Kan kutte 16 4 milliarder paa E39 A Alesund Molde
KUTT: Vegdirektør Bjørne Grimsrud og Statens vegvesen mener at det er mulig å kutte kostnader for 100 miliarder kroner på 120 veiprosjekter, inkludert nye E39 som skal knytte Ålesund og Molde tettere sammen.  
Nytt

Kan kutte 16,4 milliarder på E39 Ålesund - Molde

Statens vegvesen åpner for å kutte kostnader på 120 prosjekter. Store kutt får Molde - Ålesund, men også kutt for Volda - Furene.

01.10.2019
Statens vegvesen tror det er mulig å kutte kostnader med 100 milliarder kroner på 120 prosjekt som i dag har en prislapp på om lag 600 milliarder kroner.
Dette opplyser Statens vegvesen i en pressemelding tirsdag etter å ha svart på oppdraget fra Samferdselsdepartementet om hvordan kostnadene kan reduserte i sine prosjekter.
- Vi kan spare inn 100 milliarder på alle prosjekt som i dag ligger i transportplanen og prosjekter som vi ønsker å planlegge, sier vegdirektør Bjørne Grimsrud.
- Forutsetningen er at Vegvesenet selv legger til grunn en nøktern standard. For det andre at vi får organisere arbeidet slik at byggherre og entreprenører kan jobbe sammen helt fra reguleringsplanfasen.

Grundig inn i 40 prosjekter

Av de 120 prosjektene som inngår i analysen er om lag halvparten av prosjektene i dag inne i Nasjonal transportplan (NTP). Resten er prosjekter som Vegvesenets ønsker å planlegge.
Vegvesenet opplyser at man har gått grundig inn i 40 prosjekter med vedtatt kommunedelplan eller reguleringsplan. Her finner Vegvesenet kostnadsreduserende tiltak på til sammen 5,7 milliarder kroner i 20 prosjekt. Dette er en innsparing på om lag 10 prosent.
I tillegg kan det spares om lag 10 prosent på videre optimalisering og tidlig involvering av entreprenører.

Tror på snittkutt på 15 prosent

I prosjekter i tidlig planfase kan kostnadene i enkelte prosjekter reduseres fra 15 til 30 prosent.
Vegvesenet legger til grunn at kostnadskutt på i gjennomsnitt 15 prosent på hele porteføljen er mulig. Dette gir reduserte kostnadsanslag i størrelsesorden 100 milliarder kroner på hele bruttolisten av prosjekter.
- Det er mest å spare på riktige valg i tidlig fase og det er mer å spare i store prosjekter enn mindre landeveisprosjekter, sier vegdirektøren i pressemeldingen.
- I en del tilfeller er standarden i våre prosjekter lagt noe høyt. De kostnadsdrivende elementene er bredde og konstruksjoner som bruer, tunneler og planskilte kryss.

Store kutt Ålesund - Molde

Ett av prosjektene der Vegvesenet ser for seg store kutt er på ny E39 Ålesund - Molde.
Dagens vei fra Breivika i Ålesund til Bolsønes i Molde er 59,2 km pluss ferjestrekning Molde – Vestnes 11 km med total reisetid på 100 minutter. Ny planlagt vei skal følge dagens trasé Breivika – Dragsundet, gå via Solnørdalen til Ørskogfjellet, derfra ned til Vik og krysse Romsdalsfjorden mellom Vik og Julbøen, deretter gå inn til Bolsønes.
Ny ferjefri vei blir cirka 75 km. Ferjefri E39 gir fastlandssamband til Midsund kommune og legger til rette for fastlandssamband til Gossen i Aukra kommune, i tillegg til å knytte Molde og Ålesund tettere sammen. Reisetiden Ålesund – Molde reduseres med ca. 45 minutter.
Prosjektet er prioritert med oppstart i andre del av Nasjonal transportplan 2018-2029, men med åpning for tidligere oppstart med bompenger.
Det er lagt opp til etappevis utbygging der fjordkryssing og vei gjennom Molde bygges først. Det er forutsatt delvis bompengefinansiering.
Den godkjente referansekostnaden i NPK er satt til 39,5 milliarder kroner. Nå mener Statens vegvesen at kostnadene kan kuttes til 23,1 milliarder.

Vei med midtdeler

På landstrekningene Digernes – Molde blir det vist til at veien kan bygges som H5-vei med midtdeler.
For Breivika-Digernes er det vist mulighet for utbedringstiltak med levetid et par tiår, der deler av vei senere vil kunne inngå som del av firefelts vei.
Det blir også sett på øke ferjefrekvensen fra 30 minutter til 20 minutter fra 2021. Ytterligere økning i frekvens kan være aktuelt å se nærmere på for å ha tilstrekkelig kapasitet dersom det er nødvendig å skyve utbyggingskostnader framover i tid, blir det opplyst.

Vil spare på vilttunnel

For Volda - Furene er det foreslått å kutte deler av en dyr vilttunnell som er planlagt i Furene, og gjøre også en del kutt på kostruksjoner i Volda.
Dette prosjektet skal blant annet få trafikken ut av Volda sentrum ved å bygge en 3,8 km ny veg der 3,5 km blir i tunnel.
I reguleringsplanen for 2017 ble prosjektet anslått å koste 1142 millioner kroner. Statens vegvesen mener at kostnadene kan reduseres til 961 millioner.

Usikre prisoverslag

For prosjektene Vegsund - Breivika og Furene - Vegsund har Statens vegvesen ikke satt opp innsparingsmål, der det første prosjektet er stipulert å koste 3,0 milliarder, og det siste 59,7 milliarder med veg over Hareidlandet og fjordkryssing over Sulafjorden.
For Furene - Vegsund blir det vist til at kostnadsoverslaga er svært usikre, og prosjekt vurderer nå alle typer bruer og tunnel i aktuelle traseer. Statens vegvesen viser til at bruene utgjør en stor del av kostnadene, men det er også utfordringer med å bygge mest mulig vei i dagen med til dels krevende terreng. Dette vil få fokus i framtidige kommunedelplaner.
Samferdselsdepartementet har også stilt det åpne spørsmålet om hva Vegvesenet kan tenke seg å gjøre hvis man kan se bort fra politiske føringer.

Vil revudere enkeltprosjekter

Statens vegvesen anbefaler derfor å revurdere enkelte prosjekter.
- Mulighetene kan ligge i å se på fjordkryssingsprosjekter med høye kostnader, store prosjekter i byområder og sykkelekspressveier på nytt, sier Grimsrud.
Vegvesenet peker på at endringer i dagens regelverk og rammebetingelser kan gi mer kostnadseffektive prosjekter.
- Våre prosjekter må i dag gjennom reguleringsplan og KS2 - som er Finansdepartementets prosedyre for kvalitetssikring – før man kan inngå kontrakt med entreprenører. Vi ønsker å kunne inngå avtale med entreprenør på et tidligere stadium, sier vegdirektør Bjørne Grimsrud.
Vegvesenet viser også til at saksbehandling og vedtak etter plan- og bygningsloven bør gi direkte grunnlag for gjennomføring og at regelverket bør samordnes bedre.
- Vi har de siste årene bygget verdifull erfaring og kompetanse knyttet til bruk av statlige planvirkemidler. Forutsigbar bruk av statlig plan kan bidra til å både redusere planleggingstiden, men også å sikre at staten får bedre kontroll over prosjektenes omfang og kostnader, heter det i Vegvesenets utredning.

Vi kan spare inn 100 milliarder på alle prosjekt som i dag ligger i transportplanen og prosjekter som vi ønsker å planlegge

Publisert: 01.10.2019 16:33

Sist oppdatert: 10.02.2021 14:40