Stig Jacobsen - Johs. Jacobsen Kjøtt Foto Ogne Øyehaug
FALL: Daglig leder Stig Jacobsen opplevde 38 prosent fall i omsetningen til Johs. Jacobsen Kjøtt i fjor, men klarte tross det å lande på positiv bunnlinje. Foto: Ogne Øyehaug
Nytt

Aldri solgt mindre kjøtt

Johs. Jacobsen Kjøtt noterte sin laveste omsetning noen sinne, men tok grep som sikret overskudd.

Rolf Hansen
07.06.2024

Johs. Jacobsen Kjøtt droppa i omsetning fra 35 millioner kroner i 2022 til 21,4 millioner i fjor.(Se tabell) Et fall på snaue 38 prosent for kjøttforedlingsbedrifta i Volda.

– Det er sammensatte grunner til salget i fjor. Den største årsaken til at vi og andre mindre og mellomstore bedrifter fikk utfordringer var at Nortura tømte lageret sitt. Over natta dumpa de plutselig 300 tonn storfe-sortering i markedet til 30 prosent rabatt. Det er håpløst for oss å konkurrere med, så jeg varsla at jeg ikke kjøpte mer slakt den neste måneden. Slik kan de gjøre som er så store, men de gjorde det ekstremt vanskelig for oss. Det er hovedgrunnen til duppen i omsetningen vår, sier daglig leder Stig Jacobsen til Nett No.

Johs. Jacobsen Kjøtt as
Tal i mill. kroner

2023

2022
Driftsinntekter21,435,0
Driftsresultat0,20,8
Resultat før skatt0,30,8

Plussa i bunn
Trass i inntektssvikten klarte daglig leder og eier Stig Jacobsen å berge 317 000 kroner i overskudd før skatt. I et marked det det var krevende å orientere seg.

- Det er lett å være leder i gode tider. Da kan man utvikle og ansette folk. I tøffe tider blir man blir satt på prøve. Der klarte vi å tilpasse drifta etter markedet i fjor, om ikke hadde det blitt et stort minus. Vi redda oss litt inn på det vi driver med lokalt. På lokal mat og spesialiteter hadde vi 30 prosent økning. Det tok oss på rett side, fortsetter Jacobsen, som også peker i retning av at 2023 var en blanding av normalisering og baksmell fra pandemi-tider.

– I fjor var det litt mer tilbake til normalen etter to år med korona. I tillegg fikk vi en etterbrenner, der folk fikk mer lyst til å reise til Sverige for å handle, og ellers bevege seg mer rundt. Vi merket det først av alt på det store volumet vi tradisjonelt har på nedskjæring av storfe. Der var det bråstopp i fjor. Vi fikk solgt den delen av slaktet som er biff og fileter. Produksjonskjøttet ble lagt på frys eller destruert. Det var et stort overskudd av det i markedet. Da stopper det helt opp, sier Jacobsen.

Johs. Jacobsen Kjøtt ble etablert i 2006, og leverte solide overskudd før skatt i pandemiårene 2020 og 2021, og fikk også nyte godt av etterdønningene på Covid-tiden i 2022.

Selskapet hadde en periode fra 2014-2018 med underskudd, men ellers har Jacobsen hatt år med overskudd på drifta midt i Volda sentrum. Der det er både salg av egen produksjon og leveranse til andre kjøttindustribedrifter.

– Vi klarte å snu den trenden før pandemien, da vår bransje fikk et løft med stengt grensehandel, folk reiste mindre, og spiste ikke ute i stor grad. Alt forbruk var kanalisert gjennom dagligvare, og hele norsk kjøttindustri vokste, forteller den daglige lederen, som ser at grepa han tok i fjor gir vekst i 2024;

– Vi er opp 50 prosent fra i fjor, til tross for at Nortura gjorde det samme med 300 tonn storfe i april. Men i år var vi litt forberedt og tok noen grep mot kunder og marked. Nå klarer vi tross slike slag i trynet å manøvre oss rundt. Jeg tror dette året skal gå greit, sier daglig leder Stig Jacobsen.

Publisert: 07.06.2024 14:29

Sist oppdatert: 07.06.2024 14:30

Mer om