Fint pakket salgssuksess
MAGISK BOKS: I denne innpakningen pakker Coldwater Prawns reker som kan selges i butikk for 1400 kroner kiloen.
Nytt

Fint pakket salgssuksess

Hva kan en rekeeksportør i Ålesund lære av en moteklærprodusent i Olden?

30.05.2015
I fjor fikk Finn Einar Kvamme i Ricco Vero er telefon fra uventet hold. Terje Bjerkan i Pwc, som kjenner merkevarebedriftene i Nordfjord godt, ringte og sa at daglig leder Knut Helge Vestre i rekeeksportøren Coldwater Prawns of Norway ville lære om hvordan merkevarebedriftene i Stryn jobbet.
Telefonen endte med at Kvamme, Vestre og flere merkevareledere i Nordfjord satt sammen en hel dag på Hotel Alexandra og utvekslet erfaringer.

- Hvis du reiser ned til Stryn, Loen og Olden, så ser du der en oppblomstring av merkevarebedrifter. Dette har imponert meg i mange år. Dette må vi lære noe av, sier Vestre.

Fra råvare til merkvare

Fiskerinæringen er nødt til å se ut over seg selv for å få nye impulser, mener Vestre.
Da de tre fiskebåtrederne Olav Remøy (Remøy Havfiske), Stig Remøy (Olympic Seafood) og Einar Jan Remøy (Artic Swan) gikk sammen og etablerte Coldwater Prawns of Norway som et felles salgselskap var det Knut Helge Vestre, som er medeier, fikk jobben med å bygge opp og lede det nye selskapet.
Den gang var rekeprisen elendig, sett fra fiskernes side.
Vestre satset knallhardt på å gjøre eierne om fra råvareleverandører til eiere av en solid merkevare.

Nærmer seg milliarden

Så langt har det bare gått oppover. I sitt første driftsår i 2008 solgte Coldwater Prawns of Norway reker for 15 millioner kroner.
I 2014 passerte driftsinntektene for salgsselskapet og produksjonsselskapet 630 millioner kroner i driftsinntekter. I år vil de ende rundt 900 millioner, anslår Vestre.
- Det er ikke tvil om at etableringen av Coldwater Prawns of Norway var et veldig viktig grep for å få økonomien i rekenæringen på rett kjøl igjen, sa medeier Olav Remøy til NETT NO i en artikkel om stigende rekepriser i januar i år.

Rekeprisen har bare fortsatt å stige videre i år (se grafikk). Gjennomsnittsprisen for ombordfryste reker solgt til industriell bearbeiding var 19,75 kroner i fjor, og er 33,32 kroner pr kilo hittil i år. For ombordkokte reker for konsum er prisen steget fra 44,50 kroner pr. kilo i gjennomsnitt i fjor til 55,79 kroner hittil i år i følge statistikk fra Norges Råfisklag.
Resultatet av prisstigningen er blant annet at båtene til de tre grunnleggerne av Coldwater Prawns of Norway har fått følge av flere fiskebåter på rekefeltene.


Droppet Norge

Det første Coldwater Prawns of Norway gjorde var å droppe salg i Norge. Her var det ikke mulig å få bra betalt for dypvannsrekene fra Barentshavet. Det var det i utlandet, ergo ble det en rendyrket eksportsatsing i starten. Først nylig vendte selskapet hjem med rekene sine.
Det andre var å satse på bygge opp en merkevare. Kundene må få vite at de kjøper reker som er verdt å betale litt ekstra for. Alle lengst har Vestre strukket denne strategien med den svarte og oransje boksen du ser på hovedbildet til denne artikkelen. Der er det plass til 200 gram renskede og frosne reker, pakket i ein liten plastpose som ligger i esken, under ett lite hefte som forteller om rekene og deres vei fra Barentshavets bunn.
Prisen i butikk? Meningen er at den svarte og oransje esken kan selges i butikk for 1400 kroner pr. kilo. Foreløpig har den vesle esken blitt en suksess i gavemarkedet, men Vestre er overbevist om at den vesle esken snart er på plass i eksklusive varehus i London og Dubai.
Det er ikke rekene i luksusinnpakningen som bærer butikken, de er bare toppen av kransekaken. Men innpakningen er viktig for hele sortimentet, både fordi den bygger merkevaren og fordi størrelsen og utformingen av emballasjen gjør noe med kjøpelysten.

Effektiv innpakning

I Bergen sitter utflyttet ulsteinviking Tom Emil Olsen i reklamebyråret Kind. Han har vært med Coldwater Prawns of Norway hele veien, fra utforming av strategi til visuell identitet, konseptutvikling og utforming av emballasjen, og kunne tidligere i år glede seg over at Coldwater Prawns of Norway ble hedret med merket for god design, en av flere utmerkelser bedriften har fått.


- Før hadde de fokus på produktet. Nå har de fokus på markedet, sier Olsen. Det er en omlegging mange bedrifter burde gjøre, mener han.
- Norsk industri er generelt sett alt for produktorientert og for lite markedsorietert, sier Olsen. Han har ofte møtt holdninger om at markedsføring og emballasje blir sett på som jåleri og staffasje.
- Riktig markedsorientering og strategisk bruk av design er et meget effektivt konkurransefortrinn, noe vårt case for Coldwater Prawns of Norway viser med all tydelighet, sier Olsen.
Han er begeistret over det Knut Helge Vestre og Coldwater Prawns of Norway har fått til.
- Knut Helge er rekebransjens Steve Jobs (den avdøde toppsjefen i Apple, red. merk), sier Olsen.
Knut Helge er rekebransjens Steve Jobs

Publisert: 30.05.2015 06:00

Sist oppdatert: 10.02.2021 13:44