2019 solgte han BMW- og Mini-forhandleren Brages Bil i Ålesund og Brages Molde, med en gevinst på 65 millioner kroner.

Nå har noen av de pengene funnet veien inn i markedet for kjøretøy på to hjul.

Kjøpte svensk konkursbo
For 18,1 millioner svenske kroner fikk Digernes tilslaget da konkursboet ble lagt ut for salg.

Ålesunderen kjøpte det som heter de intellektuelle rettighetene. Det betyr at det nå er han som eier retten til å produsere og selge Cake-kjøretøy. Dessuten kjøpte han også varelageret i Sverige og har dermed allerede kjøretøy til salgs.

– Et skandinavisk brand, med et globalt potensiale, sier Espen Digernes om Cake.

Cakes elektriske mopeder og motorsykler er utviklet og varemerket er velkjent. På instagram har Cake 225.000 følgere. Cake er et varemerke der mye av arbeidet for å slå gjennom i markedet allerede er gjort, slik Digernes ser det.

I dette tilfellet er det tenkt globalt litt for tidlig
Espen Digernes

For produktorientert
Digernes mener investorene, de ansatte og ledelsen i Cake har gjort en god jobb med å utvikle og skape et internasjonalt kjent produkt.

I etterpåklokskapens lys, er det også forklaringer på hvorfor selskapet ikke kom i mål.

– For stort fokus på produktet, for kostbar produksjon, og fokus på online-salg, sier Digernes om hva han mener gjorde at Cake ikke klarte seg.

– Viss du ikke klarer å vinne på hjemmebane er det vanskelig å tror at du skal få det til ute. I dette tilfellet er det tenkt globalt litt for tidlig, sier han.


Espen digernes Djurny foto Ogne
ELSYKLER MED PEDALER: Djurny på Moa i Ålesund er den første av det som skal bli flere elsykkelbutikker og -verksted. Neste år vil Espen Digernes åpne butikk i Oslo. Butikken i Ålesund selger også elmopeden fra Cake, og ski og utstyr for toppturer. Foto: Ogne Øyehaug

Vil selge gjennom egne butikker
Digernes oppskrift er å selge via butikk - både egne butikker, brand stores og forhandlere.

Norge, Sverige og Danmark er målet i første omgang og det er mopeden som han satser på i begynnelsen. Den første egne butikken åpner i Stockholm i mai. Deretter er planen å åpne butikker i Oslo og Gøteborg.

Innen neste år håper de å ha fått med mellom fem og ti forhandlere.

– Vi må bygge en kommersiell plattform, sier Digernes.

Cake hadde også en del av produksjonen i Sverige, mens Digernes vil få alt produsert i lavkostland. Produksjonssted blir snart avklart, og målet er å få nye mopeder i markedet i begynnelsen av 2025.

– Vi tror vi kan selge 2000 neste år, sier han om forventingene til antall solgte Cake-mopeder i 2025. Det er nok til å gå i pluss, men potensialet i Skandinavia er på 5000 slike sykler i året, mener han.

Egen el-sykkelbutikk
Brages Bilforretning holdt tidligere til på Moa, før verksted og nybilavdelingen ble flyttet til Digernesskiftet.

Deler av lokalene på Moa er brukt av bruktbilvirksomheten i konsernet, mens Espen Digerne sin satsing på salg og vedlikehold av elsykler har fått plass i en annen del.

Djurny, som butikken heter, skal være den første av flere, og skulle fått følge av Djurnybutikk nummer to i vår - i Oslo. Butikken i Oslo kommer - men åpningen er utsatt til nest vår.

– Det kom en Cake i veien, sier Digernes.

Publisert: 17.04.2024 05:00

Sist oppdatert: 17.04.2024 10:30