Industridesign-konferanse blir rekrutteringsarena
Viser frem næringslivet på Nordvestlandet for 120 designstudenter.
Besøket på industridesignkonferansen IDC på Giske i fjor ble så vellykket at Arkitekt- og designhøgskolen (AHO) i Oslo vil gjøre det til et fast og større opplegg i undervisningen.
Det er bakgrunnen for at IDC22 også blir et rekrutteringsarrangement sier Mette Skjong hos arrangørselskapet Momentium.
- Målet er at næringslivet skal få vise seg frem at her er det muligheter og at her går det an å jobbe og bo, sier Skjong.
120 studenter
I år kommer 60 designstudenter fra Oslo og like mange fra NTNU for å bruke en hel uke på Nordvestlandet, som en del av konferansen.
Selve konferansen er torsdag 20. oktober, men dagens før er det et eget arrangement på PIR-bygget i Ålesund der studenter og bedrifter kan møtes. I tillegg er det lagt om til bedriftsbesøk for studentene de andre dagene i konferanseuken.
Studentene som skal delta kommer fra disse utdanningene:
AHO / Design 3. år / Industridesign i kontekst
NTNU Ålesund / Bachelor Skipsdesign
NTNU Ålesund / Bachelor Maskin
NTNU Ålesund / Master Naval Architecture
NTNU Trondheim / Master Industriell design
Startet i 2018
Den første industridesignkonferansen på Giske ble arrangert i 2018, som et samarbeid mellom Momentium, Åkp og NTNU.
Som en del av konferansen deles det også ut priser til bedrifter som utmerker seg med godt design.
I år skal de deles ut prisen i fem kategorier (de nominerte i parantes):
- Årets visuelle identitet (Hotel 1904, Wattn, Dampsentralen, Glamox og Horisont)
- Årets industridesignselskap (OSC - Offshore Simulator Centre, Solwr, Ulstein Group, Wavefoil og Spilka)
- Årets brand (62 Nord, Blæst, Slettvoll, Solwr og Stikk Ut!)
- Årets Industrielle oppstartbedrift (Exotek, Kaape, Syportalen, Motivic Labs og Roge)
- Bærekraftprisen (C Food Norway, Norwegian Hydrogen, Spilka, Stikk Ut! og Wavefoil)
Publisert: 03.10.2022 13:00
Sist oppdatert: 31.10.2023 07:18