Frykten for trafikk-kaos og forsinkelser for lastebiltransporten når Storbritannia forlater EU gjør at Polyform vurdere å flytte transporten til Storbritannia fra lastebiler til skip.
Det sa Polyform-sjef Vidar Aasestrand på et handelsseminar i regi av Næringsforeningen i Ålesund i dag.
Polyforms eksportandel er 62 prosent, og leveranser til kunder i Storbritannia står for cirka en femtepart av eksporten av selskapet bøyer og flottører..
- Det er en veldig lang vei å kjøre lastebil, sier Aasestrand.
Nå har de to avtalt å ta en prat om et transportsamarbeid, der de ser på muligheten for at Polyform kan koble seg på Ekornes sin skipstransport fra Ekornes-anlegget.
Ekornes har brukt sjøveien i flere år for frakte møblene sine ut i Europa, og trappet for noen år siden vesentlig opp bruken av skipstransport.
I dag går det tre båter i uken ut fra Ekornes egen kai i Sykkylven, til henholdsvis Rotterdam, Hamburg og Storbritannia.
Sjøveien er i alle fall ikke dyrere enn veitransport og veikostnadane kommer til å øke i fremtiden, tror Wittemann. Miljøgevinsten ved sjøtransport er dessuten er fordel i markedsføringen, mener han.
Poenget var å utnytte ledig kapasitet både inn til Norge, men ut fra Sykkylven.
Det sa Polyform-sjef Vidar Aasestrand på et handelsseminar i regi av Næringsforeningen i Ålesund i dag.
Polyforms eksportandel er 62 prosent, og leveranser til kunder i Storbritannia står for cirka en femtepart av eksporten av selskapet bøyer og flottører..
- Det er en veldig lang vei å kjøre lastebil, sier Aasestrand.
Lang vei
Aasestrand var en av innlederne på seminaret. Det var også Lars Wittemann, leder for sourcing & support i Ekorneskonsernet.Nå har de to avtalt å ta en prat om et transportsamarbeid, der de ser på muligheten for at Polyform kan koble seg på Ekornes sin skipstransport fra Ekornes-anlegget.
Ekornes har brukt sjøveien i flere år for frakte møblene sine ut i Europa, og trappet for noen år siden vesentlig opp bruken av skipstransport.
I dag går det tre båter i uken ut fra Ekornes egen kai i Sykkylven, til henholdsvis Rotterdam, Hamburg og Storbritannia.
Sjøveien er i alle fall ikke dyrere enn veitransport og veikostnadane kommer til å øke i fremtiden, tror Wittemann. Miljøgevinsten ved sjøtransport er dessuten er fordel i markedsføringen, mener han.
Vil ha med flere
Da NETT NO i 2017 skrev om Ekornes sin sjøtransportsatsing kom selskapet med en åpen invitasjon til andre selskap på Norvestlandet om å ta kontakt for et samarbeid, med utgangspunkt i kaia hos Ekornes.Poenget var å utnytte ledig kapasitet både inn til Norge, men ut fra Sykkylven.
Publisert: 05.06.2019 17:01
Sist oppdatert: 10.02.2021 14:35