God start i gaagata for nye Racoon Besoeket har vaert bedre enn vi ventet paa denne tida av aaret
NYÅPNET: Australske Sarah Soumilas og kjæresten er ny eiere av Racoon Coffee i Ålesund etter at de forrige driverne måtte kaste kortene. – Vi har mange kunder som er støttende. Det er fint å oppleve, forteller hun. 
Nytt

God start i gågata for nye Racoon: – Besøket har vært bedre enn vi ventet på denne tida av året

Nye eiere er i full gang etter kaffekonkursen i gågata i Ålesund. De mener stedet fyller en viktig funksjon i byen.

Marius Rosbach
25.03.2019

De forrige eierne av kaffebaren gikk konkurs i vinter, men allerede etter kort tid var nye drivere på plass – med flere av de tidligere ansatte med på laget.

– De første ukene har gått kjempebra og besøket har vært bedre enn vi ventet på denne tida av året. I begynnelsen trodde vi det hadde mest med nyåpningen å gjøre, men besøket har holdt seg stabilt på et høyt nivå, forteller Sarah Soumilas til NETT NO.

Soumilas fra Australia og hennes norske kjæreste Per-Roger Vestgård eier like mye hver i selskapet som har beholdt navnet – men fjernet «and Moore».

Opplever mye støtte
Hun mener Racoon Coffee sentralt plassert i Kongens gate, fyller en viktig funksjon i byen – ikke minst i helgene når færre steder er åpne i sentrum.

– Vi så det for eksempel da vi fikk cruisebesøk i vinter. Det var viktig at turistene hadde et sted hvor de kunne få seg en kaffe, noe å bite i og trådløst nett. Vi ser at det endrer hele opplevelsen deres av byen, forteller hun.

– Jeg føler også at folk i byen gjerne vil ha en slik plass og vi har mange kunder som er støttende. Det er fint å oppleve.

Selv om det er vanskelig å få god lønnsomhet i vintersesongen, har de strategien klar.

– Vi må gjøre mest mulig ut av sommersesongen og besøket vi har da. Da må vi jobbe med å være hurtige med servicen, og sørge for at gjestene våre venter minst mulig. Rett og slett servere mer kaffe og mat, raskere – samtidig som vi vil vurdere hvordan vi kan øke kapasiteten.

Bostyrer kritisk til utnyttelsen
Det var i slutten av januar styret i det forrige selskapet som drev i lokalene, gikk til Sunnmøre tingrett og meldte oppbud.

I den foreløpige beretningen fra bostyrer Christian Garmann stiller han spørsmål ved om lokalene ble utnyttet godt nok, og viser til at det kunne ha vært mulig å utvide sittearealet til deler av andre etasje. Stedet opplevde godt besøk, ifølge rapporten.

Tidligere eier Linn Therese Briksdal Dimmen forteller at de gradvis tok over større deler av 2. etasjen og etter hvert innredet kontor og kjøkken der.

– I løpet av fjoråret var planen å ta over helt oppe og utnytte lokalene skikkelig. Så vi hadde en plan om å utvide, forklarer hun til NETT NO.

Tynget av sjukefravær
Dimmen forteller at høye utgifter til sjukefravær tynget bedriften. Det førte til at eierne måtte trå til langt utover vanlig arbeidstid. Etter hvert tæret det på og hun selv endte opp med å bli sjukemeldt.

– En slik situasjon er kjempevanskelig å takle for en liten bedrift som vi var, forteller hun.

Bostyrer påpeker at hovedutfordringen ser ut til å ha vært at selskapet ikke klarte få kostnadene under kontroll. Samtidig økte omsetningen fra 3,4 millioner i 2015 til 4,7 millioner kroner i 2018.

Forsøkte berge drifta
Bostyrer Garmann mener tidspunktet for insolvensen oppstod allerede i 2017, og er kritisk til at styret ikke kastet kortene tidligere.

De tidligere eierne forsøkte å berge videre drift våren 2018 ved å gjøre om et lån fra aksjonærene på 540.000 kroner, til aksjekapital. Bostyrer påpeker at egenkapitalen var tapt i 2015 og at det var drevet med tap siden da. Lånet som ble omgjort utgjorde heller ikke friske penger.

– Vi trodde jo vi skulle klare å redde drifta. Hadde vi visst at vi skulle få så mange sjukemeldinger, ville vi gitt opp før. Vi tenkte kanskje sommeren – som er høysesong - kunne reddet oss, men så fikk vi altså disse utgiftene til sjukefravær, forteller Dimmen som fortsatt jobber ved kaffebaren i en deltidsstilling.

Publisert: 25.03.2019 06:00

Sist oppdatert: 27.05.2021 23:40