Har rigget seg for vekst
SKODJE:- Veldig mye av veksten vi nå skaper, skyldes nye produkter og nye kunder siste par årene, og der vi har vært offensive. Satsingen og markedsarbeidet har imidlertid vært tidkrevende og kostbart, sa adm. dir. Per Arne Edvardsen til NETT NO i oktober. 
Nytt

Har rigget seg for vekst

Men det ble underskudd i Vello Nordic i fjor også, slik som Per Arne Edvardsen ventet. 

Kristin Vidhammer
18.07.2018
Vello Nordic flyttet i august i fjor inn i det tidligere Stokke-bygget på Håhjem i Skodje. I fjor høst jobbet de med å bygge opp mer maskinkapasitet ved å rigge seg opp til totalt ti produksjonslinjer i den nye hallen. De forventer å tredoble aktiviteten i løpet av få år.
-Vi har lenge jobbet med en vekststrategi og vi så at vi allerede i 2017 ville få kapasitetsproblemer i vårt tidligere bygg her på Håhjem, sa adm. direktør Per Arne Edvardsen i Vello Nordic as til NETT NO i oktober i fjor.
Les også:
Vello Nordic produserer i hovedsak glassfiber og komposittprofiler, blant annet til byggindustri, infrastruktur og olje- og gassindustri, i tillegg til en del andre spesialprodukter. De har intensivert markedsarbeidet mot Europa de siste årene og hadde i fjor ca. 70 prosent eksportandel.
Vello Nordic er et datterselskap av Spilka International (som er en del av Spilka Gruppen), der Stafset-familien er eiere (søskene Knut Inge, Bjørn og Laila Kristin) gjennom Tasso-konsernet.

Store investeringer

Totalt har de investert 35-40 millioner kroner i bygg og anlegg og var i fjor ca. 26 ansatte.
De forventer å tredoble produksjonen i et fem-års perspektiv. Meningen er å bemanne opp ytterligere etter hvert som veksten kommer.
- Utsiktene ser lovende ut. Akkurat nå er vi en brytningsfase, men på grunn av redusert kapasitet i år som en konsekvens av flyttingen, regner vi ikke med mer enn 10 prosent omsetningsvekst i år. Til neste år budsjetterer vi med 30 prosent vekst, sa Edvardsen i oktober i fjor.
Ordrereserven var da rekordhøy.

Regnet med underskudd i fjor

I fjor var omsetningen 27,5 millioner kroner og resultatet ble et underskudd før skatt på 5,7 millioner kroner (se tabell).
De hadde en målsetning om å gå i balanse, men på grunn av flyttingen, ble det vanskelig.
Produktene er kundetilpasset, og der Vello samarbeider tett med kunder og vokser med dem.
- Vi jobber i en nisje, og det har tatt lang tid å penetrere markedet og ta en markedsposisjon. Selv om vi har konkurrenter, er styrken vår at vi har veldig tette relasjoner med de eksisterende kundene våre og i forhold til de store kundene våre er vi mer som partnere å regne.

Krevende og kostbar satsing

Veldig mye av veksten de nå skaper, skyldes nye produkter og nye kunder siste par årene, og der de har vært offensive. Satsingen og markedsarbeidet har imidlertid vært tidkrevende og kostbart.
- Jeg har vært adm. direktør her i ti år, og ennå er vi ikke der jeg trodde vi skulle være etter fem år. Men vi har intensivert markedsarbeidet mot Europa de siste årene, men det tar tid. Vello har gått med underskudd i alle år, men heldigvis har vi industrielle eiere som har vært villige til å satse og forfølge en strategi for vekst. Nå er vi i en brytningsfase, der vi må skape vekst og resultater, sa Edvardsen i oktober.
Den bokførte egenkapitalandelen i Vello var ved årsskiftet 52 prosent.


Publisert: 18.07.2018 14:07

Sist oppdatert: 16.03.2022 12:25

Mer om