Kjoelesystem sviktet Fjord1 bytter batteripakker paa splitter nye ferger
BYTTET UT: Batterimoduler er byttet ut på ferjene mellom Austevoll og Hufthamar .
Nytt

Kjølesystem sviktet: Fjord1 bytter batteripakker på splitter nye ferger

Vannkjølesystemet begynte å lekke på flere av modulene fra Siemens sin nyåpnede batterifabrikk i Trondheim. Nå får Austevoll-fergene erstattet flere av batteriene.

Administrator
07.02.2019
Det var Siemens sitt eget servicepersonell som oppdaget feilen, i forbindelse med test og idriftsettelse av anleggene for noen uker siden.
– Årsaken til lekkasjene ble raskt identifisert og skyldes feil på enkelte delkomponenter av kjølesystemet, skriver informasjonssjef Stian Thorsrud i Siemens i en e-post .
Han understreker at de innebygde sikkerhetssystemene i batterimodulene fungerte som de skulle.
– Derfor har lekkasjene ikke medført noen sikkerhetsrisiko for personell eller materiell om bord.

Skiftet ut batterimodulene

Kjølesystemets oppgave i modulene er å kontrollere temperaturen på battericellene, slik at den ikke blir for høy.
I verste fall kan en temperaturøkning føre til såkalt «thermal runaway», som innebærer en kjedereaksjon hvor en ukontrollert økning i temperatur fører til en ytterligere økning.
Det kan til slutt ende med at batterimodulen ødelegges og avgir giftige og brannfarlige gasser, som kan ta fyr.
På Austevoll-fergene har det ikke vært tilfeller av «thermal runaway», skriver Thorsrud i Siemens, som sier de har hatt tett og åpen dialog med de berørte kundene i tillegg til DNV GL og Sjøfartsdirektoratet.
De berørte batterimodulene er blitt fjernet og erstattes av nye, skriver Thorsrud.
Batteriene som står i rommene på Austevoll-fergene er blant de første som er produsert ved
– Vi har på bakgrunn av denne hendelsen forbedret vår egen kvalitetskontroll for å unngå at noe lignende skal skje igjen.

– Aldri noen fare

Det er Fjord1 som eier fergene og drifter sambandet Krokeide – Hufthamar.
Geir Vangen, som er regionleder for Fjord1 i Hordaland, skriver i en e-post til Sysla at MF Møkstrafjord lå ved kai uten passasjerer om bord da det ble oppdaget fukt i batterirommet.
– Alle nedstengingsprosedyrer ble iverksatt umiddelbart. Det var aldri noen fare for verken mannskap eller passasjerer.
I samarbeid med batterileverandør Siemens ble det gjort en risikovurdering på begge søsterskipene som trafikkerer fergesambandet.
– Sjøfartsdirektoratet, sammen med DNV GL, har godkjent løsning og arbeid som er gjort i forbindelse med retting av feilene.
– Hvorfor har dere ikke opplyst om dette offentlig selv?
– Ut fra vår vurdering så har det aldri vært noen situasjon med fare for hverken passasjerer, mannskap eller ferge. Vi har, i forbindelse med drift av fergene våre, mange oppgaver knyttet til planlagt vedlikehold og uforutsette ting som oppstår. Vi går ikke ut med informasjon når dette ikke medfører fare hverken for passasjerer, mannskap eller fartøy, skriver Vangen.

Ny teknologi

Det har ikke vært forsinkelser eller innstillinger på sambandet som følge av utfordringene med batteriene, ifølge Vangen
– MF Horgefjord er nå klassifisert for hybriddrift, altså at dieselmotorene gir fremdrift med støtte fra batteriene om bord.
På søsterskipet MF Møkstrafjord er de nå i sluttfasen med å bytte ut batteriene.
– For ikke å ta noen sjanser bytter vi batterier på begge båtene, skriver Vangen, som igjen understreker at det ikke har vært noen fare forbundet med det inntrufne.
– Dette er en ny teknologi, og da blir det litt prøving og feiling. Vi anser dette som helt trygt, og har byttet ut flere batterier enn strengt tatt nødvendig.

Uvisst hvem som tar regningen

– Hvem tar regninger for at batteriene må byttes ut?
– Det har vi ikke diskutert. Nå handler det om å ha fergene på fjorden. Kundene har vært helt upåvirket av dette, skriver Vangen.
Han sier Fjord1 og Siemens har et svært godt samarbeid under hele prosessen, og forventer at det vil fortsette.
– Både vi og Siemens har alltid sikkerheten som det viktigste vi gjør, og vi vil aldri gå på noen kompromisser med dette. Vi jobber videre som planlagt og vil ha 14 ferger med batteridrift her i Hordaland i 2020.

Publisert: 07.02.2019 11:21

Sist oppdatert: 10.02.2021 14:31