Kong harald foto sjøfartsdirektoratet 11
MOLDE: Hurtigruteskipet Kong Harald til kai i Molde onsdag. Det var venta at skipet ville seile ved 18-tida. Foto: Sjøfartsdirektoratet
Nytt

Fant årsaken til hurtigrutestansen

Feil ved drivstofftilførsel var den direkte grunnen til at skipet havnet i havsnød.

Marius Rosbach
25.08.2021

En feil på drivstoffsystemet, som følge av slitasje, førte til motorstansen ved hurtigruteskipet MS Kong Harald tirsdag, opplyser Sjøfartsdirektoratet i en melding.

Har skiftet utslitt del
Det er flere forhold ved hendelsen som vil kreve videre oppfølging. Direktoratet har hatt to inspektører om bord for undersøkelser, i tillegg til fagfolk ved hovedkontoret i Haugesund.

– Den konkrete tekniske årsak til stans på styrbord motor er avklart til å være lenkearm mellom regulator og drivstoff/pådrag rack som er funnet utslitt, opplyser direktoratet.

Den slitte delen som førte til stansen, er nå skiftet på begge motorene. Skipet vil etter planen seile fra Molde klokka 18 onsdag.

Seilt med en hovedmotor i drift
Gjennom god dialog med rederi og mannskap har direktoratets inspektører fått et tydelig bilde av hva som skjedde da skipet fikk motorstans vest av Bud tirsdag. Skipet seilte fra Kristiansund med en hovedmotor i drift.

– Babord hovedmotor var midlertidig tatt ut av drift for å gjennomføre en reparasjon etter at det ble oppdaget lekkasje i kjølevannet ved avgang. Denne operasjonen tok lengre tid enn antatt, heter det i meldingen fra direktoratet.

Skipet fikk en kritisk situasjon på styrbord hovedmotor og alarm på høy eksostemperatur. Tiltak for å redusere pådrag gav ikke effekt og motoren stanset klokka 20.39.

– Siden babord hovedmotor ikke var klar til drift/ferdig utbedret mistet de da all fremdrift, heter det.

Publisert: 25.08.2021 16:18

Sist oppdatert: 25.08.2021 16:32

Mer om