Bjørn Helge Vik Slettvoll Møbler foto Marius 11
IKKE VEKST I ÅR: Slettvoll Møbler-sjef Bjørn-Helge Vik påpeker at møbelprodusenten er avhengig av vekst på sikt, men slik blir det ikke i år. Foto: Marius Rosbach
Nytt

Rekordoppslutning om designkonferanse

Fullsatt sal fikk høre Slettvoll-sjefen fortelle hvordan de jobber når de ikke kan vente vekst.

Marius Rosbach
20.10.2022

Industridesignkonferansen IDC på Giske tok torsdag i mot rekordmange deltakere i Øygardshallen. Med rundt 400 mennesker i salen satte konferansen i år en solid besøksrekord.

Mette Skjong i Momentium som er prosjektleder for IDC, var strålende fornøyd med oppslutningen. Samtidig påpeker hun at de i år hadde invitert hele 120 studenter til å oppleve designindustrien i regionen.

(saka fortsetter under)

IDC salen foto Marius 11
REKORDOPPSLUTNING: Industridesignkonferansen IDC ble første gang arrangert i 2018, og har aldri samlet flere mennesker enn i år. Foto: Marius Rosbach
– Må tåle at ting går litt seint

Også i år var det internasjonale og lokale krefter på scenen som fortalte om sine erfaringer. Slettvoll Møbler-direktør Bjørn-Helge Vik var blant dem – og satte fingeren på utfordringene ved vekst.

– Det største paradokset til grønn omstilling er vekst, sa Vik.

Han forsikret at møbelprodusenten har mål om å vokse, men påpekte at det har sine uheldige sider.

– Vi må tåle at ting går litt seint – og jeg kan garantere at Slettvoll ikke vokser i år. Makrobildet gjør at det er rett og slett ikke er mulig å skape vekst, la han til.

Leasing og bruk av restestoff
Slettvoll-sjefen påpekte at rakst vekst ikke er et mål i seg selv. I forlengelsen av den erkjennelsen har møbelprodusenten startet med privat leasing av møbler.

– Det er både en ny måte å betale varen din på, men det er også et steg inn i sirkulærøkonomien, påpekte Vik.

De har også innledet samarbeid med klesprodusentene i Bastante Textile som lager jakker av tekstilrester de får fra Slettvoll.

En egen serie lagd av den danske designeren Malene Birger, er et tredje grep Slettvoll har tatt nå i høst. Lanseringen trakk flere enn 1000 personer til butikkene og resulterte i flere presseoppslag.

Publisert: 20.10.2022 15:09

Sist oppdatert: 20.10.2022 18:54

Mer om