Nytt
Dropracks på verdens største bilmesse
Gründerne bak takstativløsningen Dropracks jakter samarbeidspartnere og har nylig deltatt på Automechanika-messa. De har fått god respons.
Kristin Vidhammer
05.10.2016
- Det var en veldig nyttig erfaring og det var utrolig verdifullt å delta. Deltakelsen er en viktig milepæl for oss, og vi satte oss tidlig et mål om å delta på Automechanika-messa, sier Peter Vollen.
Sammen med Gjermund Nordskar, eier sunnmøringene Peter Vollen og Helge Dimmen over 60 prosent av Dropracks. De jobber med å utvikle et nedsenkbart takstativ til bil, og har som mål å etablere en helt ny sjanger for takstativ internasjonalt.
Med et nedsenkbart stativ er det lettere å få lastet utstyr som sykkel, kajakk og ski opp på taket. Når man senker takstativet ned i hoftehøyde, kommer man lettere til. Det er også en utvikling mot stadig høyere og større biler.
- Når man skal ha stativet opp igjen, vil man bli hjulpet av en innebygd løfteassistanse i takstativet. Samtidig må takstativet være lett, sterkt og ikke minst estetisk å se på, sier Peter Vollen.
Les også:
Gründerne har tidligere sendt inn patensøknad, og de jobber nå med å finne en samarbeidspartner med produksjonsutstyr og mulighet til å distribuere globalt.
I midten av september var de derfor på plass på messa. Messa hadde 140.000 besøkende og 4.800 utstillere fordelt på elleve haller.
- Når man deltar på den største messa i sin bransje, kan man nå ut vesentlige bredere og man får satt seg selv på kartet. Interessen var langt bedre enn vi forventet, og der vi også har mottatt signal om at det er behov for et slikt takstativ på verdensbasis.
- Jo flere baller man kaster opp, jo flere "flaks-baller" kan man få. Eksempelvis skjønte vi at det kan være et stort marked i Asia, og der de i praksis ikke har brukt biltaket fordi de er for lave til å nå opp. I Australia er hver sjette bil store og høye pickuper, og der de også er vant med å frakte mye utstyr, noe som gjør at Australia kan være et interessant marked, sier Vollen.
Sjansen for å møte beslutningstakere på et høyt nivå, øker også når man deltar på den aller største messa.
Parallellt med at de jobber med å finne en samarbeidspartner, jobber de med viderutvikling av takstativet. Det vil tidligst være klar for markedsintroduksjon i løpet av neste år.
For gründerne av Dropsracks, var deltakelse på Automechanika-messa et viktig mål og som gjorde noe med hele mindsettet deres.
- Det tar tid å utvikle et produkt som ikke finnes. Når man har en klar milepæl, holder man også motivasjonen lettere oppe. Vi anbefaler andre gründere å gjøre det samme, og det er bare å gå for den største bransjemessa først som sist. Der er også sjansen for å treffe de viktigste beslutningstakerne større, sier Peter Vollen.
Gründerne har fått midler fra både Forskningsrådet og Innovasjon Norge, i tillegg har de fått 700.000 kroner i folkefinansiering.
Les også:
Les også:
Les også:
Sammen med Gjermund Nordskar, eier sunnmøringene Peter Vollen og Helge Dimmen over 60 prosent av Dropracks. De jobber med å utvikle et nedsenkbart takstativ til bil, og har som mål å etablere en helt ny sjanger for takstativ internasjonalt.
Med et nedsenkbart stativ er det lettere å få lastet utstyr som sykkel, kajakk og ski opp på taket. Når man senker takstativet ned i hoftehøyde, kommer man lettere til. Det er også en utvikling mot stadig høyere og større biler.
- Når man skal ha stativet opp igjen, vil man bli hjulpet av en innebygd løfteassistanse i takstativet. Samtidig må takstativet være lett, sterkt og ikke minst estetisk å se på, sier Peter Vollen.
Les også:
Gründerne har tidligere sendt inn patensøknad, og de jobber nå med å finne en samarbeidspartner med produksjonsutstyr og mulighet til å distribuere globalt.
Gikk for verdens største bilmesse først som sist
De hadde tidlig en oppfatning om at dersom man skal nå gjennom i bransjen, er det fordelaktig å alliere seg med en partner. Derfor satte gründerne seg også et tydelig mål om å delta på verdens største bilmesse i Frankfurt i år.I midten av september var de derfor på plass på messa. Messa hadde 140.000 besøkende og 4.800 utstillere fordelt på elleve haller.
- Når man deltar på den største messa i sin bransje, kan man nå ut vesentlige bredere og man får satt seg selv på kartet. Interessen var langt bedre enn vi forventet, og der vi også har mottatt signal om at det er behov for et slikt takstativ på verdensbasis.
Treffer bransjefolk og beslutningstakere
Ei slik messe, kan også føre til mange heldige sammentreff.- Jo flere baller man kaster opp, jo flere "flaks-baller" kan man få. Eksempelvis skjønte vi at det kan være et stort marked i Asia, og der de i praksis ikke har brukt biltaket fordi de er for lave til å nå opp. I Australia er hver sjette bil store og høye pickuper, og der de også er vant med å frakte mye utstyr, noe som gjør at Australia kan være et interessant marked, sier Vollen.
Sjansen for å møte beslutningstakere på et høyt nivå, øker også når man deltar på den aller største messa.
I dialog med potensielle samarbeidspartnere
- Vi er i dialog med potensielle samarbeidspartnere, men jeg vil ikke nevne navn eller antall. Men for å komme seg godt ut i markedet innenfor bilbransjen, er det en fordel med en etablert aktør for å klare å speede opp markedsintroduksjonen og tida man bruker på dette.Parallellt med at de jobber med å finne en samarbeidspartner, jobber de med viderutvikling av takstativet. Det vil tidligst være klar for markedsintroduksjon i løpet av neste år.
For gründerne av Dropsracks, var deltakelse på Automechanika-messa et viktig mål og som gjorde noe med hele mindsettet deres.
- Det tar tid å utvikle et produkt som ikke finnes. Når man har en klar milepæl, holder man også motivasjonen lettere oppe. Vi anbefaler andre gründere å gjøre det samme, og det er bare å gå for den største bransjemessa først som sist. Der er også sjansen for å treffe de viktigste beslutningstakerne større, sier Peter Vollen.
Gründerne har fått midler fra både Forskningsrådet og Innovasjon Norge, i tillegg har de fått 700.000 kroner i folkefinansiering.
Les også:
Les også:
Les også:
Vi er i dialog med potensielle samarbeidspartnere, men jeg vil ikke nevne navn eller antall.
Publisert: 05.10.2016 06:00
Sist oppdatert: 10.02.2021 14:01