Ble lydhoert i markedet
OPPSVING: Birgitte Linde Relling var på nippet til å legge ned i 2015, men i fjor fikk hun et kraftig oppsving med Rom & Toniks lyddempende matter. 
Nytt

Ble lydhørt i markedet

2019 ble et gjennombruddsår for Rom & Tonik. Tilbakeslaget på grunn av koronaepidemien år er bare midlertidig, tror gründeren.

24.08.2020
I 2015 var Birgitte Linde Relling, som var med å etablere i Rom & Tonik 2012, på nippet til å gi opp hele virksomheten. I fjor løsnet det.

- Fjoråret var et veldig bra år, sier Linde Relling.

Langsiktighet betaler seg

Rom & Tonik lager filtmatter som brukes som lyddemper i kontorlandskaper og andre lokaler der lydnivået er en plage. Opprinnelig ble mattene laget i tovet ull. I dag får selskapet laget også i andre materialer, blant annet basert på avskjær fra tekstilveveriet Innvik i Stryn.
Rom & Tonik står for design, salg og markedsføring, mens produksjonen gjøres av underleverandører.
Linde Reling mener det er to hovedårsaker til veksten i fjor; at selskapet har opparbeidet tillit og blitt kjent gjennom å ha har vært til stede i mange år og at noen større kunder i fjor kom tilbake bestilte Rom & Tonik-produkter flere ganger gjennom året.
Kundemassen er først og fremst arkitekter og til kontorbygg, men Linde Relling sier selskapet også arbeider for å vinne innpass i privatkundemarkedet.

Tåler korona-tilbakeslag

Fram til koronaepidemien kom så 2020 veldig bra ut, men epidemien satte en stopper for nye bestillinger fra mars til juni - og så langt i år ligger inntektene på 70 prosent av 2019-nivået.
Linde Relling sier selskapet tåler korona-tilbakeslaget. Hun tror ikke selskapet klarer å ta igjen det tapte i år, men er optimistisk til at veksten holder frem neste år.
Linde Relling eier 46,6 prosent av aksjene i selskapet. Søskenbarn og daglig leder Jo Røsvik Angell eier 47,7 prosent og Åkp eier 9,4 prosent.

Publisert: 24.08.2020 15:30

Sist oppdatert: 08.07.2021 13:33

Mer om