Advarselen kommer fra Remi Eriksen, toppsjefen i klassifikasjonsselskapet DNV GL.
Kombinasjonen av en sterk maritim klynge, etablering av et tidlig marked for mer miljøvennlige løsninger til sjøs og offentlige støtteordninger har gjort Norge og norske bedrifter til ledende i utvikling og bruk av skip som går på naturgass (LNG), batteri og andre miljøvennnlige teknologier.
Nå må innsatsen bli fire ganger større, sa Eriksen på en debattkonferansen i regi av samarbeidsprosjektet Grønt kystfartprogram i Oslo i dag. Skjer ikke det vil blant annet norsk maritim industri tape terreng i et nytt og voksende marked.
- De områdene vi er ledende på i dag kan fort forsvinne, sier Eriksen.
Han peker blant annet på behovet for å bygge en infrastruktur med ladestasjoner langs kysten som et tiltak der offentlige midler kan bidra til en overgang til mer milljøvennlig skipsfart.
Nye og strengere miljøkrav vil utløse et behov for store utskiftinger i flåten som går i norske farvann, bransjesjef Lars Gørvell-Dahll i Norsk Industri på verftskonferansen i Ålesund i 2014.
- Det er ikkje selvsagt at alle disse båtene vil bli bygget i Norge. Men verftsindustrien og utstyrsindustrien vil få et veldig boost. Vi ligger veldig godt an, sa Gørvell-Dahll.
Kombinasjonen av en sterk maritim klynge, etablering av et tidlig marked for mer miljøvennlige løsninger til sjøs og offentlige støtteordninger har gjort Norge og norske bedrifter til ledende i utvikling og bruk av skip som går på naturgass (LNG), batteri og andre miljøvennnlige teknologier.
Nå må innsatsen bli fire ganger større, sa Eriksen på en debattkonferansen i regi av samarbeidsprosjektet Grønt kystfartprogram i Oslo i dag. Skjer ikke det vil blant annet norsk maritim industri tape terreng i et nytt og voksende marked.
- De områdene vi er ledende på i dag kan fort forsvinne, sier Eriksen.
Store investeringer
Fire ganger større innsats er det som må til for å nå miljømålene fra skipsfarten. For norske rederier, verft og utstyrsleverandører skal beholde sin ledende rolle i markedet anslår Eriksen at det må enda mere til.Han peker blant annet på behovet for å bygge en infrastruktur med ladestasjoner langs kysten som et tiltak der offentlige midler kan bidra til en overgang til mer milljøvennlig skipsfart.
Etterlyser krav
Norsk maritim næring har i flere år bedt om strengere miljøkrav til skipsfarten, fordi den regner med at det vil gi den et forsprang i den internasjonale konkurransen.Nye og strengere miljøkrav vil utløse et behov for store utskiftinger i flåten som går i norske farvann, bransjesjef Lars Gørvell-Dahll i Norsk Industri på verftskonferansen i Ålesund i 2014.
- Det er ikkje selvsagt at alle disse båtene vil bli bygget i Norge. Men verftsindustrien og utstyrsindustrien vil få et veldig boost. Vi ligger veldig godt an, sa Gørvell-Dahll.
Publisert: 21.09.2018 15:52
Sist oppdatert: 10.02.2021 14:26