Elbil
ELBIL: Det ruller nå over 20 prosent elbiler på norske veier. Møre og Romsdal er 14,8 prosent elbiler, i gamle Sogn og Fjordene bare 10,7 prosent. Illustrasjonsfoto: Elbilforeningen
Nytt

Har passert 20 prosent elbiler

Men andelen på Nordvestlandet henger etter resten av landet, viser fersk statistikk.

12.12.2022

I mars 2020 passerte Norge en elbilandel på 10 prosent. Nå er 20 prosent passert.

– Det er et fascinerende eventyr vi er med på her i Norge, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening, i en pressemelding.

Snøballen har rullet raskere og raskere, og flere og flere elektriske bilmodeller ruller ut på norske veier.

Når 30 prosent om to år
Nå er generalsekretæren i Elbilforeningen spent på hvor lang tid det tar før 30 prosent av bilparken er elektrisk:

– Målet som Stortinget har vedtatt, er et utslippsfritt nybilsalg i 2025, og fortsetter vi å bare selge elbiler, så gå det fort oppover med elbilandelen på veiene også. Overgangen fra forurensende biler til elbiler er avgjørende for å kutte klimagassutslippene fra veitrafikken.

Elbilforeningen anslår at det vil ta i underkant av to år før vi når 30 prosent elbiler i bilbestanden.

Den nye trenden de siste årene er den gode utviklingen i distriktsfylkene
Christina Bu

Ikke lenger storbyfenomen
Elbil var lenge et storbyfenomen, og med langvarig høyt elbilsalg har byer som Bergen og Oslo oppnådd en stor andel elbiler på veien. I Oslo er andelen på 33,2 prosent og det gamle fylket Hordaland har oppnådd 29,3 prosent.

– Den nye trenden de siste årene er den gode utviklingen i distriktsfylkene, noe som skyldes at de nye elbilene har blitt bedre, fått lengre rekkevidde og at ladenettverket har blitt utvidet.

Derfor ligger nå elbilandelen i nybilsalget på over femti prosent i alle fylker.

I Møre og Romsdal er 14,8 prosent elbiler, i gamle Sogn og Fjordene bare 10,7 prosent.

Dyrere elbiler
Bu viser til at statsbudsjettet for elbil i 2023 ikke er lystig lesning. Alle elbiler blir dyrere, og det blir mindre lønnsomt å skaffe seg en elbil som firmabil.

– Det er høyst forståelig om flere velger å kjøre dieselbilen sin litt lengre enn planlagt – både på grunn av prisstigning, høye renter og innføring av avgifter på elbil. Likevel håper og tror vi de fleste skjønner at det er elbil som gjelder, om man skal skifte bil, sier Bu. Hun minner om at hver gang en fossilbil erstattes med en elbil, kutter man om lag to tonn CO2-utslipp i året.

Fylkesoversikt

Andel elbiler i bilbestanden

Akershus

26,9 %

Aust-Agder

13,5 %

Buskerud

17,4 %

Finnmark

4,7 %

Hedmark

10,4 %

Hordaland

29,3 %

Møre og Romsdal

14,6 %

Nordland

11,1 %

Oppland

9,6 %

Oslo

33,2 %

Rogaland

21,9 %

Sogn og Fjordane

10,7 %

Svalbard

5,0 %

Telemark

16,4 %

Troms

10,1 %


Publisert: 12.12.2022 09:13

Sist oppdatert: 12.12.2022 10:23

Mer om