Offshore-nedturen har fått Norsk Sjømannsforbund, Norsk Sjøoffiserforbund, Det Norske Maskinistforbund, Norges Rederiforbund og LO til å gå sammen om et prosjekt for å drive rederiene mer lønnsomt.
Prosjektet lanseres samtidig som tillitvalgte i næringen er samlet til krisemøte på Gardermoen i dag.
Skip legges i opplag, ansatte permitteres eller sies opp, og det er frykt for at det skal bli enda verre.
Rederiene gjør nå hva de kan for å overleve i et krevende marked. Målsetningen med Konkurransekraft til havs er å engasjere alle ansatte i arbeidet med forbedringsforslag til bedre og mer effektiv drift i selskapet, heter det i en felles pressemelding fra samarbeidspartnerne.
Forbundet vil har forbedringer i nettolønnsordningen ( som gjør det billigere å ansette norske sjøfolk) og innføre krav om norske lønns- og arbeidvilkår for skipå på norsk sokkel.
Prosjektet lanseres samtidig som tillitvalgte i næringen er samlet til krisemøte på Gardermoen i dag.
Skip legges i opplag, ansatte permitteres eller sies opp, og det er frykt for at det skal bli enda verre.
Arbeidsgrupper
Gjennom samarbeidsprosjektet "Konkurransekraft til havs" vil rederiene og fagbevegelsen opprette arbeidsgrupper på hvert enkelt skip og i hvert rederi, der ansatte og ledelsen i fellesskap skal kartlegge og foreslår tiltak som skal gjøre driften mer lønnsom.Rederiene gjør nå hva de kan for å overleve i et krevende marked. Målsetningen med Konkurransekraft til havs er å engasjere alle ansatte i arbeidet med forbedringsforslag til bedre og mer effektiv drift i selskapet, heter det i en felles pressemelding fra samarbeidspartnerne.
Vil ha tiltak
Norsk Sjømannsforbund, en av arrangørene av dagens tillitsmannskonferanse, mener myndighetene må komme med tiltak nå.Forbundet vil har forbedringer i nettolønnsordningen ( som gjør det billigere å ansette norske sjøfolk) og innføre krav om norske lønns- og arbeidvilkår for skipå på norsk sokkel.
Publisert: 06.10.2015 09:59
Sist oppdatert: 10.02.2021 13:47