Før påske neste år regner administrerende direktør Rikard Ternblom med å ha avklart om rederiet satser på et brukt fartøy, eller velger å bygge nytt.
Blir det nybygg er målet å ha skrevet kontrakt med et verft før sommeren, i følgje Ternblom.
Fergen skal være rundt 160 meter langt og ha kapasitet til å frakte 400 personbiler og 2000 passasjerer. Turen fra Sandefjord til Strømstad tar to og en halv time, og fergen får derfor bare et fåtall lugarer, til mannskap og yrkessjåfører.
Fjord Line trafikkerer strekningen i dag, og det nye fartøyet skal doble rederiets kapasitet. Trafikken har økt, og lå tredje kvartal i år 18 prosent over nivået fra samme periode i fjor.
I dag har Fjord Line fire skip i drift, blant annet ett mellom Sandefjord og Strømstad.
- Omsetningen for 2016 kommer til å bli den beste i selskapets historie, og det kommer også til å bli en kraftig resultatforbedring sammenlignet med i fjor. Alle våre fire skip kan vise til vekst og det var en historisk milepæl for oss da vi allerede i september markerte at vi hadde fraktet mer enn en million gjester, sier Ternblom i en pressemelding.
Blir den utrustet med batterier så er planen gå med bare el-motor inn og ut av havnene, men bruke fossilt drivstoff ute i åpent hav.
Men han understreker også at det er en spørsmål om pris, norske verft må være konkurransedyktige. Dessuten må verftene ha kapasitet til å levere i tide. Det betyr tidlig på høsten 2019, slik at fergen er klar for trafikk fra og med januar 2020.
I slutten av november i år om ombygging av passasjerfergene MS Stavangerfjord og MS Bergensfjord, for å få plass til 60 ekstra lugarer.
Blir det nybygg er målet å ha skrevet kontrakt med et verft før sommeren, i følgje Ternblom.
Øker trafikken
Nå støvsuger rederiet markedet for å finne ut om det finnes brukte ferger til salgs som kan passe inn på strekningen Sandefjord - Strømstad. Finner rederiet en slik ferge, og kommer til at det er mest lønnsomt å kjøpe brukt, så blir det snakk om et større ombyggingsoppdrag.Fergen skal være rundt 160 meter langt og ha kapasitet til å frakte 400 personbiler og 2000 passasjerer. Turen fra Sandefjord til Strømstad tar to og en halv time, og fergen får derfor bare et fåtall lugarer, til mannskap og yrkessjåfører.
Fjord Line trafikkerer strekningen i dag, og det nye fartøyet skal doble rederiets kapasitet. Trafikken har økt, og lå tredje kvartal i år 18 prosent over nivået fra samme periode i fjor.
I dag har Fjord Line fire skip i drift, blant annet ett mellom Sandefjord og Strømstad.
- Omsetningen for 2016 kommer til å bli den beste i selskapets historie, og det kommer også til å bli en kraftig resultatforbedring sammenlignet med i fjor. Alle våre fire skip kan vise til vekst og det var en historisk milepæl for oss da vi allerede i september markerte at vi hadde fraktet mer enn en million gjester, sier Ternblom i en pressemelding.
Batteri og gass
Den nye fergen skal reduserer utslippene sammenlignet med tidligere ferger. Flere alternative engergikilder blir vurdet, blant annet gass og hybridferger som går delvis på batteri og delvis på fossilt brennstoff.Blir den utrustet med batterier så er planen gå med bare el-motor inn og ut av havnene, men bruke fossilt drivstoff ute i åpent hav.
Norske verft
- Vi anstrenger oss for å få norske løsninger, sier Ternblom om hvilke verft som får ombyggings- eller nybyggingsoppdraget.Men han understreker også at det er en spørsmål om pris, norske verft må være konkurransedyktige. Dessuten må verftene ha kapasitet til å levere i tide. Det betyr tidlig på høsten 2019, slik at fergen er klar for trafikk fra og med januar 2020.
I slutten av november i år om ombygging av passasjerfergene MS Stavangerfjord og MS Bergensfjord, for å få plass til 60 ekstra lugarer.
Publisert: 05.12.2016 14:45
Sist oppdatert: 10.02.2021 14:04