Jets Group utvikler miljøeffektiv vakuum- og avfallsbehandlingsteknologi. Konsernet har 200 ansatte, hvorav 150 av disse holder til ved hovedkontoret på Hareid.
– De foreløpige tallene viser at vi hadde en fin vekst i 2024 sammenlignet med 2023, noe som er svært positivt i et år hvor vi gjorde krevende utskiftninger av sentrale systemer, forteller leder for HR i Jets, Anne Holstad, til Nett No.
Også starten av 2025 ser så langt lovende ut:
– Vi håper at trenden fortsetter utover året, legger Holstad til.
Hareid-selskapet har lagt bak seg flere rekordår - og etter 2023 ble det også rekordutbytte til eierne.
Les også
Ny toalettløsninger til alt fra supermarkeder, mobile anlegg, næringsbygg, hytter og småhus, har vært vekstmarkeder for konsernet de siste årene, i tillegg til den maritime bransjen.
Flere rekrutteringsprosesser
– For et selskap i vekst er rekruttering et kontinuerlig arbeid. Vi har akkurat nå tre til fire rekrutteringsprosesser, der vi søker etter både teknisk og kommersiell kompetanse, forteller Holstad.
Nylig startet selskapet opp med et helt nytt læringsverktøy; læresystemet Learning Management System (LMS) der all opplæringen skal foregå.
– Det er et system mange virksomheter bruker for å gjøre læring lettere og mer tilgjengelig for ansatte. Jets har lenge hatt en visjon om å få på plass en læringsplattform, men å få på plass et godt system med relevant og aktuelt innhold er tidkrevende - både i oppstarten og i driften, forteller opplæringsansvarlig i selskapet, Linn Urke Osnes.

Les også
Valgte dansk leverandør
Valget landet på den danske leverandøren Learningbank, en app med oppdatert informasjon for tilrettelagt læring inn mot den aktuelle bedriften.
Systemet har et sterkt verktøy for oversetting til mange språk, noe Osnes beskriver som essensielt for en bedrift med så mange ansatte.
– Nå i starten har vi hatt fokus på å få på plass en god pre-boarding (perioden mellom ansettelse og oppstart, journ.anm) og onboarding (integreringsprosessen fra ansettelse til vedkommende blir en produktiv del av den nye arbeidsplassen, journ.anm) slik at nye ansatt skal få en god start hos oss. Onboarding vil selvsagt være et supplement i tillegg til mer tradisjonell opplæring, men sikrer at alle får den samme grunnopplæringen.
– For ansatte vil vi også bruke Jets Competence til å nå ut med læring innen Jets' identitet og kultur, miljø og klima, produkt- og systemkunnskap, HMS, markedsføring, salg, programvare og IT-system, ledelse, teknologi og trender – og mye mer, forklarer Osnes.
Nytt system og egen opplæringsansvarlig
Osnes ble ansatt i august 2024 og har hovedansvaret for læreplattformen, i tillegg til å være koordinator for alt som har med opplæring i Jets å gjøre.
25. februar i år ble systemet Jets Competence tilgjengelig for alle ansatte, og vil gradvis rulle ut læring også til eksterne interessenter som forhandlere, agenter, kunder og andre samarbeidspartnere.
– Vi håper og tror at Jets Competence skal hjelpe oss til videre vekst, og være med på å bygge opp under verdiene våre; «kompetent, dedikert, pålitelig». Læring og kunnskap vil fortsette å være en svært viktig faktor for å kunne være et selskap for fremtiden, og for at kunder og brukere skal ha gode opplevelser ved bruk av produktene våre. Ikke minst har læring og utvikling en stor verdi for de ansatte slik at de skal trives og bli værende hos oss, sier Osnes.
Journalisten og en av de intervjuede i denne artikkelen har samme etternavn, men det er ingen kjent slektskap mellom partene.
Publisert: 10.03.2025 13:16
Sist oppdatert: 10.03.2025 15:41