Nytt
– Har tatt tid å utvikle morgendagens teknologiske løsninger
Etter tekniske utfordringer er Bagid tilbake på sporet. Nylig markerte bagasjebrikkeselskapet en milepæl.
Marius Rosbach
09.09.2020
Ålesund-selskapet Bagid har som mål at deres elektroniske bagasjebrikker Bagid Go skal erstatte bagasjelappen som i dag må skrives ut for alle flyreiser.
Ideen er å forenkle reisen, samtidig som eier og flyselskap alltid vet hvor bagasjen er, og mot slutten av 2018 for daværende næringsminister Torbjørn Røe Isaksen på Vigra-flyplassen.
Etter at de første enhetene ble , opplevde flere brukere utfordringer med teknikken. I tillegg ble løsningen som skulle tas i bruk på Widerøe sine flyginger forsinket.
- Enheten er klar med smarte løsninger og god funksjonalitet. Det har tatt tid å utvikle morgendagens teknologiske løsninger, og nå de store ambisjonene vi har satt for Bagid Go. Vi opplever nå at vi bryter gjennom lydmuren. De første enhetene er i luften. I tillegg kommer vi til å fortsette å investere tungt i teknologiutvikling for å gi kundene våre nye funksjoner og oppdateringer, skriver han i en e-post.
2019-resultatet bærer preg av at selskapet fortsatt er i en utviklingsfase, med et underskudd på drøyt 700.000 etter inntekter på knappe to millioner, ifølge . (se tabell til høyre – under om du leser på mobil).
- Det er en stor milepæl. Det er utrolig kjekt å nå se Bagid Go bli brukt på reiser i Norge. Vi har jobbet lenge og godt med vår samarbeidspartner Widerøe for å realisere morgendagens måte å reise med innsjekket bagasje på, forteller Nalbant.
- Korona har selvfølgelig hatt påvirkning på flybransjen, og det har vi også merket. Men vi opplever nå stor interesse for løsningene våre, opplyser Nalbant og legger til at koronapandemien gjør det ekstra interessant å kunne reise berøringsfritt.
Ideen er å forenkle reisen, samtidig som eier og flyselskap alltid vet hvor bagasjen er, og mot slutten av 2018 for daværende næringsminister Torbjørn Røe Isaksen på Vigra-flyplassen.
Etter at de første enhetene ble , opplevde flere brukere utfordringer med teknikken. I tillegg ble løsningen som skulle tas i bruk på Widerøe sine flyginger forsinket.
- Enheten er klar
Daglig leder og storaksjonær Jan Vidar Nalbant er likevel optimistisk da NETT NO ber han fortelle om situasjonen for øyeblikket.- Enheten er klar med smarte løsninger og god funksjonalitet. Det har tatt tid å utvikle morgendagens teknologiske løsninger, og nå de store ambisjonene vi har satt for Bagid Go. Vi opplever nå at vi bryter gjennom lydmuren. De første enhetene er i luften. I tillegg kommer vi til å fortsette å investere tungt i teknologiutvikling for å gi kundene våre nye funksjoner og oppdateringer, skriver han i en e-post.
2019-resultatet bærer preg av at selskapet fortsatt er i en utviklingsfase, med et underskudd på drøyt 700.000 etter inntekter på knappe to millioner, ifølge . (se tabell til høyre – under om du leser på mobil).
Les også:
Seriegründerens råd:
Milepæl med Widerøe-flyging
I slutten av august kunne selskapet gjennomføre den første kommersielle flygingen med Widerøe mellom Ørsta og Gardermoen.- Det er en stor milepæl. Det er utrolig kjekt å nå se Bagid Go bli brukt på reiser i Norge. Vi har jobbet lenge og godt med vår samarbeidspartner Widerøe for å realisere morgendagens måte å reise med innsjekket bagasje på, forteller Nalbant.
Ser på nye marked
Han forteller at salget har gått som planlagt, selv om teknologiutviklingen har tatt tid. Samtidig har de gått inn i nye marked ved å bruke samme teknologi for frakt av blant annet fisk, kunst og andre forsendelser med høy verdi.- Korona har selvfølgelig hatt påvirkning på flybransjen, og det har vi også merket. Men vi opplever nå stor interesse for løsningene våre, opplyser Nalbant og legger til at koronapandemien gjør det ekstra interessant å kunne reise berøringsfritt.
Les også:
De første enhetene er i luften. I tillegg kommer vi til å fortsette å investere tungt i teknologiutvikling for å gi kundene våre nye funksjoner og oppdateringer
Publisert: 09.09.2020 05:55
Sist oppdatert: 07.04.2021 16:01