God vekst for Coldwater Prawns of Norway
COLDWATER PRAWNS:Salgsvirksomheten er organisert gjennom Coldwater Prawns of Norway og selskapet selger kun norskfangede reker. Adm. direktør og medeier i Coldwater Prawns of Norway, Knut Helge Vestre ser gode muligheter på sikt. 
Nytt

God vekst for Coldwater Prawns of Norway

Coldwater Prawns of Norway fortsetter veksten, men Knut Helge Vestre er ikke fornøyd med resultatene i fjor heller.   

Kristin Vidhammer
03.08.2016
Coldwater Prawns of Norway produserer og selger reker gjennom salgsselskapet Coldwater Prawns of Norway og produksjonsselskapet Coldwater Prawns Production. Sistnevnte produserer norske, kokte, pillede reker på fabrikken i Senjahopen.
Det er i all hovedsak fartøyer som er eid og drevet av eierselskapene Fosnavaag Holding, Olympic Seafood og Arctic Swan som tilfører råvarebehovet.
I fjor økte omsetninga i salgsselskapet fra 440 millioner kroner til 620 millioner i fjor.
- Veksten er tilfredsstillende, men resultatet er ikke godt nok, sier daglig leder og styreleder Knut Helge Vestre.
I fjor ble det overskudd på både salgselskapet og produksjonsselskapet, med henholdsvis 1,4 millioner og 2,9 millioner. I 2014 var det underskudd på begge selskapene (se tabell).
- Men vi ønsker oss mye bedre resultat, og det jobber vi for hver dag, sier Vestre.

Høye rekepriser en utfordring i markedet

Rekeprisene var i fjor svært høye, men de har gått noe ned i år.
- I fjor ble rekeprisene på særlig pilla reker for høye i forhold til hva markedene er villige til å betale, og når de nå ligger på 23-25 kr/kg for industrireker er prisene mer tilpasset betalingsviljen i markedet. Lavere rekepriser betyr også at råstoffprisene har gått ned i år, sier Vestre.
Blir pilla reker for dyre, går folk lett over til andre produkter fordi pilla reker sjelden er hovedingrediensen i et måltid. Ergo er pilla reker sensitive for prisoppgang. Reker med skall er derimot noe mindre prissensitive.
- Blir prisene for høye, skaper det rom for andre og konkurrerende produkt som substitutt. Derfor er det ikke bare positivt med høye rekepriser.

Inneværende år og framover

Råstofftilgangen til selskapene er bra, det gjelder både i fjor og i år.
- Vi håper på et ok år i år også, men vi må henge i stroppen i år også siden det er et tøft marked.
Pris- og markedsutviklinga ser positiv ut i 2016, og selskapet tar sikte på å øke markedsandelen også i inneværende år. På sikt ser Vestre at det er stort potensiale.
- Vi jobber veldig mye med nye markeder og ser gode muligheter på sikt. Et liv uten reker er også et stusselig liv, så vi må bare peise på, sier han.

Strategisk godt grep

Til neste år er selskapet ti år, og etableringen har bidratt til å løfte markedet og prisene for reker - noe som også var målsetningen.
Styremedlem i Coldwater Prawns of Norway, Olav Remøy, sa til NETT NO i juli i år at de var strålende fornøyd med etableringa og grepene som var tatt for å løfte markedet og prisene. Remøy Havfiske, Olympic Seafood og Arctic Swan etablerte selskapet i 2007.
-Det var ei nødvendig satsing og bakgrunnen var at vi måtte tvinge frem grep for å bedre markedet for reker og løfte prisene. På den tida var det gode kvantum, men lave priser. Vi etablerte det som et salgsselskap og da Nergård-konsernet gav seg med rekepilling i 2010, tok vi over produksjonsanlegget. Prisene har gått frå 6-7 kr/kg den gang til 36-37 kr/kg på det høyeste. Selv om prisene nå er gått tilbake til rundt 25 kr/kg, er det også en fantastisk god pris, sa Remøy til NETT NO.
- Det har vært en god historie og en suksess, men enkelt er det ikke. Vi får våre brottsjøer vi også, sier Vestre.

Valutasvingninger en utfordring

En av brottsjøene er valutautviklingen. Selskapet selger det meste i valuta.
- Vi er veldig utsatt for valutasvingninger. I år har vi eksempelvis hatt store leveranser til Storbritannia, og der pundet har svekket seg 12-15 prosent siden starten av året. På den annen side konkurrerer vi med selskap fra Canada, Grønland, Island og også varmtvannsreker fra Asia, og derfor bruker vi mye tid på å analysere valutasituasjonen til våre konkurrenter også. Brexit kan også gi muligheter, sier Vestre.
Han mener at så langt i år har valutasituasjonen vært positiv for deres del. Og selv om Coldwater Prawns of Norway er den største norske aktøren, er de små sammenlignet med konkurrenter fra Canada.
I fjor måtte Coldwater Prawns of Norway forøvrig bokføre urealiserte valutatap i begge selskapene og som belastet resultatene negativt.

Prisbelønt selskap

Coldwater Prawns of Norway har vunnet flere priser, de fikk Gasellepris i 2012, ble Årets bedrift i 2014 og fikk Designpris i 2015.
Les også:
Salgsselskapet har kontor i Ålesund og har fem ansatte, mens produksjonsselskapet på Senjahopen har 22 årsverk.
Les også:
Det er Rimfrost as/Olympic Seafood (Stig Remøy), Arctic Swan as (Einar Jan Remøy), Remøy Havfiske as (Fosnavaag Holding v/Olav Remøy, Kristin Remøy og Beate Remøy Eggesbø) og Pandalus Invest (Knut Helge Vestre) som står som eiere med 25 prosent hver.
Det har vært en god historie og en suksess, men enkelt er det ikke.

Publisert: 03.08.2016 09:02

Sist oppdatert: 10.02.2021 13:59