Holder stillingen tross oljenedtur
ÅLESUND: Fra v: Jannicke Haveland, Katrin Ortega, Sissel Rørvik Roald, Elin Erdal, Sindre Skurtveit, Monica Bringsvor, Heidi Rørvik Grimstad, Hilde M. Stafseth og Jill-Kristin Worren er noen av de som jobber for Berg-Hansen Nordvest.
Nytt

Holder stillingen tross oljenedtur

Nye kunder tettet hullene da oljeprisen falt. 

Kristin Vidhammer
05.06.2017
Berg-Hansen har merket nedturen i offshorerelaterte næringer, men hadde i fjor likevel driftsinntekter på samme nivå som i 2014.
- Vi er veldig sårbare for utviklinga i næringslivet i nordvest. Men vi har også fått nye kunder slik at vi delvis har klart å kompensere for denne nedturen. Vi bemannet også mye opp i 2014 for å ta ytterlig vekst, men har siden det redusert bemanningen noe gjennom naturlig avgang, sier Sindre Skurtveit, daglig leder og medeieier i Berg-Hansen Nordvest.

Byrået er nøkterne optimister når det gjelder 2017 og har ikke hevet forventningene i forhold til fjoråret.
Toppåra når det gjelder resultat var 2013 og 2014, da lå resultatet før skatt på fem-seks millioner kroner.

Bonus til ansatte

Berg-Hansen Nordvest er det største reisebyrået mellom Bergen og Trondheim. Selskapet ble etablert for tjue år siden og er store på reiser mot næringslivet i nordvest.
- Berg-Hansen vil ha lokalt eierskap ute i regionene og der vi har en franchiseavtale med kjeden. De ser at det blir et større engasjement og tetthet mot markedet med lokalt eierskap, påpeker Skurtveit.
I fjor solgte de reiser for rundt 300 millioner kroner, noe som ga selskapet en omsetning på i underkant av 25 millioner kroner. Resultat før skatt ble 2,5 millioner kroner (se tabell).
- Vi nådde budsjettene våre, noe som også utløste bonus til de ansatte. Vi er tilfreds så lenge vi klarer det vi har som målsetning, sier Skurtveit.

Vil levere også på sikt

- Vi skal levere gode produkt og sørge for å ha gode arbeidsplasser – det er grunnlaget for å gå i pluss og levere resultat også på sikt. Med fornøgde kunder og fornøgde ansatte kommer resten av seg sjøl. Så lenge vi klarer å levere løsninger som forenkler og gjør det lønnsomt å bruke oss, vil vi ha livets rett, sier Skurtveit.
Berg-Hansen Nordvest har 28 ansatte, fordelt på kontor i Ålesund, Fosnavåg og Volda. Det er Sindre Skurtveit og Målfrid Kleven som eier Berg-Hansen Nordvest med 50 prosent hver gjennom sine holdingselskaper.
I tillegg til å levere tjenester til individuelle, grupper, konferanser og events, arrangerer Berg-Hansen Nordvest flere langweekend-turer til Europa der de setter opp direktefly fra Vigra.

Tung teknologi-satsing

Berg-Hansen har satset tungt på teknologi for at det skal være enkelt både å være på reise og å administrere reisene.
Norske Berg-Hansen-kjeden har utviklet en komplett reiseportal der man gjøre alt i forbindelse med reisen og som er tilgjengelig på både pc, nettbrett, telefon og smartklokker. All informasjon er tilgjengelig på alle plattformer umiddelbart når man har bestilt, og den er helt oppdatert til enhver tid.

- Berg-Hansen er ledende på teknologi. Vi var først ute med å tilby en løsning der du kan bestille og endre reiser på telefon for eksempel. Systemet vårt genererer også reiseregninger automatisk. Essensen er at det skal være enkelt å være på reise og enkelt å administrere reisene, sier daglig leder Sindre Skurtveit i Berg-Hansen Nordvest.

Oversikt og beredskapsgruppe

Systemet gir god oversikt også for arbeidsgivere som administrerer reisene til mange ansatte.
- Den enkelte får tilgang på sine profiler, og man kan finne reiseruter, reiseregninger og kjøre ut rapporter. Systemet gir god oversikt over alle reiser og også hvor de reisende også er. Systemet sikrer også at man får de avtalte rabattene med inngåtte partnere.
Berg-Hansen har ei beredskapsgruppe som overvåker situasjonen rundt omkring i verden og informerer de reisende og arbeidsgivere dersom det oppstår større og mindre hendelser. Da kan de gi nødvendig reisehjelp om nødvendig.
- Da det var askesky over Island for eksempel, organiserte vi det slik at reisende i USA og Asia kunne komme hjem via charterfly som vi satte opp fra New York og Dubai.

Penger å spare

Det kan være mye penger å spare på å få hjelp med å bestille reiser. Store kunder kan bruke 30 millioner kroner i året på reiser.
- Vi går gjennom reisemønsteret til bedriftene og tipser de hvordan de skal spare penger. Vi ønsker å hjelpe de med å finne den mest hensiktsmessige reisa til den beste prisen, sier Skurtveit.
De utvikler også spesialtilpassede løsninger, for eksempel når det gjelder reiselogistikk i forhold til mannskapsskifte på sjøen.
Veldig ofte er det billigere å bruke et reisebyrå enn å prøve å finne reiser sjøl. Når kundene bestiller via online-systemet til Berg-Hansen, går de også inn og sjekker manuelt dersom det er dyre reiser over en viss sum som er bestilt.

Jungel av tilbud der ute

- Kundene kan spare ekstreme summer på dette. Spesielt når man skal reise langt med fly, er det ikke alltid at online web-systemer fanger opp de beste prisene. Da er kunnskap og erfaring enda bedre. Det er et ekstremt tilbud blant reiselivsprodukt der ute og vi skal være med og administrere slik at det blir enkelt å finne gode reiseruter, gode priser, forenkle bestillingsprosessen og sikre at rabattavtalene med hotell, fly, leiebil og andre reiselivsaktører blir benyttet og man får de rabattene en skal ha.
7 av 10 reiser blir bestilt online av kunden sjøl, i andre tilfeller er reisene gjerne så kompliserte at det er greit å få hjelp. De har også norsktalende kundeservice 24 timer i døgnet.
Berg-Hansen har tradisjonelt vært næringslivet sitt reiseselskap, men vi satser nå i tillegg på privatmarkedet.

Publisert: 05.06.2017 06:00

Sist oppdatert: 10.02.2021 14:10