Siste dagene har åtte ankerhåndteringsfartøy fått oppdrag i spot-markedet, forteller megler Gøran Røstad i Westshore.
Olje- og gassoperatørene henvender seg til spot-markedet for korte kontrakter, som supplement til skipene de har på lengre kontrakter.
Ankerhåndteringsskip hentes nesten utelukkende fra spot-markedet, og brukes blant annet til å flytte rigger fra felt til felt.
– Nå er det en del riggflytt som er kommet samtidig, sier Røstad som forklaring på hvorfor det tetner seg til nå.
På norsk side av Nordsjøen er det kun et par ledige fartøy.
Likevel er ikke ratene mye å skryte av.
Ankerhåndteringsfartøyene ligger på mellom 130.000 og 150.000 kroner dagen. Forsyningsskipene har inngått kontrakter på mellom 100.000 og 135.000 kroner dagen.
Det er bare litt mer enn det koster å drifte disse skipene.
– Det viser vel at det er litt lav selvtillit blant rederne, sier Røstad.
Slik ble det ikke.
– Juli ble veldig skuffende aktivitetsmessig. Det ble stikk motsatt av hva rederiene hadde sett for seg.
Det ligger men ingen flere blir reaktivert i år, mener Røstad.
Klikk på bildet for å sjekke ut vår nye oversikt over den norske offshore-flåten.
– Det er nok heller noen som vil bli lagt i opplag.
– Hvor mange båter må ut før det blir balanse?
– Det blir bare kvalifisert gjetning, men jeg vil tippe at det er cirka 40 båter som må legges i opplag før det er samsvar mellom tilbud og etterspørsel, fordelt på cirka 15 AHTS og 25 PSV, sier Røstad.
Røstad sier han også forventer høyere aktivitet i august og september.
– Kommer det flere riggflytt nå vil naturlig nok ratene gå opp, siden det nærmer seg utsolgt.
Så går det ned igjen.
– I forhold til den aktiviteten vi forventer i markedet i vinter, er det alt for mye båter i markedet. Vi forventer ikke bedring i markedet igjen før våren/sommeren 2019, sier Røstad.
Olje- og gassoperatørene henvender seg til spot-markedet for korte kontrakter, som supplement til skipene de har på lengre kontrakter.
Ankerhåndteringsskip hentes nesten utelukkende fra spot-markedet, og brukes blant annet til å flytte rigger fra felt til felt.
– Nå er det en del riggflytt som er kommet samtidig, sier Røstad som forklaring på hvorfor det tetner seg til nå.
- Lav selvtillit
Det trengs typisk mellom 2 og 4 ankerskip for å flytte en rigg, så når flere slike inntreffer samtidig blir det fort tomt ved kaiene.På norsk side av Nordsjøen er det kun et par ledige fartøy.
Likevel er ikke ratene mye å skryte av.
Ankerhåndteringsfartøyene ligger på mellom 130.000 og 150.000 kroner dagen. Forsyningsskipene har inngått kontrakter på mellom 100.000 og 135.000 kroner dagen.
Det er bare litt mer enn det koster å drifte disse skipene.
– Det viser vel at det er litt lav selvtillit blant rederne, sier Røstad.
114 båter i opplag
Mange hadde store forventninger til denne sommeren, . En drøss med båter er tatt ut av opplag for å kjempe om jobbene i sommermånedene, som typisk er de travleste for disse skipene.Slik ble det ikke.
– Juli ble veldig skuffende aktivitetsmessig. Det ble stikk motsatt av hva rederiene hadde sett for seg.
Det ligger men ingen flere blir reaktivert i år, mener Røstad.
Klikk på bildet for å sjekke ut vår nye oversikt over den norske offshore-flåten.
40 til må ut
Han er helt klar på at det fortsatt er for mye båter i markedet.– Det er nok heller noen som vil bli lagt i opplag.
Les også:
– Hvor mange båter må ut før det blir balanse?
– Det blir bare kvalifisert gjetning, men jeg vil tippe at det er cirka 40 båter som må legges i opplag før det er samsvar mellom tilbud og etterspørsel, fordelt på cirka 15 AHTS og 25 PSV, sier Røstad.
- Blir ikke bedring før om ett år
På tross av overkapasitet, kan ratene dra seg til når det skjer mye i Nordsjøen på en gang. En megler Sysla har snakket med antyder minst fem riggflytt til uken, noe som vil presse ratene oppover dersom rederne klarer å være disiplinerte til å holde igjen fremfor å slå til på første og beste tilbud.Røstad sier han også forventer høyere aktivitet i august og september.
– Kommer det flere riggflytt nå vil naturlig nok ratene gå opp, siden det nærmer seg utsolgt.
Så går det ned igjen.
– I forhold til den aktiviteten vi forventer i markedet i vinter, er det alt for mye båter i markedet. Vi forventer ikke bedring i markedet igjen før våren/sommeren 2019, sier Røstad.
Publisert: 06.08.2018 08:44
Sist oppdatert: 10.02.2021 14:24