- Alle viktige beslutninger som vi må ta om fem år, vil være understøttet ved hjelp av kunstig intelligens. Hvis vi ser på Fortune 500-selskapene, nevner 200 av de kunstig intelligens i sin årsrapporter. Enten bruker de det eller tester det – det forteller hvor mye det er på veg inn, sier Arne Norheim, adm. direktør i IBM Norge.
Digitaliseringen er fundamentet til den kognitive epoken, som har startet og vil gå over de neste 30-40 årene ifølge Norheim.
I forrige uke holdt han foredrag under DNB NXT-konferansen i Ålesund.
Han mener bedrifter bør starte nå og kapitalisere på mulighetene som ligger i teknologien. Han understreker at kunstig intelligens bare er et verktøy, som bidrar til forbedring og akselerering av det vi allerede gjør i dag.
- Kunstig intelligens styrker og skalerer menneskelig ekspertise. Jeg anbefaler at dere ser på den menneskelige kompetansen og prosessen i ditt selskap, hvordan kan man frigjøre tid og forbedre prosessen med kunstig intelligens?
Han anbefaler at virksomhetene tar grep slik at de ikke blir akterutseilt.
- Velg en prosess i virksomheten og optimaliser med kunstig intelligens, er hans klare råd.
IBM Watson-plattformen er kunstig intelligens satt sammen av forhåndstrenede tjenester som forstår, vurderer og lærer for eksempel tekst, bilder og video og som kommuniserer ved å snakke, lytte, lese, chatte og se.
Man må lære opp systemet ved å gi systemet informasjon.
- Da lærer systemet fort og av seg selv, sier Norheim.
- Eksempelvis kan kun fem prosent av kreftpasienter i dag få delta i kliniske studier. Der kan kunstig intelligens bidra til at flere kan delta i studier og med hensyn på hvilke studier. Det tar i dag legene lang tid å skaffe seg oversikt over relevante studier og her kan kunstig intelligens bidra. Ved hjelp av kunstig intelligens kan legene gi informasjon til systemet hvordan det skal tolke informasjon. Da lærer systemet og det kan gi informasjon og råd tilbake. Kunstig intelligens kurerer ikke kreft, men kan øke farten med å skaffe informasjon og gjøre det lettere å finne god behandling.
- For eksempel kan man trene opp systemet til å kjenne igjen bilder og videoer. Man kan for eksempel ta et bilde av en skjorte og ved hjelp av en applikasjon kan man finne akkurat en slik skjorte på en online-salgside ved hjelp av bildegjenkjenning, uten at det er behov for programmering.
Et annet eksempel er gjenkjenning av video.
- TED Talks, som publiserer foredrag, kom til oss og har nå tatt i bruk Watson-teknologien. Nå har Watson sett alle foredragene som TED Talks har publisert. Derfor kan seere nå spørre Watson et spørsmål og få se relevante videoer av foredrag som dere vil se.
- Man kan bestille produktene ved tale på en "easy Button" (hurtigknapp), ved foto, tekst, epost etc. Watson bestiller og den holder kontrollen. Den lærer over tid, slik at systemet blir mer intuitivt og personalisert etter hvert som det brukes. Når du bestiller en blå penn for eksempel, vet Watson og Staples akkurat hvilken du vil ha.
Watson kan også gi informasjon til hotellgjester for eksempel.
- Når gjestene kan få god informasjon av concierge Watson på hotell, kan resepsjonistene og conciergene i stedet bruke mer tid på det som betyr noe for kundene. Selvfølgelig kan hotellene spare mye penger, men det er ikke det som skjer, i stedet gir de ansatte bedre service til gjestene, som øker kundetilfredsheten.
- Eksempelvis bruker banker enormt mye ressurser på advokater. Ved bruk av kognitiv teknologi kan man få lest gjennom kontrakter, ifm compliance etc, på en bedre, mer og rettere måte. Digital advokater ble lansert for en tid siden, og det er nå mange selskaper som bruker det. Det er typisk at det går bare få måneder fra idè til teknologien er i utstrakt bruk.
- Derfor bestemte vi oss for å gi teknologien til markedet og også bryte ned teknologien. Dette fordi når man skal bygge en kunstig intelligensløsning, er det bare en del man trenger – en, to eller tre evner – man trenger ikke alt for for å skape løsninger.
IBM valgte å tilby markedet teknologien og det er kundene som beholder innsikten, kunnskapen, dataene og læringen. Det settes altså vanntette skott mellom IBM og kunden.
- Vi er teknologileverandøren som bare lager verktøyet, sier han.
Digitaliseringen er fundamentet til den kognitive epoken, som har startet og vil gå over de neste 30-40 årene ifølge Norheim.
I forrige uke holdt han foredrag under DNB NXT-konferansen i Ålesund.
Han mener bedrifter bør starte nå og kapitalisere på mulighetene som ligger i teknologien. Han understreker at kunstig intelligens bare er et verktøy, som bidrar til forbedring og akselerering av det vi allerede gjør i dag.
- Kunstig intelligens styrker og skalerer menneskelig ekspertise. Jeg anbefaler at dere ser på den menneskelige kompetansen og prosessen i ditt selskap, hvordan kan man frigjøre tid og forbedre prosessen med kunstig intelligens?
Han anbefaler at virksomhetene tar grep slik at de ikke blir akterutseilt.
- Velg en prosess i virksomheten og optimaliser med kunstig intelligens, er hans klare råd.
Watson-teknologi som lærer
Det er en enorm mengde med ustrukturerte data i dag med bilder, tekst osv. Derfor lanserte IBM datamaskinen Watson for å gi mer strukturert informasjon.IBM Watson-plattformen er kunstig intelligens satt sammen av forhåndstrenede tjenester som forstår, vurderer og lærer for eksempel tekst, bilder og video og som kommuniserer ved å snakke, lytte, lese, chatte og se.
Man må lære opp systemet ved å gi systemet informasjon.
- Da lærer systemet fort og av seg selv, sier Norheim.
Analyserer mye informasjon
Et eksempel på bruk av kunstig intelligens, er i helsesektoren.- Eksempelvis kan kun fem prosent av kreftpasienter i dag få delta i kliniske studier. Der kan kunstig intelligens bidra til at flere kan delta i studier og med hensyn på hvilke studier. Det tar i dag legene lang tid å skaffe seg oversikt over relevante studier og her kan kunstig intelligens bidra. Ved hjelp av kunstig intelligens kan legene gi informasjon til systemet hvordan det skal tolke informasjon. Da lærer systemet og det kan gi informasjon og råd tilbake. Kunstig intelligens kurerer ikke kreft, men kan øke farten med å skaffe informasjon og gjøre det lettere å finne god behandling.
Bilde- og videogjenkjenning
Man kan bruke kunstig intelligens også til ren bilde- eller videogjenkjenning.- For eksempel kan man trene opp systemet til å kjenne igjen bilder og videoer. Man kan for eksempel ta et bilde av en skjorte og ved hjelp av en applikasjon kan man finne akkurat en slik skjorte på en online-salgside ved hjelp av bildegjenkjenning, uten at det er behov for programmering.
Et annet eksempel er gjenkjenning av video.
- TED Talks, som publiserer foredrag, kom til oss og har nå tatt i bruk Watson-teknologien. Nå har Watson sett alle foredragene som TED Talks har publisert. Derfor kan seere nå spørre Watson et spørsmål og få se relevante videoer av foredrag som dere vil se.
Kan spare menneskelige ressurser
Et annet eksempel, er forenkling av bestillinger. Staples, som leverer kontorartikler, har eksempelvis tatt i bruk Watson.- Man kan bestille produktene ved tale på en "easy Button" (hurtigknapp), ved foto, tekst, epost etc. Watson bestiller og den holder kontrollen. Den lærer over tid, slik at systemet blir mer intuitivt og personalisert etter hvert som det brukes. Når du bestiller en blå penn for eksempel, vet Watson og Staples akkurat hvilken du vil ha.
Watson kan også gi informasjon til hotellgjester for eksempel.
- Når gjestene kan få god informasjon av concierge Watson på hotell, kan resepsjonistene og conciergene i stedet bruke mer tid på det som betyr noe for kundene. Selvfølgelig kan hotellene spare mye penger, men det er ikke det som skjer, i stedet gir de ansatte bedre service til gjestene, som øker kundetilfredsheten.
Digitale advokater m.m
Et annet eksempel på bruk av Watson, er innen repeterende oppgaver. Risikoen for menneskelig feil øker når man repeterer kjedelige og rutinepregede oppgaver, og der menneskelig kapital kunne i stedet blitt brukt på mer avanserte måter.- Eksempelvis bruker banker enormt mye ressurser på advokater. Ved bruk av kognitiv teknologi kan man få lest gjennom kontrakter, ifm compliance etc, på en bedre, mer og rettere måte. Digital advokater ble lansert for en tid siden, og det er nå mange selskaper som bruker det. Det er typisk at det går bare få måneder fra idè til teknologien er i utstrakt bruk.
IBM har gitt teknologien til markedet
Watson er en plattform, men IBM innså i 2011 at egentlig ingen forstod konseptet og kunstig intelligens.- Derfor bestemte vi oss for å gi teknologien til markedet og også bryte ned teknologien. Dette fordi når man skal bygge en kunstig intelligensløsning, er det bare en del man trenger – en, to eller tre evner – man trenger ikke alt for for å skape løsninger.
IBM valgte å tilby markedet teknologien og det er kundene som beholder innsikten, kunnskapen, dataene og læringen. Det settes altså vanntette skott mellom IBM og kunden.
- Vi er teknologileverandøren som bare lager verktøyet, sier han.
Publisert: 19.09.2017 06:00
Sist oppdatert: 10.02.2021 14:14