Eksportstrategirådet vil ha lederen klar i år
Før jul vil det nyetablerte Eksportstrategirådet ansette administrerende direktør, og peke ut ett til to pilotprosjekter det skal satses på.
I dag har styret i Eksportstrategirådet hatt sitt tredje styremøte - i Ålesund - der den nyetablerte statlige organisasjonen skal ha hovedkontor.
Her møtte styret blant annet representanter fra både maritim næring, sjømatnæringen og møbelbransjen for å få innspill om hvordan Eksportstrategirådet skal bidra til gjøre Norge til en større eksportnasjon.
I løpet av 2021 er målet å ha funnet personen som skal lede det daglige arbeidet i organisasjonen og ha pekt ut ett til to pilotprosjekter.
Unik stilling
En unik stilling, sier nestleder Kathrine Myhre, om lederjobben i Eksportstrategirådet.
- Vi sikter mot at vi skal ha kandidaten klar før nyttår, sier hun.
Daglig leder skal blant annet ansette 10-15 medarbeider, og styreleder Arvid Moss sier styret regner med at organisasjonen vil være fullt bemannet i løpet av 2022.
(Myrhe er direktør for Patentstyret og har vært ledre for næringsklyngen Norway Health Tech. Styreleder Arvid Moss er konserndirektør for Hydro Energy og har vært president i NHO).
Samarbeid
Eksportstrategirådet har 75 millioner til rådvelde for å fremme norsk eksport i år.
Rådet skal ikke detaljstyre pengene selv, men kanalisere den til prosjekter det satses på gjennom hel- eller deloffentlige aktører i virkemiddelapparatet; Innovasjon Norge, Norwep, Sjømatrådet og Eksfin (sammenslåingen av Eksportkreditt og GIEK).
Moss legger i intervjuet med NETT NO vekt på at den viktigste suksessfaktoren for Eksportstrategirådets arbeid ikke vil være pengene, men å få bedrifter og andre aktører til å utvikle nye metoder, samarbeide og dra sammen for å øke norsk eksport.
Bakgrunnen for at Eksportstrategirådet ble opprettet er at Norge har tapt terreng som eksportnasjon. Med utsikter til fallende olje- og gassinntekter er det viktig å få økt eksporten nå, mener Moss.
- Skal vi unngå at dette blir en utfordring om fem-ti år må vi agere nå, sier han.
Klynger, verdikjeder og bransjer
En av oppgavene til Eksportstrategirådet blir å avgjøre hva det skal satses på for å få eksporten opp.
Myhre og Moss sier utgangspunktet er å bygge og satse på områder der Norge alt står sterkt, og på klynger, bransjer og næringskjeder - ikke enkeltbedrifter.
Myhre og Moss sier utgangspunktet er å bygge og satse på områder der Norge har komparative fortrinn, der det er et globalt marked/kunder - og på klynger, bransjer og næringskjeder - ikke enkeltbedrifter.
Publisert: 30.08.2021 20:00
Sist oppdatert: 11.03.2022 15:13