Veien er budsjettvinner mener Kystrederiene
KYSTREDERIENE: Tor Arne Borge er redd for konsekvensene av at tilskuddsordningen for sjøfolk på NOR-fartøy blir svekket. Arkivfoto: Kjetil Haanes
Nytt

- Flere norske sjøfolk vil nå måtte gå i land

Kystrederiene er misfornøyd med statsbudsjettet, og oppmoder Stortinget til å ta ansvar for norske sjøfolk.

30.11.2021

Tor Arne Borge administrerende direktør i Kystrederiene, er svært urolig over at Regjeringen ikke tar ansvar for nærskipsfarten eller norske sjøfolk i Statsbudsjett.

- Flere norske sjøfolk vil nå måtte gå i land, slår han fast i en pressemelding.

Regjeringspartnere har kommet til enighet med Sosialistisk Venstreparti (SV) om statsbudsjett for 2022. Kystrederiene viser til at det var for maritim næring spesielt knyttet spenning til tilskuddsordningen for sysselsetting av sjøfolk.

Øker taket
Den avgåtte Solberg-regjeringen foreslo en svekkelse av dagens ordning ved å innføre tak på tilskuddsordningen for sjøfolk ansatte på NOR-registrerte fartøy. Støre-regjeringen har i ettertid foreslått å øke taket, men dette betyr fremdeles en sterk svekkelse av ordningen, som i dag ikke har noe makstak, skriver organisasjonen.

- Kuttene medfører at mange rederier langs norskekysten snart vil operere med en negativ bunnlinje. De vil ikke kunne være konkurransedyktige sammenlignet med skip på utenlandske flagg og vi vil få tap av arbeidsplasser for norske sjøfolk, sier Tor Arne Borge.

Han viser til at tilskuddsordning for sysselsetting av sjøfolk er det viktigste rammevilkåret til sjøtransporten, og en innføring av tak vil gjøre det svært utfordrende for rederiene å investere i dyktige norske sjøfolk og mer miljøvennlige skip. Konsekvensen av statsbudsjettet er en direkte svekkelse av NOR-flagget.

Nå må noen ta ansvar og sørge for at ikke en hel næring står på spill ved hver budsjettbehandling
Tor Arne Borge

- En hel næring står på spill
Kystrederiene mener at begrunnelsen for at taket for NOR-registrerte skip ble fjernet i 2016 må sees i sammenheng med Fartsområdeutvalgets anbefalinger i 2014. Utvalget konkluderte da med en avgrenset oppmyking for NIS-skip som driver fraktefart mellom norske havner. Tilrådingen ble gitt under forutsetning av at taket i nettolønnsordningen for NOR-skip i kystfart skulle avvikles, som etter utvalgets oppfatning er avgjørende for å opprettholde et robust NOR i dette fartsområdet. Nå gjeninnføres et tak, uten at dette sees i sammenheng med den tidligere oppmykningen til NIS-skip.

- Partiene har solid fokus på lokale arbeidsplasser og lokal verdiskapning. Våre medlemsrederier har store ringvirkninger lokalt og dette står nå i fare for å forsvinne! Nå må noen ta ansvar og sørge for at ikke en hel næring står på spill ved hver budsjettbehandling, sier Borge.

Kystrederiene opplyser at de nå har et håp om at Stortinget innser viktigheten av en konkurransedyktig norsk maritim sektor og tar nødvendige grep for å vedta et budsjett som er bærekraftig for maritim næring og norske sjøfolk.

Publisert: 30.11.2021 10:11

Sist oppdatert: 30.11.2021 10:28

Mer om