IDC pris Kaape årets industrielle oppstartsbedrift Foto Tone Molnes IDC
ÅRETS NYKOMMER: Kornelia Rødal Tomren (t.v.) og Josefine Rødal Tomren mottok prisen som årets industrielle oppstartsbedrift for Kaape. Tomrefjord-bedrifta lager kåper i retrostil av norsk ull som blir sydd ved en familiebedrift i Romania. Foto: Tone Molnes/IDC
Nytt

Disse vant årets industridesignpriser

Årets oppstartsbedrift fra bygd med lang konfeksjonstradisjon. Sjekk årets IDC-prisvinnere.

Marius Rosbach
20.10.2022

Som en del av industridesignkonferansen IDC blir det hvert år delt ut priser til bedrifter i regionen som utmerker seg med godt design.

Torsdag kveld ble det delt ut priser i fem kategorier på Pir-huset i Ålesund og følgende bedrifter vant:

Årets visuelle identitet - Glamox

Juryen mener at Glamox har revitalisert og videreutviklet en visuell identitet som er gjenkjennbar og samtidig nyskapende og funksjonell. Den nye visuelle identiteten ble svært godt tatt i mot internt og har også fått mye internasjonal oppmerksomhet.

(andre nominerte: Hotel 1904, Wattn, Dampsentralen, og Horisont)

Årets industridesignselskap - Ulstein Group

Juryen skriver at skipsbyggerkonsernet har bygd opp sterk lokal designkompetanse, og bruker design som helhetlig verktøy for å lage gode løsninger strategisk, fysisk og digitalt.

(andre nominerte: OSC - Offshore Simulator Centre, Solwr, Wavefoil og Spilka)

Årets brand - Slettvoll

Juryen mener at Slettvoll har jobbet med merkevarebygging systematisk og nyskapende over lengre tid, med stadig å fornye seg samtidig som den har et uttrykk av tidløshet og soliditet.

(andre nominerte 62 Nord, Blæst, Solwr og Stikk Ut!)

Årets Industrielle oppstartbedrift - Kaape

Juryen mener vinneren har utmerket seg ved at de skaper vakre, spennnende og tildels tidløse produkter, og tar opp arven fra tidligere industriell virksomhet i regionen.

(andre nominerte Exotek, Syportalen, Motivic Labs og Roge)

Bærekraftprisen - Spilka

Juryen skriver at Spilka mener det de sier gjennom lange garantier og relle sirkulære løsninger, og evner å fornye seg over tid. De har også høyt innovasjonsnivå i et segment de ikke tidligere har vært tilstede.

(andre nominerte C Food Norway, Norwegian Hydrogen, Stikk Ut! og Wavefoil)

IDC Glamox årets visuelle identitet Foto Tone Molnes IDC
NY PROFIL: Glamox som nylig lanserte ny profil vant prisen for årets visuelle identitet. Tone Molnes/IDC
IDC pris Slettvoll årets brand Foto Tone Molnes IDC
SLETTVOLL: Årets brand - eller merkevare - ble møbelprodusenten Slettvoll. Tone Molnes/IDC
IDC pris Spilka bærekraftprisen Foto Tone Molnes IDC
BÆREKRAFTPRISEN: Tidligere på dagen fortalte Spilka-sjef Terje Bøe (nr. 2 f.v. bak) blant annet om den nye fasadeløsningen til selskapet. Om kvelden kunne bedrifta motta bærekraftprisen for satsingen. Foto: Tone Molnes/IDC
IDC pris Ulstein Group årets industridesignselskap Foto Tone Molnes IDC
ULSTEIN: Sjefdesignet Øyvind Gjerde Kamsvåg og designsjef Katrin Barstad tok i mot prisen på vegne av Ulstein Group - som for andre gang er kåra til åretd industridesignbedrift av IDC-juryen. Foto: Tone Molnes/IDC

Publisert: 20.10.2022 22:20

Sist oppdatert: 26.10.2023 13:14

Mer om