De ansatte har frem til fredag på å bestemme seg.
- Vi ønsker å se litt fremover. Hvis dette markedet fortsetter risikerer vi flere skip i opplag, sier Jan Fredrik Meling, administrerende direktør i Bømlo-rederiet Eidesvik.
Ordningen som foreslås medfører at tre ansatte deler på den samme stillingen, i stedet for to i dag,
Altså vil den ansatte være en periode på og ha to perioder fri, likt den såkalte oljeturnusen som gjelder for arbeidere på rigg og plattform. Samtidig vil de ansatte som inngår i ordningen gå ned 29 prosent i lønn.
- Vi slipper å sparke folk slik at de mister jobbene sine. Samtidig ser vi at vi får en kompetanseutfordring dersom det blir mange oppsigelser, sier Meling.
Han mener det vil bli vanskelig å bemanne opp båtene igjen med kompetente folk, dersom de nå forsvinner for godt.
- Hvis de for eksempel går over til industrien, er det ingen garanti for at vi får dem tilbake.
De har frem til fredag på seg til å stemme over forslaget, og komme med innspill.
Dersom de ansatte er positive, vil saken gå videre til sjømannsorganisasjonene sentralt.
Meling håper de får på plass avtalen.
- Vi har bygget opp et mannskap som kan bemanne den mest avanserte flåten som finnes. Da synes jeg det vil være trist å se den kompetansen forsvinne, sier han.
Nå ligger også det NIS-registrerte flerbruksskipet Viking Poseidon i opplag.
- Skipet ligger i opplag på befrakters regning, sier Meling.
I mai skrev Maritime.no at , da de flagget ut to to PSV-er.
- Det merkes godt. Vi merker det på stemningen at folk er redde for jobbene sine.
Det sier Ole Severin Meling, hovedtillitsvalgt for maskinistforbundet i Eidesvik.
Han er glad for at rederiledelsen innser at de mister for mye nøkkelpersonell ved å nedbemanne ytterligere.
- Hvis vi skal beholde kompetansen i rederiet, er dette eneste mulighet.
- Så langt har jeg ikke fått noen negative reaksjoner fra de ansatte, fortsetter han.
Det vil si at noen av skipene vil få 1:2-rotasjon, mens andre beholder dagens 1:1-rotasjon.
Foreløpig er ordningen aktuell for fire båter.
- Men det kan komme til å endre seg, sier rederiets hovedtillitsvalgte.
- Jeg synes det er veldig bra at rederiet innser at dette er den eneste måten å beholde kompetansen til de skal bemanne opp båtene igjen.
Han mener Eidesvik har vært uheldige med timingen.
- Vi har få båter i spot-markedet, men har mange båter som går av kontrakt på et veldig ubeleilig tidspunkt, sier han.
Island Offshore har så langt , mens Simon Møkster Shipping har på huset i Stavanger.
Hovedstillitsvalgt i Eidesvik kjenner ikke til at andre rederier har forsøkt samme modell som den de nå forsøker å få innført.
- Vi synes det er en god løsning. Det viktigste er å unngå oppsigelser. Vi ser ikke vekk fra at flere rederier vil komme etter, sier han.
- Vi ønsker å se litt fremover. Hvis dette markedet fortsetter risikerer vi flere skip i opplag, sier Jan Fredrik Meling, administrerende direktør i Bømlo-rederiet Eidesvik.
Ordningen som foreslås medfører at tre ansatte deler på den samme stillingen, i stedet for to i dag,
Altså vil den ansatte være en periode på og ha to perioder fri, likt den såkalte oljeturnusen som gjelder for arbeidere på rigg og plattform. Samtidig vil de ansatte som inngår i ordningen gå ned 29 prosent i lønn.
Vil beholde folkene
Grunnen til at de vil innføre 1:2-ordning er to-delt.- Vi slipper å sparke folk slik at de mister jobbene sine. Samtidig ser vi at vi får en kompetanseutfordring dersom det blir mange oppsigelser, sier Meling.
Han mener det vil bli vanskelig å bemanne opp båtene igjen med kompetente folk, dersom de nå forsvinner for godt.
- Hvis de for eksempel går over til industrien, er det ingen garanti for at vi får dem tilbake.
- Kan seile verdens mest avanserte flåte
De om lag 500 ansatte i rederiet ble informert om ordningen som er fremforhandlet mellom rederiledelsen og tillitsmannsapparatet denne uken.De har frem til fredag på seg til å stemme over forslaget, og komme med innspill.
Dersom de ansatte er positive, vil saken gå videre til sjømannsorganisasjonene sentralt.
Meling håper de får på plass avtalen.
- Vi har bygget opp et mannskap som kan bemanne den mest avanserte flåten som finnes. Da synes jeg det vil være trist å se den kompetansen forsvinne, sier han.
Poseidon i opplag
Fra før har Eidesvik , to PSV-er og to seismikkstøtteskip.Nå ligger også det NIS-registrerte flerbruksskipet Viking Poseidon i opplag.
- Skipet ligger i opplag på befrakters regning, sier Meling.
I mai skrev Maritime.no at , da de flagget ut to to PSV-er.
123 har gått
Fast i dag er at 114 sjøansatte allerede har gått, i tillegg til 9 på land.- Det merkes godt. Vi merker det på stemningen at folk er redde for jobbene sine.
Det sier Ole Severin Meling, hovedtillitsvalgt for maskinistforbundet i Eidesvik.
Han er glad for at rederiledelsen innser at de mister for mye nøkkelpersonell ved å nedbemanne ytterligere.
- Hvis vi skal beholde kompetansen i rederiet, er dette eneste mulighet.
- Så langt har jeg ikke fått noen negative reaksjoner fra de ansatte, fortsetter han.
Fire skip aktuelle
Modellen vil innføres på skipsbasis.Det vil si at noen av skipene vil få 1:2-rotasjon, mens andre beholder dagens 1:1-rotasjon.
Foreløpig er ordningen aktuell for fire båter.
- Men det kan komme til å endre seg, sier rederiets hovedtillitsvalgte.
- Bra av rederiet
Lønnsreduksjonen på 29 prosent er uansett mer enn de ansatte ville fått dersom de hadde gått på NAV, sier hovedtillitsvalgt Meling, som er fornøyd med avtalen de har fremforhandlet.- Jeg synes det er veldig bra at rederiet innser at dette er den eneste måten å beholde kompetansen til de skal bemanne opp båtene igjen.
Han mener Eidesvik har vært uheldige med timingen.
- Vi har få båter i spot-markedet, men har mange båter som går av kontrakt på et veldig ubeleilig tidspunkt, sier han.
- Andre kan komme etter
Så langt har noen av offshore-rederiene møtt nedgangen i aktiviteten med, og .Island Offshore har så langt , mens Simon Møkster Shipping har på huset i Stavanger.
Hovedstillitsvalgt i Eidesvik kjenner ikke til at andre rederier har forsøkt samme modell som den de nå forsøker å få innført.
- Vi synes det er en god løsning. Det viktigste er å unngå oppsigelser. Vi ser ikke vekk fra at flere rederier vil komme etter, sier han.
Hvis vi skal beholde kompetansen i rederiet, er dette eneste mulighet
Publisert: 14.10.2015 14:56
Sist oppdatert: 10.02.2021 13:48