Knut Arve Sæter Møller Bil Ålesund foto Ogne
VALGTE BIL: Kollektivtrafikk og fly ble mindre attraktivt da koroneepidemien kom. Da valgte folk bilen i stedet, sier Møller Bil Ålesund-sjef Knut Arve Sæter. Foto: Ogne Øyehaug
Nytt

Dystre spådommer gjort til skamme

I stedet for store tap på innbyttebiler, ble 2020 er rekordår for Møller Bil Ålesund - både i brukt- og nybilmarkedet.

23.06.2021

- All time high, sier daglig leder Knut Arve Sæter i Møller Bil Ålesund om 2020. Det gjelder både driftsinntekter og lønnsomhet (se tabell)

Ikke bare solgte Sæter og kollegaene rekordmange biler i fjor, men han har heller aldri hatt flere biler i bestilling.

2021 ligger an til å bli enda bedre enn 2020, ifølge Sæter.

Fryktet tap
Både i 2018 og 2019-regnskapet satte Møller Bil Ålesund av penger til mulige tap når tilbakeleverte leasede biler skulle selges videre i bruktmarkedet. Tilsammen 38,2 millioner kroner var det snakk om, og noe av det er allerede tilbakeført fordi tapene ikke kom.

Møller Bil Ålesund as
Tall i mill. kroner20202019
Driftsinntekter634,4523,0
Driftsresultat24,0-3,4
Resultat før skatt23,4-5,0

Situasjonen nå er at selskapet strever med å få tak i nok brukte biler for å dekke etterspørselen.

- Bruktbil har utviklet seg fantastisk i år, enda bedre enn i fjor. Det er vanskelig å få tak i nok biler, sier Sæter.

Med koronaepidemien fløy folk mindre og valgte heller bil enn kollektivtransport. Det løftet etterspørselen, og brukte biler koster nå i gjennomsnitt 10-15 prosent mer enn de gjorde før koronakrisen, anslår Sæter.

80-90 prosent elbil
I fjor fikk Møller Bil Ålesund også ekstra drahjelp i salget av Audis nye modell av elbilen Etron. I år har både Audi og Volkswagen nye el-bilmodeller, som hjelper på salget.

Elbil har tatt neste fullstendig over nybilsalget for Møller Bil Ålesund. Sæter anslår at 80-90 prosent av nybilsalget er elbiler.

Koronakrisen slo ut i økt salg, men har og gjort at bilprodusentene har strevet med å bygge nok biler. Delvis skyldes det at produksjonen har blitt forstyrret av smitteverntiltak som har forstyrre produsentene egen produksjon, delvis at også bilprodusentenes underleverandører har fått problemer med å lever nok og i tide.

Publisert: 23.06.2021 06:00

Sist oppdatert: 05.07.2021 08:36

Mer om