Sammen skal Dybvik og sjømatselskapet utvikle en ferdig utvannet klippfisk som kundene kan plukke med seg fra kjøledisken og legge rett i gryten når de kommer hjem.
Samarbeidspartneren har satset tungt på videreforedling av fisk og eget varemerke. Inspirasjonen er blant annet hentet fra kyllingindustrien som har løftet salget takket være forbrukerpakket kylling som er lett å tilberede.
Jakob & Johan Dypvik på Fiskarstrand i Sula kommune har gått fra å være en tradisjonell klippfiskeksportør til å rendyrke satsingen på klippfisk i forbrukerpakninger for det norske markedet.
-Det er en videreføring av det vi har holdt på med som ligger bak veksten, sier Sindre Dybvik.
I 1997 lanserte brødene Jakob, Sindre og Jan-Petter Dybviks gryteklare klippfisk, utvannede og fryste klippfiskstykker - pakket i egen eske med logo på forsiden og oppskrift på baksiden.
Vinteren 2014 fikk bedriften prisen "Årets matfunn", for en posepakket klippfisk beregnet for ovnsretter.
Den relanseres i år, blant annet med mer fisk i posen.
Bacalofabrikken i Barstadvika i Ørsta har tidligere lansert sin ferdig utvannede klippfisk for kjøledisken og venter en salgsøkning på 20-30 prosent i år.
Hun satser i Brasil, der myndighetene har begynt å håndheve kravet om at klippfisken skal være emballert, samtidig som færre kunder ønsker å kjøpe hele fisken, slik det tidligere har vært tradisjon for.
Samarbeidspartneren har satset tungt på videreforedling av fisk og eget varemerke. Inspirasjonen er blant annet hentet fra kyllingindustrien som har løftet salget takket være forbrukerpakket kylling som er lett å tilberede.
Jakob & Johan Dypvik på Fiskarstrand i Sula kommune har gått fra å være en tradisjonell klippfiskeksportør til å rendyrke satsingen på klippfisk i forbrukerpakninger for det norske markedet.
Lykkes hjemme
Innpass i flere butikker kombinert med økende etterspørsel ligger bak veksten i salget i fjor (se tabell).-Det er en videreføring av det vi har holdt på med som ligger bak veksten, sier Sindre Dybvik.
I 1997 lanserte brødene Jakob, Sindre og Jan-Petter Dybviks gryteklare klippfisk, utvannede og fryste klippfiskstykker - pakket i egen eske med logo på forsiden og oppskrift på baksiden.
Prisbelønt
Siden har de lansert flere produkter, der fellesnevneren er forbrukervennlig pakket klippfisk.Vinteren 2014 fikk bedriften prisen "Årets matfunn", for en posepakket klippfisk beregnet for ovnsretter.
Den relanseres i år, blant annet med mer fisk i posen.
Mer forbrukervennlig
Forbrukerpakket klippfisk er i vinden.Bacalofabrikken i Barstadvika i Ørsta har tidligere lansert sin ferdig utvannede klippfisk for kjøledisken og venter en salgsøkning på 20-30 prosent i år.
Satser i Brasil
Også Inger Marie Sperre i Brødrene Sperre-konsernet satser på forbrukerpakninger, men ikke som konkurrent i det norske markedet.Hun satser i Brasil, der myndighetene har begynt å håndheve kravet om at klippfisken skal være emballert, samtidig som færre kunder ønsker å kjøpe hele fisken, slik det tidligere har vært tradisjon for.
Publisert: 15.08.2015 06:00
Sist oppdatert: 10.02.2021 13:45